utrota algerna och få igång växterna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

utrota algerna och få igång växterna

Någon som har förslag på preparat som utrotar penselalger eller om det är trådalger. Det är dom som sitter fast så hårt på inredning.

Efter detta skulle jag vilja köra med växtnäring för att få igång växterna är det TMG som gäller eller?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Börja du med algerna innan du funderar på nästa steg . Själv håller jag på att lååååångsamt ta kål på penselalger genom lite mer salt än vanligt. Efter ett par månader har de åtminstone avstannat, och jag väntar på att de skall börja tyna bort.

Tony Englund

Kommentar

• Vannar
      Användare
      • April 2002
      • 339

antar att det är tofsalger du menar (bruna svarta tofsar som sätter sig på växter och annan intredning)

Jag hade laborerat med belysningen, vad har du för rör idag? hur länge har du tänt.

generellt kan amn säga så här för mycket (för länge) ljus= grönalger för lite ljus= brunalger.

Grovt förenklat förståss, men anledningen till att att toftalger inte har samma färg som grönalger beror på att dom utnyttjar lite annorlunda våglängder än grönalger.

Medel som dödar algerna skulle jag aldrig sätta i mitt akvarium!

Jag rekommederar lysrör med stort inslag av blåa våglängder, dels för att jag tycker det är snyggt men även för at det verkar hämmande på algtillväxten Ex. Sera blue sky, Power glo och Triton rör, alla dessa är ganska dyra men vackra och funkar bra tycker jag.
      / Jonas Vannar

Kommentar

• guineapig
        Användare
        • September 2003
        • 72

Mina Malawisar käkar med god aptit upp varje liten "tofs".

Någon som kan ta över en vuxen Lab. Mbamba "yellow top" hane, han är en mästare på "tofsalger".....

daniel

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Det är så att jag hade ett powerglo och ett sunglo, men när jag bytte sunglo mot ett aquarelle så blev jag av med grönalger men fick istället tofsalger. Dom sitter stenhårt på växter, tidigare även på rötterna men efter att jag gjorde ren dom med högtryckstvätten så har det inte blivit något mer på dem. Gör jag ren växterna så kommer algerna tillbaka efter ett tag. Jag tänkte att jag skulle få bort dom och sedan få igång växterna så algerna inte har någon chans längre.

Ska jag öka eller minska belysningen? den är på 12 timmar nu.
          MVH Martin

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Undra om ljuset har så stor betydelse? Jag har Philips Aquarelle i alla kar, 2x36W i 540-liters och 4x36W i 1000-liters. Höjden på dessa kar är 50-60cm vilket borde släppa igenom ljus nog. Skulle jag slägnga på fler rör på akvarierna skulle temperaturen i huset kila iväg till över 30 grader.. Tror du att det skulle hjälpa att köra fler rör eller kan det helt enkelt vara så att aquarelle (som ju är hyfsat blått) främjar tofsarna mer än andra rör?

Tony Englund

Kommentar

• Vannar
              Användare
              • April 2002
              • 339

Nej Man bör inte ha på lysrören mer än 12 timmar, dels så kan inte växterna utnyttja den ökade ljusmängden (det kan algerna) dels så måste ju fiskarna få nattsömn.

Ibland så får man oväntade reaktioner på laborationer, ibland kan det faktiskt löna sig att minska belysningen eller åtminstone, föskuta den frammåt, många av oss har ju belysningen tänd en bit in på kvällen för att vi ska kunna njuta av akvariet när man är hemma(jag har tex 9-21), men det kan göra skillnad att ha belysningan tänd 7-19 under en period eller laborera med olika rör.

Testa slänga in ett mera rödtonigt rör, tex grolux... Gillar inte bara grolux men ett rör bland fyra kan nog bli helt ok.

Ibland kan man vara tvungen att ge växterna ett försprång genom at mekaniskt ta bort algerna, men generellt kan det vara svårt att ha växter i ett rift lake akvarium., jag ha iall fall inte lyckats någtt vidare, dom lever men frodas inte direkt.

En orsak till detta är just att växter inte riktigt gillar att man vräker i salt, det finns många växter som inte gillar det högre pHt heller.

/ Jonas Vannar

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag hittade precis lite intressant läsning om tofs-eländet. Då jag själv är inne på den drastiska vägen, dvs plocka ur alla fiskar och köra stenhård tofs-bekämpning, kanske detta kan vara något:

Det som nämns om koppar låter mycket intressant för min egen del då jag endast har växter som är så hårt angripna av tofsar att jag räknar med att bli av med dem och fiskar som jag kan flytta över till en 1000-liters balja under behandligen.

Frågan är ju då om man kan kraftigt överdosera med kopparsulfat under ett par dygn så både inredning och filter får sig en ordentlig dos koppar. Efter "koppar-körningen" gör jag ett 100%-igt vattenbyte (filtermaterialet bör väl inte tappa nedbrytningsbakterier av kopparn?).

Efter vattenbytet bör kopparn vara nere under mätbara nivåer och inte vara skadliga för mina malawis (som enligt uppgifter inte hör till de mest kopparkänsliga firrarna).

Vad tror ni om metoden? Och vad kan man tänka sig för dosering? Burken i fråga är på 1000-liter vilket helt utesluter klorin-användning.

Jag vet att många är emot all form av kemisk bekämpning, men i vissa fall orkar man inte dravla med tidskrävande utrotning. Någon som har vettiga tips?

Tony Englund

Kommentar

• Mohlin
                  Användare
                  • May 2002
                  • 139

Jag köpte Sera Algopur som beskrivs som följande
                  "Til bekæmpelse af alger i ferskvandsakvarier. På grund af håralgens opbygning, ser det ikke ud at kuren virker i flere uger, algerne er dog døde lang tid inden de går i opløsning. Bemærk snegle tåler ikke denne medcin, er akvariet fyldt med alger skal kuren gentages efter 3 dage.". (jag bor i Danmark).
                  50 ml kostade 38:- och räcker till ca 800 liter. När jag läste på innehållsförteckningen så visade det sig att den verksamma ingrediensen var just koppar! Man kan också i Danmark köpa nån sorts kopparplattor att montera på taken (på hus, alltså) och när det regnar och vattnet sköljer ner över takpannorna så motarbetas algtillväxten. Sägs det. Så det där med koppar är ett beprövat medel.

Nå, hjälpte det? Nä. Kaske lite. Å andra sidan stod det att det kan ta flera veckor innan algerna bryts ner, och så lång tid har det inte gått. Men det har inte blivit MER i alla fall.

Fiskarna har gått kvar och de ser ok ut.

Det där med Klorin verkar läskigt tycker jag.

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Mohlin, jag har testat någon liknande i lite mindre kar. Tror det hette AlgoStop eller liknande och var i tablettform. Haken med dessa är att de tar sakta död på alger, 5-6 veckor innan synbar effekt. När medlet förlorat sin verkan efter 7-8 veckor finns fortfarande små mängder tofsar kvar vilka utan problem förökar sig på nytt. Sammanfattningsvis tycker jag det medlet är ett rent försäljningstrick då det både är dyrt och måste doseras dubbelt för att ens fungera.

Tony Englund

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

Jag körde klorin-metoden igår och växterna blev otroligt rena och fina. Nu får vi bara hoppas att dom inte kommer tillbaka.

MVH Martin

Kommentar

• Mohlin
                        Användare
                        • May 2002
                        • 139

Walle.

Exakt hur gjorde du? Jag läste den amerikanska artikeln, men är deras "bleach" samma sak som vårt Klorin och har det samma styrka? Hur länge sköljde du växterna efteråt? Kan man lägga ner trädrötter också eller suger de åt sig för mycket lösning?

Mvh Eva

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

Det går tydligen inte att direktlänka så här kommer mitt inlägg:

"Nissarna på Aquatic Plant Digest badar sina växter i utspätt blekmedel (Klorin, 5% Natriumhypoklorit (NaClO)) innan dom sätter ner nya växter i sina akvarier.

Paul Krombolz berättar i senaste nummret av "The Aquatic Gardener" att just Javamossa är väldigt motståndskraftig mot blekmetoden och klarar 2-4 minuter i 5% blekmedel (1 del Klorin, 20 delar vatten).

Han berättar även att det är *den enda* metoden att bli av med trådalger från växter. 4 minuter krävs tydligen för den elakaste trådalgen Cladophora.

Ett annat tips från Neil Frank var även att inte behandla växterna och sedan sätta tillbaks dom i samma akvarium som dom blev trådalgsangripna, eftersom dom då direkt blir angripna igen.

Tom Barr är emot blekmetoden. Han menar på att man ska få växterna att trivas och växa så fort att man kan slänga bort angripna delar och/eller använda algätare.

Många verkar lyckliga efter att ha testat blekmetoden, så jag tycker det verkar bra om det fungerar och man får bukt på problemet. Klorin har jag dock inte testat, bara punktat ställen med 3%-väteperoxid direkt i akvariet."
                          http://www.defblog.se

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Ingen som har några idéer om mitt inlägg om kopparsulfat då? Enligt de flesta alg-experter är ju koppar det som tofsalgerna hatar allra mest, men eftersom jag varken är kemist eller växt/alg-expert vågar jag inte bara dundra i det i valfri mängd.

Klorin är ju inte ens trevligt att använda i städ och tvätt, därav att jag helst håller mig ifrån det.

Tony Englund

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

"Algenkiller" innehåller koppar. Det dödade alla mina räkor och sniglar, samt min Glossistigmamatta. Alla växterna slutade fotosyntetisera i några veckor.

Med bleach/klorin-metoden tar man ur de delar ur akvariet som är drabbade och behandlar dessa och sköljer dom rena och stoppar ner i akvariet igen. Växterna mår dåligt en mycket liten stund, men kan sedan ge fullt ös igen när dom är rena och fina.
                              http://www.defblog.se

Kommentar

Arbetssätt...