Mer bakgrundsbygge men i naturmaterial!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

Mer bakgrundsbygge men i naturmaterial!

Ska göra ett viktoriakar av en 375 och tänkte köra svart skiffer som bakgrund. Är det nån som gjort liknande tidigare? Blir det för tungt för akvariet? Är det smart och andvända en frigolitskiva bakom som man kan göra skåror i där man trär in stenen för mer kontur? Eller är risken bara att frigoliten går sönder och att det vita lyser igenom?
    Många tankar och egna diffusa slutsatser behöver klarnas upp....så berätta nu proffsen!!
    Mvh
    JimmY CasH

En "Viktoria" tack!
  • Danny_C
    Användare
    • April 2003
    • 334

Tror inte det blir så värst snyggt ärligt...
    Jag bygger en själv av kork...
    /danne

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Det liknar ju inget i naturen precis men det blir en väldigt snygg bakgrund tycker jag. Jag har limmat fast skiffer direkt mot bakglaset med akvariet liggande.

Det är inte så lätt att klyva skifferplattor så jag rekomenderar att du försöker skaffa så tunna och stora skivor som möjligt från början. Om du ska ge dig på att klyva så har jag använt ett stämjärn (som sedan garanterat är förbrukat) och en hammare. Försök att knacka lätt på så många ställen som möjligt innan du ger dig på att verkligen slå till. Det gäller att försöka hitta ett ställe vid vilket stenen själva vill dela sig. Det är då man får stora snygga blad. Se upp med flygande flisor. De är vassa och flyger i en otrolig hastighet när man slår till. Jag rekomenderar glasögon.

När man sedan ska limma dem så är det viktigt att all stenmjöl är borta. Det bästa är att duscha av dem i badkaret och sedan låta dem bli helt torra. Jag har haft mina skifferbagrunder i flera år nu och bra anågon enstaka skifferplatta har lossnat.

Det ser mer ut som väggen till receptionen på ett Las Vegas hotell från 70-talet än en undervattensbiotop men sånt gillar jag, vilket inte alls utesluter att jag gillar superperfekta biotoper heller.

Här har ni ett resultat på en 375:a

och här på en 420 kub:

mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Jag har för mig att en tråd om skifferbakgrund var igång för ett bra tag sedan. Metoden var att limma skifferskivorna på en plexiskiva. Testa en sökning i forumet. Om det blir så vidare snyggt kan nog diskuteras då det i mina ögon ser mer ut som ett gammalt tak

Tony Englund

Kommentar

• Gimpan
          Användare
          • August 2003
          • 183

Tack för tipsen och åsikterna! Jag hoppas att med min fantasi kunna skapa en häftig klippkontur i alla fall och jag tror faktiskt det blir bättre än vissa andra typer av bakgrunder jag sett. Många är ju superfina men en del tycker jag inte alls är värda det pris dom har. Har lagt ut bitarna på en frigolitskiva för att se hur på ett ungefär det kan se ut och om det är mycket smått blir det som sagt Tak, men har du större skivor som du vinklar lite utåt får man faktiskt en ganska läcker effekt samt MÅNGA lekplatser för fiskarna. Gör även en platå där jag tänkt ha nån riccia fluitans lr typ slingerväxt som ett grönt vattenfall nedåt med lite vikthjälp. Vi får se hur det blir. Jag ska överväga plexivarianten oxå
          Mvh
          JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

Arbetssätt...