If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej.
Råda sand är ej sand utan är kross,där emot har Baskarps sand ensort som är 0,55m/m.Den är riktig sjösand från Vättern.Priset är någon stans 70-80kr. för 42Kg.Säljes av bläster firmor.
MVH Mats
På din "Zoonen" skriver du att du inte vet namnet på en Viktoria ciklid. Jag har kollat lite och den som ligger närmast (som jag tycker) är denna art: Haplochromis sp. 44
Roligt att man kan hjälpa till ibland. Väldigt snygg fisk du har och jag blev intresserad när jag såg en skymt av denna art på fotot "mums med räkmix".
Skulle köpa blästersand på Biltema igår, men den storlek jag ville ha 0.2-1.0 mm var slut. Men den fanns hemma i storlek 0.1-0.7 mm, vad tror ni, spelar det någon roll vilken man väljer? Tänker mest på om sanden flyger omkring i vattnet, kommer ha en cirkulation på mellan 1500-2000 liter/timme i mitt 600 liters kar. Mina jordätare skyfflar rejält i botten så sanden flyttas omkring hela tiden.
Hej hasse
Jag har ju den storleken har en skaplig cirkulation jag med, och mina ciklider röjer ganska så bra i sanden o visst virvlar det till men det lägger sig på en gång och man störs inte av det.
Så jag tror att det ska funka
MVH Maria
Hej o tack för era synpunkter. De hade den lite grövre sanden bara för nån vecka sedan, jag stod då och funderade på att köpa, men så tänkte jag att det är ingen brådska... men då köper jag den lite finare istället!
mvh
/Hasse
Man bör kanske fundera på vad sanden gör för ens pumpar och ytterfilter. När sanden virvlar upp så sugs den ibland in i insuget och det kan ge förslitningar på ytterfiltret och dess rotor.
Det är den enda negativa tanken jag haft angående den fina sanden. Denna tanke förhindrade ändå inte mig från att skaffa sand.
Problemet med att snad skall sugas in i pumpen är inget problem för mig och jag har blästersand. Det jag har märkt är att den är ganska tung så den flyter inte runt. Jag har den störe varianten på 0.2-1.0 mm.
Jag talar starkt för blästersand, en sak som är specielt bra är att man inte behöver tvätta den, efter som den skall vara helt dammfri. (för det finns inte tråkigare än att tvätta grus och sand)
Jag kommer bara köra innerfilter och har därmed inga insug vid botten, så pumpslitage pga sanden tror jag inte blir nåt problem för mig. Och det sista argumentet, att slippa tvätta sanden är ju VÄLDIGT starkt! :-)
Kommentar