If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag köpte 100kg sand till mitt 600 liters kar, med bottenytan 200x60 cm. Vet inte om allt går åt eller om jag måste ha mer. Men man kan ju köpa lite i taget.
/Hasse
En liten varning. Jag var in på biltema idag och passade på att titta på sanden som lovordats här. I det prov jag tittade på fanns förutom sand en hel del mörkare bitar som jag inte kan tolka som annat än krossat glas. Jag gissar att innehållet i säckarna kan variera.
hejsan
ja men om det var ett prov så kan de bitarna råkat hamna där på nå konstigt vis, för det skulle vara mycket konstigt om det fanns i säckarna, genom att man blästrar bilar med det.
MVH Maria
Visst kan det varit ett kontaminerat prov, men jag tror inte så var fallet om det inte var gjort med uppsåt, vilket verkar osannolikt. Detta baserar jag på att det var malt glas som hade en grovlek som var i samma storleksordning som sanden och att den var väl blandad.
Det var i Uppsala-affären jag tittade i också. Det provet kanske inte är representativt, men det skadar väl inte att vara observant för antagligen finns det säckar som har just samma innehåll som Uppsala-provet.
Glas är väl också kisel, precis som sand?
Jag har inte noterat något konstigt med min sand, köpt i Jönköping, men om det skulle vara glaskorn i samma storlek som sandkornen, vad skulle det ha för betydelse? Glas är ju kemiskt stabilt vad jag vet. Krossat glas kanske skulle kunna ha vassa kanter och kunna skada en del fiskar, men vad är det som säger att glaskornen ser ut så? Har någon kikat på dem i kraftig förstoring, typ mikroskop?
Man bör däremot akta sig för blästermedel som innehåller aluminiumsilikat. Det är rejält vasst, jag vet dock inte hur kemiskt stabilt det är.
Jag har Haplisar i mitt, iofs ungfiskar (max 15 cm) men jag har inte märkt några problem. Venustusarna går och "silar" sand hela tiden, men den sjunker fort!
är inte biltemas sand krossad som dom flesta blästersander?
isånfall så kan man få problem med att den irriterar fiskarnas gälar om dom går och snokar runt i den? är det ingen som haft dessa problem, hur är strukturen på sanden, känns den vass?
Jag tycker min blästersand känns mjuk o len, inte alls vass. Men det är väl kanske svårt att avgöra, vad ska man jämföra med? Har iaf jordätare, oscars o malar med denna och de verkar trivas.
Bör man "blanda upp" Biltemasanden med större grus typ dansk/engelsk sjösten eller ska man bara köra Biltemagrus? Hur bör man komponera filtermaterialet på en Eheim 2224 om man ska ha Malawi och Biltemasanden för att slippa "sand i maskineriet"...?
Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
Kommentar