Lek på tuppkamciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Lek på tuppkamciklid

Hallo!

Mina tuppkammar (Geophagus Steindachneri) är mitt uppe i lekförberedelser för första gången i mitt akvarium.

Är det nån annan som lyckats få dessa i lek och dra upp yngel av dessa? Någon som kanske vill dela med sig av lite erfarenheter från detta?

mvh
    /Hasse

- http://och.nu/ciklid -
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

Hej

Mina tuppkammar leker regelbundet i mitt Sydamerika sällskapsakvarium men ännu har ingen hona släppt ut ynglen där utan jag har flyttat henne till ett annat akvarium i slutskedet av ruvnignen.

Jag har tre honor och två hanar (varav den andre inte har mycket att säga till om). Den dominerande hanen uppvaktar regelbundet honorna och allt efter deras lekkondition uppenbarar sig med jämna mellanrum en hona med påse under hakan. Det verkar som att de väntar länge med att släppa ut yngel när det finns andra fiskar runt omkring. När jag flyttade en hona efter ca två veckors tuggande släppte hon samma kväll ut ynglen på första simturen. Kullens storlek uppgick till ca 40 stycken livliga krabater som ivrigt åt såväl nykläckt artemia som finfördelat torrfoder från första början.

En trevlig fisk som inte ställer till med mycket förtret för andra i akvariet och trots att den inte har de mest iögonfallande färgerna är den ett intressant tillskott till Sydamerikaakvariet.

Erik P
    Kuopio, Finland

Kommentar

• jonte

Hej.

Jag har två par i separata tankar tillsammans med blå ciklider. Trots närvaron av blåciklider så leker dom rätt så regelbundet och det är inga större problem att driva upp ynglen. Precis som peter beskriver så har jag lyft över honan i ett separat akvarium och när hon efter någon vecka tappat intresset för ynglen så har jag lyft tillbaka henne i den stora tanken. Matmässigt så började jag med artemia för att ganska snart gå över till röda mygglarver, vilket har funkat alldeles utmärkt.

lycka till
      /jonte

Kommentar

• Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

Tack för tipsen! Det blir nog inget denna gång, men jag hoppas på bättre lycka för mina tuppkammar framöver.
        /Hasse

Kommentar

• ErikP
          Användare
          • April 2002
          • 61

Efter flera misslyckade försök har en av mina honor nu släppt ut yngelskaran flera gånger i "huvudakvariet". Min åsikt är att honan inte är särskilt bra på att försvara frisimmande yngel mot angripare, utan de som inte hinner tillbaka in i mammans skyddande mun blir mat åt andra fiskar inklusive steindachnerihanen som gärna äter av sin avkomma.

Detta tycker jag är en av utmaningarna med flera i sig lättlekta ciklidarter, nämligen att få dem att så länge som möjligt ta hand om sin avkomma utan att flytta föräldrar eller yngel till andra burkar.

I naturen antar jag att tuppkamcikliderna släpper sina yngel i tät växtlighet där de är skyddade för andra. Å andra sidan erbjuder ju den naturliga miljön så mycket mer foder att ynglen växer snabbt och det väsentliga är ju att ett par stycken når vuxen ålder.

Det som något förvånar mig är att honan aldrig har släppt ut ynglen i skydd av växter eller rötter, utan alltid i ett av de främre hörnen av akvariet där det inte finns särskilt mycket skydd.

Studierna fortsätter. Hur går det för dina tuppkammar Hasse H?

Erik P

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

Nä, det går inte alls. De kom av sig, de är ju inte så stora ännu (ca 5-7 cm) så jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så mycket av det. Det kanske går bättre när de blivit lite större.
            /Hasse

Kommentar

Arbetssätt...