HJÄLP! käken har hoppat ur led

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

HJÄLP! käken har hoppat ur led

Idag åkte jag på zoo och skulle skaffa en crenicichla proteus hanne. Det fanns två stycken men dom är såpass små än så det är svårt att säga vilket kön det är. Men då till det stora problemet. Den största av dom, vilket var den jag tänkte köpa, hade igår gett sig på en mindre proteus och försökt svalt den vilket resulterade i att käken hoppade ut led på han. Det kan även vara så att han har brutit något i den så han inte kan röra den eller något sånt. Det går iaf lätt att stänga munnen på han för hand, men när man stoppar ner han i karet igen så åker den upp på vid gavel. Detta gjorde att jag var ju tvungen att köpa den lilla fisken istället, men ägaren kunde iaf inte sälja den andra så jag fick den med gratis.

Hur ska jag göra, försöka att få tillbaka käken på honom eller bara låta han vara så fixar han det själv?

Går det inte inom några dagar så kommer jag naturligtvis avliva honom, men jag vill ge han en chans först.

Det ser inte lovande ut så vi får hoppas att den mindre är en hanne så han kan bli partner med min hona.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Verkar han kunna röra käken eller står den bara på vid gavel hela tiden?
    Står den på vid gavel hela tiden så är det nog något allvarligt som har hänt men kan han röra den så kommer han att försöka få den på plats igen och med lite tur så lyckas det. En av jaguarcikliderna som växte upp med mitt lekpar lyckades få käken ur led, käkbenen på ena sidan hade korsat varandra på något skumt sätt... men hon(jag tror det var en hona) lyckades få ordning på grejerna helt själv efter några timmar och sedan var hon som vanligt igen.

Men om det inte går till sig av sig själv så kan man lite försiktigt försöka öppna käken för hand och titta på båda sidorna om huvudet om käkbenen sitter som de ska, har de hamnat på fel sida om varandra så kan man försöka flytta dem på plats genom att öppna käken och flytta över benen på rätt plats. Det här är ingenting jag själv har någon erfarenhet av men jag läste detta på nätet efter att den där jaggan fick käken ur led. Jag letade efter sidan nu i morse men hittade den tyvärr inte men leta efter "dislocated jaw" så kanske du hittar den, det stod en hel del vettiga saker där faktiskt.

Jag hittade hur som helst en sida på ett forum där någons butti(?) lyckades få käken ur led, det hela slutade dessutom lyckligt. Här är länken.

Hoppas att det löser sig.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

butti = tilapia buttikoferi, finns bild i medlemmarnas bildarkiv.
      fish r friend

Kommentar

• walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

När han simmar runt så ser munnen helt utspänd ut han ser inte ut att kunna stänga den. Men när jag tar upp han och trycker igen munnen så går det utan problem, men han håller inte igen den när jag släpper. Han verkar vara helt slapp så den bara hänger ut men ändå ser den så uppspänd ut så jag misstänker att något har hamnat snett. Jag har öppnat käkarna till max och försökt att stänga dom som dom ska vara men det fungerar inte. Jag har inte kollat om benen sitter på rätt sida om varandra men ska genast gå upp och kika.

MVH Martin

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Nu har jag varit upp och kollat på han men jag bedömde situationen som omöjlig. Munnen bara hängde och det var nog något annat än att käken hade hoppat ur led. Allt låg på sin plats men munnen var ändå på vid gavel. Antagligen har hade han brutit den eller också blivit lam eller något liknande eftersom han inte kunde röra den ens. Fiskar som får problem med munnen brukar ju spänna ut den helt och ruska på sig men den här rörde inte munnen det minsta så det var nog förmågan att röra den som var borta.

Jag valde iaf att avliva den (R.I.P), han såg ut att plågas ganska mycket. Han hade nog bara mått sämre om jag hade låta han gå ännu längre. Eftersom han inte kunde stänga munnen så hade han problem med andningen. När dom suger in vatten i munnen så stänger dom ju för att pressa ut det genom gälarna. Men när han inte kan stänga så skulle jag tro att mycket vatten tar vägen genom munnen istället, så han hade hög andningsfrekvens vilket inte gör att han blir mindre stressad precis.

MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...