Crenicichla modell mindre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    Crenicichla modell mindre?

    Eftersom jag är en person som ständigt har svårt att bestämma mig om vad jag vill ha i mina akvarier måste jag ställa en massa frågor hela tiden. Nu är det gäddciklider som fångat mitt intresse. Finns det någon gäddciklid, som inte är allt för svår att få tag på, som blir max 10-15 cm. Och som dessutom skulle gå att hålla tillsammans med Jordätare i mitt 450 liters? Annars är jag intresserad av att höra om andra fiskar tillsammans med gäddciklider, gärna icke-ciklider.
    // Magnus Arvidsson
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    ja det finns ett antal arter av dvärg-gäddor.

    compressiceps
    regani
    notophthalmus
    urosema
    heckeli

    och min personliga favorit av alla gäddor, C. cyclostoma.
    fish r friend

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Finns det någon bra länk du kan dela med dig av, där det finns information om dessa gäddor.
      Dessutom undrar jag hur känsliga de är map pH och hårdhet.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Jag har edithae(tror jag) som väl ligger på drygt 15 cm som fullvuxen. Det gick bra i ett 420-kar med Geophagus tills det blev lek. Då fick alla stryk tyvärr. Jag är osäker på hur det hade gått till slut eftersom att jag valde att avlägsna gäddorna då jag var rädd om mina Geophagusar. Kanske hade det gått utan allvarliga skador?

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Hmmm...
          Man kanske skall hoppa över Geophagusarna i så fall, det kan ju förståss bli lite tråkigt med bara två gäddor i akvariet. Tetror är ju liksom inte aktuellt .
          Är de (gäddorna) extremt bottenorienterade eller går de i hela karet? Mitt kar är 60 cm högt, så det kanske är slöseri att ha två fiskar vid botten.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


            regani och notophthalmus är väldigt frisimmande.
            compressiceps är orinterad att hänga runt saker, rötter stenar pumpar men simmar runt rätt mycket.
            cyclostoma är bottenorienterad.

            comp, regani, notophthalmus borde fungera med tetror av den lite större varienten, typ citrontetror. glödband/neon/kardinal ligger nog i farozonen för de två sistnämnda.

            den enda jag sett i butik är compressiceps. den är en riktigt liten skit så även om den är agressiv som få så kan den inte tillfoga större fiskar någon skada. kan inte tänka mig att de får i sig ens neontetror. dom gillar att döda artfränder dock.

            regani och notophthalmus borde gå att få tag på med lite tur. cyclostoma är jag beredd att säga att vi aldrig kommer få tag på. *gråta*
            fish r friend

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #7
              Kanske vore det bättre att ha centraler som tål mitt basiska vatten ändå, eller tanganyika. Men det var ju en helt annan tråd
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              Arbetssätt...