Samlar inte blästersanden på sig sumpgas? Jag hade någon liknande sand tidigare i 4-5cm lager, men rörde jag i sanden luktade det gammalt träsk.
Blästersanden
Kollaps
X
-
-
citatamlar inte blästersanden på sig sumpgas?
Jag rör alltid runt i sanden när jag gör delvattenbyte./#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
Jag vet inte, men har man ciklider och kanske malar som bökar runt i sanden lär det inte bli problem med det. I mitt fall jordätare som ständigt skulpterar om botten. Fast nån kanske säger emot mig nu? :-)
/HasseKommentar
-
Om man lägger för tjockt lager kan mycket riktigt sumpgas bildas, det har jag provat själv . Om man häller sanden genom vattnet ner mot botten undviker man detta, jämfört med om man lägger i bottenmaterialet först, problemet uppkommer om luftfickor bildas i sanden. Eftersom sanden blir ganska kompakt kan inte luften stiga genom sanden och det bildas "goa" gaser som luktar aps*it.// Magnus ArvidssonKommentar
-
-
I mitt 450-liters har jag dels ett ganska tunt sandlager samt att mina Venustus och Lithobates silar sanden på ett genuint "jordätarmanér".// Magnus ArvidssonKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Magnus
Om man lägger för tjockt lager kan mycket riktigt sumpgas bildas, det har jag provat själv . Om man häller sanden genom vattnet ner mot botten undviker man detta, jämfört med om man lägger i bottenmaterialet först, problemet uppkommer om luftfickor bildas i sanden. Eftersom sanden blir ganska kompakt kan inte luften stiga genom sanden och det bildas "goa" gaser som luktar aps*it.
MVH Rob"Bättre sent än aldrig" []Kommentar
-
Tänk också på att sanden lätt kan sätta igen ett innerfilter så att man måste rengöra filtret mycket oftare än nödvändigt."Bättre sent än aldrig" []Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Rob
Tänk också på att sanden lätt kan sätta igen ett innerfilter så att man måste rengöra filtret mycket oftare än nödvändigt.
Det måste väl i så fall bero av hur nära botten innerfiltret suger in vattnet?
/HasseKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H
Tänk också på att sanden lätt kan sätta igen ett innerfilter så att man måste rengöra filtret mycket oftare än nödvändigt.
Det måste väl i så fall bero av hur nära botten innerfiltret suger in vattnet?
/Hasse
-
-
Fluvalen pumpar 1000L/H
Hydoren pumpar 650L/H
Hmmm minns inte riktigt (det var ett tag sen) men jag tror det var
5-10 cm från botten tippar jag på.
-
Jag funderar också på att byta till biltemas blästersand.
Jag har en eheim 2217 (1000l/h) i ett 450l kar.
Hur mycket sand behöver man för ett lager på ca 5cm?
Vilket är det bästa sättet att undvika sand i ytterfilteret?
Kan man ha insuget närmare ytan?
Hur högt över botten ska det vara?
Vilken är den bästa "fyllningen" i pumpen när man har fin sand?
Har sett att vissa använder makaroner och sånt.
MVH RobinKommentar
-
Att tänka på när man häller sanden i vattnet är att det blir väldigt grumligt och det tar ett tag innan man ens kan se in i akvariet.
citat:Ursprungligen skickat av fisher man
Vilket är det bästa sättet att undvika sand i ytterfilteret?
// Magnus ArvidssonKommentar
-
Kommentar