Minsta cikliden?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

Minsta cikliden?

Vilken är den minsta ciklidarten? jag har sett väldigt små borelli och hyfsat små apistogramma....snäcklekarna är väl små oxå men vilket släkte är minst??
    Tacksam för all hjälp!

Mvh
    JimmY CasH

En "Viktoria" tack!
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

multifasciatus är min gissning.
    fish r friend

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Av de vanligt förekommande ciklidena är nog multisarna bland de minsta, men det finns säkert arter som är ännu mindre.
      Var är Ola när vi så väl behöver honom?
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

Apistogrammoides pucallpaensis (ja enligt ciklidbladet 1984 iaf =) men med på en storlek på 2,5cm så låter det troligt efter som orm's förslag blir upp mot 4a =) )

/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Gimpan
          Användare
          • August 2003
          • 183

Oki låter som det finns många småttingar men om vi säger under 5cm vilken är då den mest eftertraktade eller vackraste borde vara samma men är nog inte så. Är multifasciatusen svår? kan ju kolla själv i och för sig men känns bättre med nån som har dom
          JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

Multisarna är knappast svåra att hålla, de har dessutom mycket intressant beteende. Jag började med 7 st i juni och har nu ett 20-tal yngel.
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Gimpan
              Användare
              • August 2003
              • 183

Häftigt! Har dom tillräckligt med plats då? Jag tänkte försöka blanda maultisar med dom minsta och vackraste viktoriacikliderna i mitt nyfixade 375. Borde räcka med yta för dom. Har en egengjord skifferbakgrund oxå med typ 50 grottor för lek så....
              JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

Jag tror att Neolamprologus kungweensis är minst.

mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

Kommentar

• odilou
                  Användare
                  • April 2002
                  • 308

Kungweensis är löjligt liten, det är sant, men minst i Tanganyika-sjön är, om jag inte minns fel, Karilani-populationen av Lamprologus brevis. Dessa lever för övrigt i Lavigeria grandis-skal.

Kommentar

• Gimpan
                    Användare
                    • August 2003
                    • 183

Ja jag kollade just på brevisarna och dom e klart intressanta..men så såg jag oxå dvärgcompriceps som jag gillade skarpt. Vet nån om det finns olika färgvalörer på just dvärgcomp?
                    JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Gimpan
                      Användare
                      • August 2003
                      • 183

Oki ingen har dvärgcomp men ungefär hur många par skulle vara bra för en 375:a om man bara har firrar under 5cm? Och vilka trivs ihop? Nån som har en fungerande kombination kasnke?
                      JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Pelle
                        Användare
                        • May 2002
                        • 387

Hej

Någon av dessa arter ur Apistogramma-familjen kan förmodligen göra anspråk på titeln "världens minsta ciklid":

Det skulle ju kunna vara någon av de arter som räknas in i "Balzfleck-gruppen". Där det ingår tre ganska kända arter. Möjligtvis kan upp till sju arter totalt räknas till denna grupp.
                        Karaktäristiskt är småväxthet (3,5-5cm), Smal kropp, färglösa fenor, omvänd sexuell diformism. ( = hanen är mindre än honan).

Ap. Sp. "Chao"
                        Rio Tocantins.
                        Honan = 4 cm, Hanen = 3,5 cm

Ap. Sp. "Courtship spot".
                        Importerades första gången från Manaus 1984!

Ap. Sp. "Tique 1"
                        Importerad av Römer 1994.

Två andra mycket småväxta arter är A. sp. "Pimentel". (se länk http://www.rva.ne.jp/gallery/pimentel.html och A. sp. "Whiteseam". De hör inte till ovannämnda grupp, men de är kandidater till möjliga arter, tror jag.

Mvh/ Per

Kommentar

• klassisk ära
                          Användare
                          • July 2003
                          • 139

Ad skriver i Cichlid News Magazine, April 98:

"... I found N. leleupi also at Bulu Point and later also at Halembe, but at Karilani Island they are the brightest yellow. Also at this island I found the smallest cichlid known so far, a miniature N. brevis! Known forms of this shell-dwelling cichlid are quite small, but the variant found here is tiny. Interestingly, N. brevis differs from other shell-dwellers in that both male and female hide in the same shell. By contrast, the male and female of this new "dwarf" N. brevis each occupy its own shell, even though one could easily fit ten adults in a single shell! Also interesting was the fact that the shells at this site appeared much smaller than elsewhere. It took me some time to realize that these little fish were not juveniles of larger adults, which I was unable to locate, instead of fully-grown adults. Together with the dwarf Neolamprologus brevis I also found a dwarf Telmatochromis. I didn't observe interacting pairs so I'm not certain that it was truly a dwarf species, but I found several individuals as well as (presumably) females with tiny fry. These two dwarf species occupy the millions of empty snail shells that cover the sandy bottom surrounding Karilani Island. I didn't see Lamprologus callipterus or other common shell-dwellers. Very interesting place!"

Tanganyika-snäcklekare blir för storväxta i akvarium, ofta på grund av 1)för stora snäckor 2)inga snäckor(förvaring). Det skulle antagligen vara tråkigt att hålla N. brevis från Karilani utan, som Odilou skriver, Lavigeria grandis-skal, då den skulle bli allt för stor.

Mer finns att läsa om världens minsta ciklid i "Tanganyika cichlids in their natural habitat" av Ad Konings.

Mikael

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Kunweensis har påståts vara minst utifrån fångstdata men det finns mindre även i Tanganyikasjön. I akvarium är multifascuatus mindre eller snarare jag har sett kunweensishanar som varit betydligt större än vad mulifascuiatus blir. Även jag har läst att en Apisto ska vara minst. Den minsta fisken är förövrigt en mal.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gimpan
                              Användare
                              • August 2003
                              • 183

Så om den har rätt storlek på snäckor så stannar den alltså i växten vid ca 3cm, hmm intressant. Men kan dom leka i grottor oxå som är av liknande size? Tycker inte alltid att det är så snyggt med snäckor i karet! Om ni fick rösta på den läckraste lr mest intressanta dvärgcikliden vilken/vilka skulle det då bli?
                              Mvh
                              JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

Arbetssätt...