Intelligens och fiskar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Intelligens och fiskar...

Läste nyligen denna nyhetssida där det nämns forskning på fiskars (Guldfisk) intelligens. Dumma eller smarta? Någon som har något mer om forskningar angående detta eller egna erfarenheter?

Länk till artikeln:

• hanna
    Användare
    • April 2002
    • 118

Jag är mest förvånad att ingen har bevisat detta förut. Att det bara är en myt att fiskar har ett minne på tre sekunder måste väl de flesta som har akvarium kunnat observera? Tex simmar ju alla fiskar till mathålet bara man börjar pyssla med maten, och de kommer ju ihåg vart det är fast det ju garanterat är mer än tre sekunder sedan förra matningen. Jag har också observerat att fiskar på något vis vet vilken tid det är. Jag matar mina fiskar vid ungefär samma tid varje dag, och vid den tiden räcker det att man går i rummet för att alla fiskar ska samlas vid mathålet. Jag tänkte först att de hunnit bli "lagom hungriga" då, men sen kom jag på att om jag av någon anledning inte matat dem dagen innan så kommer ändå inte det beteendet fram förrän vid matningsdags.

Detta var ett onödigt inlägg av mig egentligen, men nu har jag iaf berättat om mina erfarenheter :-) Fast jag har ju förstås inte guldfiskar...
    Mvh Hanna

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

artikeln finns även på aftonbladet på svenska....

/Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

citat:Jag är mest förvånad att ingen har bevisat detta förut. Att det bara är en myt att fiskar har ett minne på tre sekunder måste väl de flesta som har akvarium kunnat observera?
        Att bevisa att en guldfisk har längre minne än tre sekunder är som att bevisa att trä flyter, men det är alltid "kul" att syfta till seglivade myter. Minnesforskning på guldfisk är inte en direkt ny grej och att guldfiskar minns rätt länge har visats i ett flertal vetenskapliga studier. Jag skrev några meningar om guldfiskminnesforskning i ciklidbladet för ett par år sedan (i en rapport från en etologisk konferens).
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• hanna
          Användare
          • April 2002
          • 118

Ok, kanske ett dåligt exempel av mig, men jag tycker ändå inte att artikeln hade så mycket nytt att komma med. Möjligtvis hade jag inte hört siffran på just tre månader innan. :-)

Tillägg: Sitter på jobbet så inläggen blir tyvärr lite snabbt och slarvigt skrivna. Det här inlägget lät hårdare mot artikeln än jag menade det. Jag menar inte att artikeln kommer med gammal vetenskap utan mer att jag tycker att den redovisar bevis av beteende som man redan måste ha förväntat sig, och som jag inte är förvånad över efter hur fiskarna beter sig hemma.
          Mvh Hanna

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Att de minns länge är inte nytt och det tror jag inte att forskaren påstått heller. Att syfta till myten är däremot "slagkraftigt".

Att de trycker på spakar är kanske nytt. Jag har faktiskt inte hört det innan.

Att de endast trycker på spakar vid de tidpunkter då de lärt sig att det är meningsfullt är säkert helt nytt.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• hanna
              Användare
              • April 2002
              • 118

citat: Att de endast trycker på spakar vid de tidpunkter då de lärt sig att det är meningsfullt är säkert helt nytt.
              Ja, det var bl a det jag var lite förvånad att ingen bevisat innan. Det är ju sådant beteende man kan observera ganska tydligt hemma (se ett av mina tidigare inlägg), även om man inte har en spak som fiskarna kan trycka på. Intressant är det i alla fall.
              Mvh Hanna

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Att trycka på en spak och att bara vimsa runt är inte riktigt samma sak. Även jag har märkt att fiskarna är mer "tiggande" på kvällarna då de får mat hos mig.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

De mest "korkade" fiskar jag haft är de Haplisar jag har nu. Alla andra fiskar har lärt sig ungefärliga tidpunkter och gått efter dem. Haplisarna å andra sidan tigger vid ytan så fort de ser mig. Om jag kommer in i rummet och de är på andra sidan karet blir det nästan som svallvågor i ytan. Detta oavsett tidpunkt.
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Min jaguarciklidshane har börjat hoppa upp i täckglaset för att påkalla min uppmärksamhet... Han hoppar upp i täckglaset med en smäll så att det lyfter från sin plats och skramlar något enormt, sedan står han och stirrar på en och ser om jag reagerar. Han har troligtvis märkt att jag går fram till karet för att se vad det var som smällde så han gör det nu gång på gång på kvällen får att fånga ens uppmärksamhet. Jag tror att han gör det då han är hungrig men jag vet inte säkert. Det är hyffsat jobbigt i alla fall.

Men om detta är intelligens eller ej kan man väl diskutera... att banka huvudet i taket verkar väl inte så där jättesmart kanske...

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...