Att sanden skulle sugas ända upp till rotorn i ett externfilter är väl knappast troligt, ännu mindre troligt med allt filtermaterial i mellan. Möjligen att det skulle bli en ansamling i botten.
Blästersanden
Kollaps
X
-
-
Allt filtermaterial...hm...det förutsätter att man använder filtermaterial med tätare än den grovporiga blåa filtermattan PPI10.
Om man har biobollar och PPI10 i sitt ytterfilter så kan nog små sandkorn dras runt...
Jag har (nerifrån och uppåt) PPI10 - biobollar - PPI10 - Marmorkross - PPI10 - Makaroner - Klippta fyrkanter PPI10 - PPI10.
Hur har ni i ert ytterfilter??
Jag använder denna konstellation för mitt ytterfilter till ett Malawi-kar.Kommentar
-
Först fluvals origialfoam, sedan biobollar x 4. Insuget sitter bakom en 10 cm filtermatta, där även en powerhead sitter. Jag har sköljt ur foamet i fluval 404;an 1 gång, och det fanns ingen sand i den.// Magnus ArvidssonKommentar
-
I Eheim 2017: Makaroner (1/3), grovskumfilter, Efhisupstrat pro (2/3)och sist eheim finfilter. Dvs standard fyllning.
Men det är i ett sydamerika kar (upptäckte just nu att detta var en afrikatråd, ursäkta)Anders LKommentar
-
Att insuget sitter bakom en 10cm tjock filtermatta gör ju att det mesta av sanden fastnar där så det inte ens kommer in i insuget.
Jag använder det medskickade insuget (gallerkoppen).
Afrikatråd? Tror jag inte...men du kanske skämtade?!?Kommentar
-
-
Ni som har afrikakar kanske har andra krav på cirkulationen, och därför mer "genomsläpplig" filtermedia. Det var det jag syftade på.
Men tråden ligger väl lite tokigt ändå, för sand kan väl vara ett generellt ämne.
ps köpte precis 50 kg till av 0,2-1 storleken, men denna gång var den lite "fräknigare", så det verkar vara lite variation dsAnders LKommentar
-
I Eheim 2260: Efhimec(1/3), Efhisupstrat (2/3), blå filtermattta. Jag får sand i botten av filtert men jag ser det inte som ett problem eftersom pumpen sitter 600 mm högre upp. Jag har iofs inte blästersand men den är väldigt finkornig.M.v.h.
RickardKommentar
-
Jag undrar fortfarande om sanden är rosa eller inte? Eller går den mot vitt/grått? På vissa av Marias bilder ser den lite rosa ut.
Ngn skrev att man inte behöver skölja den, är det sant?? *hoppas hoppas* Isåfall ytterligare ett plus för blästersanden! :-))Kommentar
-
Jag har sanden i tre akvarier och har aldrig sköljt den, inga dödsfall eller sjukdomar. Min sand är inte rosa, men det är mycket beroende på belysningen. Tyvärr syns bara lite sand mellan stenarna på fotot på min Lithobates på min Zoon.// Magnus ArvidssonKommentar
-
Kommentar
-
-
hej
har satt in en närbild på blästersanden på min zoon.
(540liters finn sanden)
Hoppas att färgen är bättre där
Ha det bra från mariamarreKommentar
-
Amäh, det är ju bara för bra för att vara sant, billig sand som inte behöver tvättas och som dessutom har precis rätt färg! :-)
Tack för närbilden, Maria!Kommentar
-
Jag trodde knappt själv att det kunde vara så bra... men det är det! Allt fler akvarister upptäcker det, så spring snabbt till Biltema o handla! :-)
mvh
/HasseKommentar
Kommentar