utrota algerna och få igång växterna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Joo visst, men... preparat för akvaristisk utrotning av alger är oftast bluff-och-båg tycker jag. Dels kostar en laddning för 3000 liter förmodligen lika många kronor och sedan brukar det oftast inte helt slå ut algerna vilket gör att de kommer tillbaka.

Jag har ett antal kar som är svårt angripna av tofsar. Att lägga tex ett glas på 290x60cm i ett klorinbad blir lite knöligt . Att plocka ur "angripna" detaljer är heller ingen lösning då de sitter på allt, inklusive filtermattor och glas.

Som jag skrev kommer jag att tömma karet på allt levande och därefter köra en stenhård kur, lämpligtvis då med koppparsulfat (om det nu inte kräver 1:20-blandning eller så).

Tillägg: Efter lite mer letande hittade jag http://www.nt.gov.au/dbird/dpif/pubc...0676%20j71.pdf där det står att dosering av 4 gram kopparsulfat i 1000 liter vatten tar död på algerna. Det låter ju en aning vettigare än att blanda 50 liter klorin i 1000 liter (1:20).

Tony Englund

Kommentar

• INXS

Koppar tar dod pa rakor, sniglar och mycket annat. Om man anvander koppar i ett kar kan man aldrig anvanda det till korall revs akvarium - kopparn satter sig fast for all framtid. Sjalv anvander jag aldrig koppar.

Pa naturliga satt kan man med fordel gora sa har:
      - Cherry barb, Rosy barb och svarta molly ater tradalger - mata inte fiskarna ett tag och dom kommer att rensa upp det.
      - H2O2 (hydrogen peroxide) detta anvands att tvatta ur sar och skador pa skinnet - kan troligen kopas pa apoteket billigt (har i USA 99cent/liter). H2O2 ar naturligt och skadar inte fisk eller vaxter man bor doppa en borste i det och smeta det pa alla stallen dar man har alger. Jag har sjalv inte provat det men manga har sagt att det funkar suverant utan problem.
      -Gammal tandborste och manuellt borsta bort det varsta.
      - Dra tillbaka pa matning och lyset sedan skall man testa vattnet sa man vet hur mycket N (nitrat) K(potassium) och P (phosphate) man har .
      Det galler att utveckla en kombination av lyse , naring och kolsyra som far vaxterna att vaxa optimalt da blir det ingen naring kvar for algerna.

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Vad är det som talar för att koppar aldrig går ur karet? 4 gram kopparsulfat i 1000 liter vatten borde väl gå under gränsvärdena efter ett par 100%-iga vattenbyten?

Väteperoxid har jag som sagt testat ett par gånger och det fungerar ypperligt vid punktutrotning. Har man däremot tofsar jämnt spridda i karet är detta ingen lösning som fungerar.

Att få växter att konkurrera ut algerna förutsätter att det är möjligt att ha snabbväxande växter. I malawi/tanganyika-kar blir detta tämligen omöjligt då endast vissa växter är att tänka på (och dessa är inte snabbväxande).

Hur som helst skall jag göra ett test i ett 200-liters kar för att se hur mycket av kopparn som sätter sig. Återkommer med info om detta (och även hur lite algerna tycker om koppar).

Tony Englund

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

citat:
          Det galler att utveckla en kombination av lyse , naring och kolsyra som far vaxterna att vaxa optimalt da blir det ingen naring kvar for algerna.
          Det stämmer att med rätt gödningsnivåer så växer det brutalt bra och växterna konkurrerar ut algerna - men det är INTE pga näringsbegränsning. Det är en gammal skröna som förtjänar att debunkas.
          Jag kör med gödnignsnivåer som i ett växtfritt akvarium skulle få algerna att göra glädjekullerbyttor - men jag har knappt några alger.

Skulle du näringsbegränsa ett växtakvarium skulle du få algodling direkt.

Har man hela akvariet fyllt av någon alg bör man istället kolla på Ammonium-halterna och kolla hur dom varierar över ett normalt dygn med matning. Det är svårt eftersom höga Ammoniumnivåer tas ner ganska snabbt av biologiska filter, men gör likväl skada - speciellt om man inte har växter eller extra stort biologiskt filter (droppfilter etc). Ammonium triggar inte alla, men de flesta, alger.
          http://www.defblog.se

Kommentar

• Slan11
            Användare
            • October 2003
            • 105

Har grön alger och brunalger nu så det smäller om det.. växterna e helt bruna typ å sanden har ett tjockt lager med gröna alger på sig, samt så ätter sig det bruna alger på alla rutor och doppvärmaren.. vetef** hurjag ska göra för å bli av med dom.. några tips ?
            Royal Blue Vf Discus.

Kommentar

• INXS

defdac,
              jag haller helt med det du sa. Jag rekommenderade ALDRIG att man skulle begransa naringen - sjalv fick jag tillsatta 10 mg NO3 varje dag i mitt akvarium nar det vaxte optimalt och algerna vaxte inte .

Min rekommendation var att fa en balans mellan lyse-kolsyra-godning sa att vaxterna vaxer optimalt. Nar detta hander suger dom i sig allt godsel som tillsatts och det blir inget kvar till algerna.

Sa fort man forsoker begransa nagat slutar vaxterna att ta upp all naring ur vattnet och algerna kan ta for sig fritt.
              Precis som du sager sa ar ammonia nummer ett till att fa fram alger - sarskillt gront vatten.

Slan11,
              bruna alger kommer ofta fran overmatning av fisk. Grona alger finns det manga olika - om allt ar tackt kan det vara blagrona alger som ar bakteria.

Basta sattet att handskas med det hela vore enligt min asikt detta:
              1. Skrapa bort sa mycket alger du kan manuellt, anvand en gammal tandborste for att skrapa av/linda upp alger som tacker botten och sidor.
              2. Gor ett stort vattenbyte, 50% +
              3. Slack lyset och dra ett tacke over akvariet i 3 dagar. Tand inte lyset och mata inte under dessa tre dagar.
              4. Efter tre dagar ta bort tacket, gor ett stort vattenbyte igen 50%+.
              5. Mata mer sparsamt, kolla vattenvarden (NH3/4 , NO2 och NO3) Se till att du har NH3/4 och NO2 nollstallt. Kor vanliga vattenbyten 20-30% var och varannan vecka. Kolla om du har for mycket fisk i karet, kolla alla filter om dom funkar bra och om dom behovs rensas.

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

citat:
                Jag rekommenderade ALDRIG att man skulle begransa naringen - sjalv fick jag tillsatta 10 mg NO3 varje dag i mitt akvarium nar det vaxte optimalt och algerna vaxte inte .

Min rekommendation var att fa en balans mellan lyse-kolsyra-godning sa att vaxterna vaxer optimalt. Nar detta hander suger dom i sig allt godsel som tillsatts och det blir inget kvar till algerna.

Sa fort man forsoker begransa nagat slutar vaxterna att ta upp all naring ur vattnet och algerna kan ta for sig fritt.
                Precis som du sager sa ar ammonia nummer ett till att fa fram alger - sarskillt gront vatten.
                Vi är *helt* överrens och det är skönt att fler börjat få kläm på hur man sköter växterna.

Men det jag motsätter mig, fortfarande, är detta:
                citat:
                Du måste ha fullt med näring i vattnet, mer än vad alger behöver, för att få bort algerna. Därför är det således fullt med näring kvar till algerna när algerna försvinner, och inte som du säger att det inte blir någon näring kvar till algerna. Härlig paradox, och det förstår jag att du redan vet med tanke på ditt klockrena näringsresonemang ovan.

Kommentar

• INXS

defdac,
                  jovisst ar vi overens om malet med ett fint vaxtakvarium med nastan inga alger. Aven Amanos akvarium kan man se lite alger da och da.

Du vet ju hur det ar nar man forsoker hitta den optimala balansen i karet sa allt vaxer bra och utan alger. Sjalv gick jag pa en del minor nar jag forsokte reda ut den basta kombinationen med NPK, kolsyra och ljus. Hos mig var det ljuset som dikterade hur mycket tillsats jag maste ha. Det tog en hel del testande innan jag hade uppnatt bra balans pa kolsyran sedan var det potassium, phosphate och mineraler. Jag tror att dom inte ar sa lattlosliga sa dom forsvann inte lika fort ur vattnet och stallde inte till med sarskillt mycket problem.

Problemen uppstod med nitrat. Innan jag kom pa att mina vaxter drog i sig 10mg varje dag var manga vaxter undernarda och da gick det ungefar sa har: gulaktigar vaxter , mindre lov och blad. Trodde att det var jarnbrist och tillsatte det men eftersom det var nitratbrist kunde inte vaxterna ta upp den andra naringen och plotsligt blev det algeinvasion.
                  Drog tillbaka pa naringen for att svalta algerna och fick annu mer.

Det tog tills jag fixade battre testkemikalier och kom pa det med nitratet. Sedan var det manuell rensning av alger, morklaggning pa 3-5 dagar, stora vattenbyten och drog tillbaka pa belysningen.

Sa fort jag borjade tillagga mycket nitrat sa borjade vaxterna aterhamta sig och efter att jag balanserade de andra naringsamnena sa blev det superfart pa vaxterna och da var det bara att trimma bort allt som hade alger pa sig eller inte sag bra ut.

Ett stort vattenbyte varje vecka hjalper sa man inte bygger upp for mycket godning i vattnet .

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

Det defdac menar är att när växterna sätter igång och växer så kommer inte näringen försvinna för algerna. Det kommer finnas hur mycket näring som helst för algerna att växa på men dom växer inte för växterna har sådan fart. Skulle man ta ur växterna ur ett sådant kar och hålla exakt samma gödningsnivå som man hade med växterna i så skulle algerna frodas.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

INXS: Vi är fortfarande helt överrens. Jag har testat precis samma saker och är en del av den metod jag dikterar för alla växtintresserade på forumen (skattningindexmetoden uppfunnen av Tom Barr på Aquatic Plant Digest). Utöver nitrat-brist har jag även lyckats inducera fosfat-brist med ganska elaka näringsbristsymptom som följd, som du kan se bilder på i min blog.

Precis som walle_1 säger, växterna drar inte bort näringen från algerna. För att växterna ska växa krävs mycket mer gödning än vad alger behöver för att stormtrivas.

Alltså är det fel att säga att det inte blir någon näring kvar till algerna.

Kommentar

• Mohlin
                        Användare
                        • May 2002
                        • 139

Och hur tillsätter man nitrat? O kolsyra?

Jag blir rent nervös av att höra om era teknisk/kemiska kunskaper, måste man verkligen vara så duktig?

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

Nitrat via kaliumnitrat, KNO3 (finns på Hjortgatanszoo)
                          CO2 via brandtub eller mäsk (fast här finns det *många* sätt om man vill vara uppfinningsrik).
                          Fosfat via dikaliumfosfat, KH2PO4 (finns på Hjortgatanszoo)

Dessa tillsammans med en helhetsgödning typ Tropica Mastergrow ger växterna allt dom behöver.

Kommentar

• Vannar
                            Användare
                            • April 2002
                            • 339

kan man inte få till en primitiv co2 gödning genom att bygga en ramp som håller en 33cl glasflaska med kolsyrat mineralvatten med öppningen nedåt i akvarievattnet. eller kommer diffusinshastigheten att vara alderles för låg?
                            / Jonas Vannar

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

Jag vet inte hur många gram CO2 det kan vara i en vanlig läskflaska.

Min burk med ganska mycket växter och ljus höjer pH:t från 6.5 (typ 20 mg/L CO2) till 7.5 (typ 2-3 mg/L CO2) på några timmar om jag stänger av CO2-anläggningen under dagen när fotosyntesen jobbar som bäst.

300 liter 20 mg/L borde bli ~6 gram CO2 avverkade på några timmar.

Genomluftning tar säkert en hel del, men om man vänder på det så slet jag häromdagen ut ett väldigt stort buskage med H. polysperma som var min enda snabbväxare, och glömde sänka CO2-tillflödet varpå pH:t störtdök på en timme så alla firrarna såg betydligt stressade ut.

Växterna är mest uppbyggda av kol. Det märks på hur mycket kol dom käkar helt klart.

Kommentar

Arbetssätt...