Nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    Nybörjare!

    Har skaffat mig ett akvarium med en del ciklider i bla annat delfin ciklider, zebra ciklider ett par ljusröda ciklider??, vart kommer dessa ifrån afrika sydamerika eler vart har ju inte en aning... skulle vilja ha finkornig sand på botten, men är den steniga bottnen bättre för dessa fiskar? blir det mer jobb med sand botten? hur funkar det med filtret sugs sanden in eller? har en pump/filter som sitter i ena hörnet av akvariet vet ej vad denna kallas. hur kan jag gömma den?
  • Kjell K
    Användare
    • April 2002
    • 128

    #2
    Delfincikliden (Cyrtocara Moorii) kommer från Malawisjön i Afrika.

    Det finns ciklider från centralamerika som kallas zebraciklider:

    För att förvirra allting finns det också ciklider i Malawisjön som kallas för zebraciklider. Denna grupp av ciklider har ett omstritt namn (Metraclima eller Mylandia eller Pseudotropheus) och finns i en herrans massa färgvarianter. En länk:


    Ljusröda ciklider? En trolig gissning är att det är en variant av de afrikanska zebrorna som kallas rödzebror (Metraclima Estherae). Här är en länk:

    Fisken på bilden är inte arttypisk. De brukar vara högre och betydligt mer röda i förgtonen.

    Finkornig sand funkar utmärkt för fiskarna och är snarast lättare att underhålla än grus (skiten stannar ovanpå).
    Det är riktigt att finkornig sand har en tendens att hamna i filtren. Inte så att det är ett problem med reningen, men filtren slits snabbare.
    Du kan dölja pumpen/filtret med växter. Tråkigt nog är ciklider och växter en taskig kombination. Javaormunkar, Valisneria eller Crinum Thainanum kan möjligen gå. Du kan också dölja filtret bakom stenar. Se till att stenarna ligger stadigt. Fiskarna kommer att göra sitt yttersta för att underminera dem.

    Lycka till.

    Kommentar

    • sundelin
      Användare
      • October 2003
      • 234

      #3
      det är den första sydamerikanska zebran jag har i akvariet men den röda är nästan identisk med zebran, men skiftar från rött till rosa i 2 fält kolla in den här länken så får ni se mitt akvarium och den oidentifierade fisken

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        En kongo tetra och en elfenbens ciklid.Cikliden e den ljusa med orange mage =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • sundelin
          Användare
          • October 2003
          • 234

          #5
          tackar!! hoppas jag kan fånga min skygga mal på bild så någon känner igen den oxå =)
          Ok nu när jag har arterna delfin ciklid, zebra ciklid o elfenbens ciklid kommer detta att funka eller??

          Kommentar

          Arbetssätt...