Gaucha2.jpg har kommit in från Walle_1
Fototävling
Kollaps
X
-
-
Ett par frågor är vad gäller tävlingen:
1) Vad jag läser ur reglerna behöver fiskmotiven inte vara ciklider utan kan vara vilka fiskar som helst. Korrekt?
2) När gäller digitala bilder, hur mycket bearbetning är acceptabelt? I många fall görs ju en hel del försiktiga justeringar som beskärning, justering av färgbalans, förbättring av kontraster på motivet och försämring av kontraster i bakgrund.
3) Vore också intressant att veta om ni funderat kring vad som kommer att premieras i tävlingen. Är svåra motiv som sällsynta arter och svårfotade arter en fördel, eller är det bara om traditionella fotoaspekter som komposition, ljus etc som kommer att avgöra? För att hårddra det, är en kanonbild på en guppy bättre en bra bild på en ovanlig ciklid?/SvenKommentar
-
1/ Svar ja
2/ Går inte att ge något exakt svar - men foton som ser onaturliga ut har sämre chans.
3/ Samma här - generellt kan dock sägas att det mer är fotot än vad själva motivet föreställer som är det som är viktigtaste.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
Tack för svaret Kjell. Det var ungefär vad jag förväntat mig eller kanske hoppats på.
Speciellt digital efterbearbetning kan ju vara en knivig fråga där det är svårt att dra gränsen för vad som är OK och vad som är förvanskning av bilden. Dom som är riktigt duktiga, jag hör inte till dom, kan ju göra väldigt mycket med bilder och fortfarande få ett resultat som ser naturligt ut. Personligen tycker jag det är OK med försiktiga justeringar, men mera tveksamt med större åtgärder som:- Montage
- Återskapande av bilddelar som t.ex. varit skymda
- Bortplockning av detaljer
- Förbättring av fokusering genom att återanvända texturer i fokuserade områden
Om man tillåter sådant kan det bli lika mycket en tävling i efterbearbetning som en tävling i fotograferande.
Exempel som jag hittade häromdagen kan ses här http://www.pbase.com/pstewart/retouching&page=all. En del av dessa är inte helt lyckade, men bra finns också med. Jag har sett en del andra exempel som varit otroligt bra./SvenKommentar
-
Följande har än så länge lämnat in bidrag:
Carl Eklind, Daniel Hegner Nilsen, Hans Eklund, Henrik Lantz Hedström, Jari Nätynki, Jimmy Lundgren, Johan Lindgren, Kaj Persson, Kyrre Jensen, Lars-Eric Assarsson, Martin Wallin, Patrik Åström, Robert Hansson, Stefan Sjöberg och Tarja Anttila
Tackar för dessa bidrag
Maila in ditt bidrag till fiskfoto@ciklid.se
Kommentar
-
Kommentar
-
Återkommer ikväll med en sammaställning.Kommentar
-
kommer ni själva att välja vilken kategori de hamnar om man inte anget det i mailet ( är lite glömsk ibland). jag har skickat in lite olika bilder men inte anget någon "kategori" över huvudtaget, löser ni det eller vad händer?Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
kommer ni själva att välja vilken kategori de hamnar om man inte anget det i mailet ( är lite glömsk ibland). jag har skickat in lite olika bilder men inte anget någon "kategori" över huvudtaget, löser ni det eller vad händer?
Där du anger var du vill ha bilderna.
Mvh JariKommentar
-
citat:jag har skickat in lite olika bilder men inte anget någon "kategori" över huvudtaget, löser ni det eller vad händer?
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
"problemet" är att jag har mailat in olika bilder vid olika tillfällen o jag har inte kvar de som jag skickat. men de kanske är uppenbart vart de ska bara. om christian har kollat på dem så kan väl du säga om jag behöver ange vart de ska tillhöra för kategori. eller om det är klart o det inte behövs.Kommentar
-
Jag har nu börjat samla ihop foton till tävlingen. Jag har bedrövligt få arter, men är rätt nöjd med några av bilderna.
Ni säger att ni vill ha dem i hög upplösning - hur stora e-mails kan ni ta emot?
Om jag skickar full upplösning etc ligger varje foto på runt 1.3MB, och jag ränar med att skicka in ett tiotal foton. Bör jag dela upp detta på flera mail eller tillochmed kanske snigel-posta en CD? Om ni föredrar kan jag även lägga upp dem på min hemsida så kan ni ladda ned dem därifrån.
Mina foton är editerade. Vad jag gjort är 1) vid behov justerat levels, 2) tagit bort dammkorn, 3) vid behov reducerat färgbrus, 4) kört unsharp mask, 5) i vissa fall beskurit bilden, 6) på en bild tagit bort en reflektion i akvarieglaset från kameralinsen.
Vill ni ha råfotona så hör av er, fast jag ser hellre att ni använder de editerade.
Kommentar
-
När det gäller akvarier/biotoper klassen, är det ok att ta flera bilder och sammanfoga till en panoramabild för att få bättre kvalitet och upplösning?
Är det någon idé att skicka in saltvattensbilder?
Är det artbilder i klassisk stil som gäller, eller är det ok att skicka in mer specialinriktade bilder som t.ex. närbilder på fiskansikten, fiskögon, fisktänder, fiskfjäll, fiskfenor eller äggläggningsrör etc?Kommentar
-
Vad gäller frågan om hur stora filer Christian kan ta emot så fpr han själv svara på.
Vad gäller Mikes "editerade" foton så är det de du skall skicka.
Vad gäller att sammanfogade foton så är det väl lite mer tveksamt. Det är dock inte förbjudet men bifoga helst ursprungsfotona så att vi ser att det inte rör sig om någon förvanskning.
"Är det någon idé att skicka in saltvattensbilder?"
Helt OK
"är det ok att skicka in mer specialinriktade bilder som t.ex. närbilder på fiskansikten, fiskögon, fisktänder, fiskfjäll, fiskfenor eller äggläggningsrör etc?"
Helt OK.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
Jag kan ta emot många och stora bilder. Minst en gång per dygn tömmer jag brevlådan. Är det riktigt mycket som ni vill skicka mig så maila mig först. Jag har då en annan adress som klarar riktigt stora brev.Kommentar
Kommentar