Minsta cikliden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juanito
    Användare
    • May 2002
    • 180

    #31
    Kanske nil abborens inplantering kan ha nåt att göra med att det finns mera av en storlek än en annan ?

    Detta aviker då från huvud ämnet
    juanito

    Kommentar

    • Gimpan
      Användare
      • August 2003
      • 183

      #32
      Jag tror inte det är nilabbisens fel överhuvudtaget. Det är ju människans misstag som oxå vi måste åtgärda. Sen tror jag mer på teorin ung ciklid som inte hunnit utvecklas på samma sätt som malawi och tanga. Den skit vi ställer till med måste vi även torka bort! Så är det med allt och jag tycker det passar bra i det här exemplet me. Man måste flytta tebax nilisen innan den utplånar fler arter eller rent av hela sjön.
      JimmY CasH

      En "Viktoria" tack!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #33
        Problemet med nilabborren i viktoriasjön är att trots att den är ett socialt och biologiskt fiasko av ofattbara proportioner, så är den en enorm succé ekonomiskt. Viktoriasjön genererar för första gången importinkomster, stora inkomster, genom försäljning av nilabborre-filé.
        Av den anledningen har det flera gånger varit på förslag från fiskeribiologer att inplantera nilabborre i Malawisjön, MEN tack vare att exporten av levande malawiciklider redan genererar mycket pengar, har det hitintills stoppats. Vore det inte för akvariehobbyn, fanns nilabborren idag också i Malawisjön.

        Kommentar

        • Gimpan
          Användare
          • August 2003
          • 183

          #34
          Vaf kan dom då inte stänga av åtminstone 1/4 till dom "riktiga" arterna??? Oki då är det orättvist mot dom som bor just där och inte kan fiskq men då kan väl dom fånga akvariefisk istället. Sjön....eller detta gigantiska badkar som är lika stort som hela södra sveriga ska väl inte behövas utrotas från urarter bara för dom skulle tjäna lite mer på den sista 1/4. Borde bli naturreservat och ingen jäkla fiskdamm. Ursäkta om jag låter förbannad ..men det är jag. Självklart lite naiv och egoistisk oxå men inte totalt. Det finns redan en plats för nilabborren och det är inte i viktoriasjön. Jag ska i alla fall bidra till att försöka hålla så många arter kvar som möjligt. Kommer antagligen sälja all min andra fisk och bara gå in för Viktoria. Spontan reaktion bara men den har hållt på rätt länge nu så jag tror nästan jag är seriös. Jaja egentligen skulle det här vara en annan tråd kanske men eftersom jag skapade den tog jag mig friheten. Vad tycker ni man borde göra? Kan vi inte starta nån kampanj mot det här i liten skala så kanske den växer? Jag är villig och sätta ner lite tid på det här i alla fall.
          JimmY CasH

          En "Viktoria" tack!

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #35
            Ditt tankesätt är ju inte naivt, men att spärra av en liten vattenpöl som viktoriasjön kanske är en aning naivt

            Tony Englund

            Kommentar

            • Gimpan
              Användare
              • August 2003
              • 183

              #36
              lite då...kanske ;P
              JimmY CasH

              En "Viktoria" tack!

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #37
                Hej!

                Jag tar upp en gammal tråd. En bra kandidat till titeln "minsta cikliden" är Apistogramma angayuara:



                24,7 mm som max SL, jag har lagt in den som 3 cm i artregistret.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • May 2002
                  • 387

                  #38
                  Hej

                  Jag har en annan kandidat till minsta ciklid:

                  Apistogramma wapisana, (Har förekommit i handeln under namnet: Ap. sp Balzfleck eller Ap. sp courtship spot.)

                  Se artikeln :



                  Den är i alla fall den apistogramma art som har funnits i akvarier sedan åttiotalet, och som det finns erfarenheter av.
                  När det gäller Ap. angayuara, vet jag inte om den har förekommit i handeln. Jag tittade på artbeskrivningen i din länk, Olof. Jag tror att de max längder som anges, är de maxlängder på de fiskar som samlats in och på vilka artbeskrivningen vilar. Alltså inte helt säkart att helt utvuxna fiskar har funnits med i samlingen.

                  Mvh/ Per

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Problemet med nilabborren i viktoriasjön är att trots att den är ett socialt och biologiskt fiasko av ofattbara proportioner, så är den en enorm succé ekonomiskt. Viktoriasjön genererar för första gången importinkomster, stora inkomster, genom försäljning av nilabborre-filé.
                    Av den anledningen har det flera gånger varit på förslag från fiskeribiologer att inplantera nilabborre i Malawisjön, MEN tack vare att exporten av levande malawiciklider redan genererar mycket pengar, har det hitintills stoppats. Vore det inte för akvariehobbyn, fanns nilabborren idag också i Malawisjön.
                    Är inte Nilaborren inplanterad i Tanganyikasjön och Malawisjön redan?? Har för mig att jag hört det nån stans. Iaf I Tanganyikasjön. Kan iofs va nåt jag drömt....
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • May 2002
                      • 387

                      #40
                      ......hittade mer info om Ap. Anguyuara, efter lite "googlande". Har fullständigt missat en tråd på Apistogramma.com´s forum ! (Brukar dock läsa inlägg i detta forum dagligen)

                      Har sammanställt lite kommentarer från Mike Wise om denna art:

                      "There are several apistos smaller that A. diplotaenia. A. meinkeni, A. sp. Courting-spot/Balzfleck, & A. sp. Weißsaum/White-seam come to mind. A. angayuara is even smaller. The largest specimen collected is a male that is 23.7 mm SL. This is the only apisto know to feed exclusively on protozoans!

                      The specimens of both A. angayuara & A salpinction were collected in 1985 during a survey of aquatic fauna in areas of a planned hydroelectric reservoir. I have known of their existance for several years, but since they were not in the hobby or discussed anywhere I saw no reason to usurp Kullander's right to publish them first.

                      A. angayuara is the same fish as A. sp. Trombetas 1 (A-145) in the new DATZ special publication on dwarf cichlids. It is a tiny species belonging to the pertensis-complex. It is more like A. meinkeni than A. pertensis. Males have the low dorsal fin, but are more slender than A. meinkeni. It has never been in the aquarium hobby. Only preserved specimens are known."


                      Jag ger mig! Ap. anguyuara verkar vara den minsta arten! Det är bara att böja sig för Mike Wise´s expertis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...