Blästersanden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Jag köpte 100kg sand till mitt 600 liters kar, med bottenytan 200x60 cm. Vet inte om allt går åt eller om jag måste ha mer. Men man kan ju köpa lite i taget.
    /Hasse

Kommentar

• marre
      Användare
      • October 2003
      • 71

Hej
      Till mitt 540 liters 150*60 köpte jag 4 säckar a 25kg, använde ca 3,5 säckar.
      MVH Maria
      marre

Kommentar

• Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

En liten varning. Jag var in på biltema idag och passade på att titta på sanden som lovordats här. I det prov jag tittade på fanns förutom sand en hel del mörkare bitar som jag inte kan tolka som annat än krossat glas. Jag gissar att innehållet i säckarna kan variera.
        /Sven

Kommentar

• marre
          Användare
          • October 2003
          • 71

hejsan
          ja men om det var ett prov så kan de bitarna råkat hamna där på nå konstigt vis, för det skulle vara mycket konstigt om det fanns i säckarna, genom att man blästrar bilar med det.
          MVH Maria
          marre

Kommentar

• Sven W
            Användare
            • October 2003
            • 157

Visst kan det varit ett kontaminerat prov, men jag tror inte så var fallet om det inte var gjort med uppsåt, vilket verkar osannolikt. Detta baserar jag på att det var malt glas som hade en grovlek som var i samma storleksordning som sanden och att den var väl blandad.
            /Sven

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Så också ett skumt "prov" i uppsala, men i själva säcken såg det normalt ut.
              Anders L

Kommentar

• Sven W
                Användare
                • October 2003
                • 157

Det var i Uppsala-affären jag tittade i också. Det provet kanske inte är representativt, men det skadar väl inte att vara observant för antagligen finns det säckar som har just samma innehåll som Uppsala-provet.
                /Sven

Kommentar

• Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

Glas är väl också kisel, precis som sand?
                  Jag har inte noterat något konstigt med min sand, köpt i Jönköping, men om det skulle vara glaskorn i samma storlek som sandkornen, vad skulle det ha för betydelse? Glas är ju kemiskt stabilt vad jag vet. Krossat glas kanske skulle kunna ha vassa kanter och kunna skada en del fiskar, men vad är det som säger att glaskornen ser ut så? Har någon kikat på dem i kraftig förstoring, typ mikroskop?

Man bör däremot akta sig för blästermedel som innehåller aluminiumsilikat. Det är rejält vasst, jag vet dock inte hur kemiskt stabilt det är.

/Hasse

Kommentar

• fisher_man
                    Användare
                    • September 2003
                    • 78

Använder någon biltemas blästersand i ett akvarium med stora fiskar?
                    Hur funkar det?

Funderar på att byta botten men jag själv har ju några ganska stora bråkstakar som gillar att gräva och böka.

Uppskattar även bilder om ni har det.

MVH Robin

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Jag har Haplisar i mitt, iofs ungfiskar (max 15 cm) men jag har inte märkt några problem. Venustusarna går och "silar" sand hela tiden, men den sjunker fort!
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Vannar
                        Användare
                        • April 2002
                        • 339

är inte biltemas sand krossad som dom flesta blästersander?
                        isånfall så kan man få problem med att den irriterar fiskarnas gälar om dom går och snokar runt i den? är det ingen som haft dessa problem, hur är strukturen på sanden, känns den vass?

/ Jonas Vannar

Kommentar

• Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

Jag tycker min blästersand känns mjuk o len, inte alls vass. Men det är väl kanske svårt att avgöra, vad ska man jämföra med? Har iaf jordätare, oscars o malar med denna och de verkar trivas.

Kommentar

• Vannar
                            Användare
                            • April 2002
                            • 339

ållrajtantajtan!
                            / Jonas Vannar

Kommentar

• danielm71
                              Användare
                              • June 2004
                              • 74

Bör man "blanda upp" Biltemasanden med större grus typ dansk/engelsk sjösten eller ska man bara köra Biltemagrus? Hur bör man komponera filtermaterialet på en Eheim 2224 om man ska ha Malawi och Biltemasanden för att slippa "sand i maskineriet"...?

Kommentar

• Johnny_1
                                Användare
                                • October 2003
                                • 313

Hej.
                                Vilken storlek på blästersanden använder Ni. Ser att det finns två storlekar på Biltema.

Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
                                www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

Arbetssätt...