Problem (?) med Fjärilsciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobe

    Problem (?) med Fjärilsciklider.

    Hej!

    Vi har precis skaffat fjärilsciklider. En hanne som är ca. 5 cm och en hona på ca 3.5 cm. (Vi är dock inte "hundra" på könen och akvariehandlaren verkade inte helt säker hon heller.). Efter vi byggt en grotta av shifferstenar, mitt i akvariet, så har hannen blivit väldigt "aggresiv". Han jagar honan så fort han får syn på henne och hon gömmer sig oftast ovanför pumpen där hannen inte kommer åt henne.

    Vi undrar om detta kan vara någon slags parningsritual eller om vi helt enkelt fått två hannar. Den lille, som vi tror är en hona, är rödare på buken än den större fjärilen.

    Sen undrar vi också, mår dessa fiskar bra i sin tvåsammhet eller ska man helst ha fler?

    Tacksam för svar!

    /Thomas
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Honan har mörkröd buk, vilket hanen inte har. Hon kan också ha blå prickar i den svarta sidfläcken, som inte hanen har. De första fentrålarna i hanens ryggfena är förlängda, vilket inte honans är. Och hanen är långsmalare, och har större fenor. Det kan vara två honor också. Eller också så är honan inte lekmogen, men hanen är. Då kan det bli så.

    De bildar par, så två går bra, men det kan vara bra att ha fler till att börja med, så schanserna att få en hane och en hona ökar, och de får schansen att välja partner själva. Brukar bli bättre resultat då, och de brukar komma bättre överens.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

      #3

      Här är en sida som du kan kolla in. Där får du nog dina svar
      Lasse.H

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • September 2003
        • 386

        #4
        Om man i akvarium har flera hanar och en hona, kan, enl Vierke: 1980 Dvärgciklider, honan leka av hos flera hanar, vilka då själv tar hand om avkomman - Faderfamilj.

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #5
          Jag höjde med 2 grader till 28 grader igår när jag märkte att båda mina honor var runda och fina om sina magar och det tjivades lite mellan alla fyra Fjärilscikliderna jag har.

          Imorse mätte jag fosfathalten och den var i princip omätbar vilket föranledde mig att pytsa i 4 ml av en stamlösning jag gjort med 2 tsk KH2PO4 i 200 ml vatten, eftersom jag är växtintresserad och inte fiskintresserad. I samband med att jag doserar fosfat brukar jag dra upp CO2-insprutningen lite. pH låg på 7.0 vilket är lite för högt för att det ska växa riktigt bra, men jag har nyligen testat med CaCO3+bikarbonat så KH låg på 5 istället för 2.5 som det brukar. GH låg också på 5, Fe ca 0.1 ppm, NO3 exakt 5 ppm.

          Sedan igår är det alltså temperatur, pH och fosfat-förändring som skett.

          Ikväll lekte ett nyblivet par bland nålgräset:

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • INXS

            #6
            Tobe- det ar precis som Micke A sager med kons skillnaderna.
            Sjalv tycker jag det ar lattast att skilja pa dom med dom bla prickarna pa den svarta flacken.
            Jag har markt att fjarilarna ar ganska aggressiva for att vara sma.
            defdac - fin film!

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • April 2002
              • 581

              #7
              Du bör kunna med tidigare inlägg kunna avgöra om du har ett par eller inte, hannar kan ligga hårt på ovilliga honor, så visst kan det vara ett par. Av storleken att döma bör du ha ett par om det inte är stor åldersskillnad. Det kan också vara så att din hona inte är redo för lek eller kanske ens könsmogen.
              David

              Kommentar

              Arbetssätt...