0,2-1mm. Den minsta, 0,1-0,2 mm, kändes för fin.
Blästersanden
Kollaps
X
-
-
-
grov och grov men väldigt fin i alla fall.
jag har ahft det i 1,5 månader och det har funkat jättebra. inga problem med fiskarna förutom när de kom i, för då fick de sig en rejäl chock och log på botten och chippade.
Det enda negativa jag har upplevt är att man inte kan slamsuga med en klocka på samma sätt som förut när man hade engelsk sjösten, varint grov.
Förövrigt kan nämnas att det är ett 222-literskar.Kommentar
-
Jag har den grova - passar perfekt, men i min 222 lit har jag cirkulation på ca 1700 l/h. En Fluval 4+ med 1000 l/h och en Fluval 304 med 1000 l/h, minus höjd skilnad på yterfiltern och det är på gränsen för blästersanden i denna storlek, men vattnet blir klart och sanden passar fint både utseendemäsigt och praktiskt. Byte från engelsk sjögrus till blästersand var det bästa (och det billigaste) uppdateringen.
Färgnyansen är perfekt, och det viktigaste: direkt från säcken in i akvariet. Den dammar inte och vattnet blir klart nästa dagen.Kommentar
-
4 sidor om blästersand och nästan bara lovord, förutom filterproblem.
Jag tycker att det finns ett problem, men det beror väl på vilka fiskar man inhyser, nämligen att sanden är för ljus, vilket gör att fiskarna inte färgar ut ordentligt.
Det avhjälps visserligen med att man ordnar med andra mörkare gömställen, men jag ser det iaf som en nackdel.
Finns det fler som observerat mindre färger på sina fiskar med biltemas blästersand?Kommentar
-
-
Nej mina fiskar tappar ingen färg tvärt om, Jag har svart bakgrund och mycket mörka stenar.
Funkar kanon
mvh LennartKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av marre
hejsan
ja men om det var ett prov så kan de bitarna råkat hamna där på nå konstigt vis, för det skulle vara mycket konstigt om det fanns i säckarna, genom att man blästrar bilar med det.
MVH Maria
Och så är det.
/JKommentar
-
Jag skulle gärna vilja ha lite rödare och mörkare sand att blanda upp blästersanden med, några tips?Mvh FredrikKommentar
-
-
-
citat:Ursprungligen skickat av HazelCR
citat:Ursprungligen skickat av Androxe
Hur många kg bör man köpa till ett akvarium med ytan 0,55 m2 ?Kommentar
-
Det blev den finkornigaste storleken av Biltemas blästersand som blev inköpt. Kommer jag att få problem när jag släpper i Multifaciatus?
Mer än att det antagligen kommer att dras in i filtret (innefilter)?
/AnetteKommentar
Kommentar