Ciklider från Uruguay?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • May 2002
    • 387

Hej

Jag har sex stycken Gymnogeophagus cf meridionalis "sarandi" som vantar pa mig hos "Akvariefisken" i Umea. Har inte sett dem an, men nasta vecka sa ska jag hamta dem. Hoppas att all gar bra. Ar valdigt nyfiken pa dessa fiskar!
    Skriver detta fran ett internetcafe i staden niigata i Japan. har tankt att besoka Takeshi Amanos galleri imorgon. Hoppas pa en intressant upplevelse. man kan ju fa lite inrednings inspiration

Mvh/Pelle

Kommentar

• mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

Nån som vet ungefär vid vilken storlek C.Facetum blir könsmogna?
      Vilken extrem fisk att ändra utseende det är:-)
      Ibland är dem skitsnygga och ibland riktigt grådaskiga en riktig kameleont firre.
      Ibland är dem också helt utan ränder är det något som består när dem är vuxna eller har dem ränder konstant då?

Mvh
      Danne

Kommentar

• Pelle
        Användare
        • May 2002
        • 387

Hej

Nu har jag mina sex Gymnogeophagus sp Meridionalis "Sarandi" simmande i mitt 550 liters akvarium. Mycket fina fiskar. De två största färgar redan ut med en hel del rött på sidorna.
        De går tillsammans med ett par Laetacara Thayeri, 10 st Nyckelhål och 10 st Apistogramma Resticulosa. plus lite malar och annat smått och gott.

Jag tycker att alla som är intresserade av de sydliga ciklidarterna borde ta chansen att köpa när det äntligen har kommit en sändning till Sverige.

Tyvärr har jag bara möjlighet att köpa en grupp av Meridionalisen. Jag hade tänkt att även investera i en grupp Gymnogeophagus Gymnogenus, men utlandsresan förra månaden har påverkat ekonomin en hel del. Gruppen på sex stycken Meridionalis gick loss på 1500:-SEK.

Felipe!
        Vad gav du fiskarna för foder medans de gick i dina bassänger? Jag matar med fryst mysis och Hikari pellets. De äter allt med god aptit, men det kan vara kul att veta vad de åt hos dig?
        Hur ser biotopen ut i Sarandi, där du fångade dessa fiskar? Sandbotten, stenbotten? Växtlighet (vilka arter av växter) Stillastående vatten, strömmande vatten? Klart eller grumligt vatten?

Mvh/ Per

Kommentar

• Felipe
          Användare
          • April 2002
          • 327

Hej Pelle!
          Jag ar pa expo just nu (fram till den 1, men jag lovar svara din och Dannes fraga sa fort jag kan!
          Hur stora (cm) ar dina C.cf.meridionalis??

Ha det sa lange!
          Felipe
          Felipe

Kommentar

• Pelle
            Användare
            • May 2002
            • 387

Hej Felipe

De är ungefär 5-7cm, beställde "medium storleken"

Mvh/ Per

Kommentar

• Pelle
              Användare
              • May 2002
              • 387

Hej

Är det någon som vet om Akvarieteknik i Filipstad har sålt Uruguay ciklider till butiker i norra Sverige (förutom Akvariefisken i Umeå)? Jag vet att Akvarielagret i Bromma har hemma, men det vore kul om man kunde få se dem på lite närmare håll. Bor 60 mil norr om Stockholm.

Mvh/ Per

Kommentar

• Pelle
                Användare
                • May 2002
                • 387

Fortsätter väl på samma tema då.....
                Är någon mer här på forumet som har köpt Gymnogeophagus cf Meridionalis "Sarandi" från uruguay sändningen hos Akvarieteknik?

Några dagar efter att ha släppt mina i akvariet, så började de se lite hängiga ut. Fenorna var lite hopvikta och de såg lite molokna ut. Kastade en blick på termometern. +28C i akvariet. Värmaren var avstängd men den heltäckande lysrörsrampen plus sommarvärmen hade ökat temperaturen över det normala. Plockade bort täckglas och lät lysrampens främre del stå öppen. Efter ett vatten byte så stabiliserades tempen på +25C. Nu när vädret har blivit lite svalare så håller vattnet +24C. Nu ser de ut som de ska. Pigga och livliga med fenorna uppspända.
                Fryst mysis och Hikari pellets är vad som serveras. Detta äts med enorm aptit.

Mvh/Per

Kommentar

• Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

Hej!
                  +28 grader ar nog ratt mycket for just dessa (inte for arten men dock for dessa fran Sarandi).
                  Sarandi ligger bara 1 mil hemifran och dar brukar jag fanga "mat" (tetror+rackor) till mina skoldpaddor,ormar, rovtetror och Crenicichlor.
                  Har nog aldrig hant att temperaturen har varit sa pass mycket da Sarandi ar en mycket stor och djup vattendrag....runt 23-25 later battre.
                  Just nu ar det vinter och sist jag kollade (1 meters djup) sa var det enbart +10.
                  Det ar sandbotten (mork) och jag lovar kolla vad vaxterna hetter pa latin.
                  Andra ciklider som finns dar; "Cichlasoma", Crenicichla lepidota och Crenicichla scottii.

Felipe

Kommentar

• Pelle
                    Användare
                    • May 2002
                    • 387

Tack för svaret felipe.
                    Igår lekte mitt största par. De färgade ut helt otroligt. Tyvärr är det så mycket växter i akvariet så det är svårt att ta bra bilder av dem.

Mvh/ Per

Kommentar

• Tommy J
                      Användare
                      • January 2003
                      • 28

Hej

Pelle; det skulle vara kul att veta hur det går med dina Gymnogeophagus cf Meridionalis "Sarandi".

Jag köpte 5st på Akvarieleasing för några månader sedan, en dog tyvärr efter någon vecka men av kvarvarande har jag fått ett par som leker hela tiden.

Tommy
                      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att ingen försökt kontakta oss.

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

jag har mailat lite med feleipe, ang att ev ta hem fisk, finns de fler som är sugna?..på riktigt nu, inga,,"ja de vore kul, men jag kommer ändå inte göra det"

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Visst vore det kul men jag vet inte..
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Pelle
                            Användare
                            • May 2002
                            • 387

Hej

Tommy, har du dina Sarandi kvar? Mina vildfångade är tyvärr borta vid det här laget. Bara 6 st små slynglar på uppväxande.
                            Sarandi var en svårare ciklid än jag väntade mig. Fick problem med att hålla vatten kvaliteten på en hög nivå under sommaren. Det knäckte dem troligen.

Hoppas att du har haft bättre tur!

Mvh/ Per

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Ursprungligen postat av mrgreed
                              Hej Ola!
                              Jag har jagat efter Cichlasoma Facetum (Chanchito) hela mitt akvarieliv och börjar fundera på om arten överhuvudtaget finns på riktigt
                              Skaffa ett metspö med lina och krok av minsta modell och åk till Spanien:

Även Fishbase listar chanchiton som en introducerad art i Spanien:
                              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 December 2006, 21:04.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Felipe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 327

Ursprungligen postat av Pelle
                                Hej

Tommy, har du dina Sarandi kvar? Mina vildfångade är tyvärr borta vid det här laget. Bara 6 st små slynglar på uppväxande.
                                Sarandi var en svårare ciklid än jag väntade mig. Fick problem med att hålla vatten kvaliteten på en hög nivå under sommaren. Det knäckte dem troligen.

Hoppas att du har haft bättre tur!

Mvh/ Per
                                Under vilken temperatur har du haft dina G.sp."Sarandi"??
                                Sarandi (namnet ar efter vattendragen dessa ar fangade i) ligger bara 45 klm. fran Montevideo, Uruguays sydligaste stad.
                                Lufttemperaturen pa sommaren kan bli uppat +36/+37 (medeltemp. ar dock +25), och pa vintern kan det ga ner anda till +/-0 (medeltemp. pa +10).
                                Sjalv finner jag denna arten mycket talig men man maste kunna ge dem 3 manader med temperaturer mellan +12/+18 (mina gar utomhus hela aret och pa vintern kan vattentemp. ga anda ner till +8
                                Felipe

Kommentar

Arbetssätt...