Bakgrundsborttagning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • January 2003
    • 404

Bakgrundsborttagning

Hallo! Nu ska jag igång med ett projekt. Ska få bort bakrunden ur ett 720L Ramakvarie. Det är betong och styrolit. Någon som har tips och idéer hur man kan gå till väga? Rakbladsmetoden kommer ju att användas men finns det något sätt att underlätta?
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Tror inte det går att få ut den i gott skick om man säger så. Fast det kanske inte var meningen. Mekaniskt arbete med kniv och rakblad etc är nog det enda.
    /Hasse

Kommentar

• Marcus1979
      Användare
      • January 2003
      • 404

Att få ut den hel är helt utan intresse! Jag vill få bort den på enklast möjliga sätt så den ny kan komma på plats.
      //Marcus
      960L Malawi

Kommentar

• Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

Halloj Marcus!
        Problemet är varken frigoliten eller "betongen" utan den silicon det förmodligen sitter fast med. Är det inte så noga om det blir repor i rutan så är det enkelt. Annars får man ta det försiktigt. Först mekanisk hantering - sedan använder du Cascos siliconborttagningsmedel. Inte speciellt effektivt tyvärr, men passa iaf de gamla siliconsträngarna som tätar.

Lycka till! Ta fram en handduk att torka svetten ur pannan med.

Hälsningar Tommy K

Kommentar

• Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

Gott om frächa rakblad som sagt och kanske något som skyddar bottenglaset mot nedfallande betong.
          Skär man med frächt rakblad blir det nästan ingen silicon kvar, och det som blir kvar går troligen att gnugga bort.

Kommentar

• Marcus1979
            Användare
            • January 2003
            • 404

Det jag är lite orolig för är att bakgrunden ska sitta så hårt så det finns risk för att glaset tar skada när man börjar dra i den. Men som det låter på er så är det bara att dra tag och bryta loss bit flöör bit å sedan är det det kvarvarande siliconet som är det jobbiga? Stämmer det? Lite konstiga frågor kanske men jag vill inte riskera att pajja nya karet...
            Mvh/Marcus
            960L Malawi

Kommentar

Arbetssätt...