citat:Ursprungligen skickat av fisher_man
Jag har sett en Clarias batrachus (Clarias-mal, vandrande mal) i zoobutiken.
Finns det någon med erfarenheter av denna fisk?
Jag har sett en Clarias batrachus (Clarias-mal, vandrande mal) i zoobutiken.
Finns det någon med erfarenheter av denna fisk?
citat:Ursprungligen skickat av fisher_man
"FI"
Du har ju tuffa fiskar!
Skulle vilja veta lite om din senegalus.
Vad är dom där vaderål och lapradei för några?
Ser ut som nåt liknande?
Föresten hur stora är dina jaguarer nu och hur lång tid tog det?
"FI"
Du har ju tuffa fiskar!
Skulle vilja veta lite om din senegalus.
Vad är dom där vaderål och lapradei för några?
Ser ut som nåt liknande?
Föresten hur stora är dina jaguarer nu och hur lång tid tog det?
Jag matar mina fengäddor separat, 1 gång om dagen ca 1 timme innan belysningen släcks, de får bitar av t.ex torsk eller abborre, hela skalade räkor samt det vanliga frysfodret som de övriga fiskarna får.
Senegalusarna är handtama så de är jag särskilt förtjusta i men lapradeien och ornatipinnisen är också trevliga på sitt sätt även om de inte är riktigt lika framfusiga.
Enligt mig så fengäddor hur som helst väldigt roliga att äga, i alla fall om man som jag är intresserad av lite udda rovfiskar.
Väderålen är en helt annan art, väldigt speciell och lite ovanlig men den är mer som en kuhliiål än en fengädda och den fungerar inte med påfåglar, faktum är att väderålen du kan se i bildarkivet blev uppäten av just påfåglar... Mycket tragiskt och då väderålen var en liten favorit så gick det t.o.m så långt att jag bytte in påfåglarna pga deras "illdåd" och tänkte: "Aldrig mer rovfiskar!"... Men det dröjde inte mer än kanske ett halvår eller år innan jaguarcikliderna införskaffades och efter detta så var jag fast i "rovfisk-träsket" igen.
Jaggorna är för övrigt 26cm respektive 22cm och jag köpte dem då de var 5cm i augusti 2002. De växte jättesnabbt i början, drygt 2cm per månad men efter ca 20cm så började de sakta ner och nu idag så växer de av någon anledning nästan ingenting, förklaringen kan vara att de har lekt så mycket eller eventuellt att kosten har blivit lite för enformig då de har blivit lite petiga med maten. Men det där är bara spekulationer och det dröjer nog inte länge innan de sätter igång och börjar växa igen.
Mvh Fredrik Isaksson
Kommentar