Sajica, Nyckelhål eller annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Sajica, Nyckelhål eller annat?

    Tänkte införskaffa en art med ciklider på fredag.

    Var idag å kollade hos en av mina lokala handlare och spanade in Nyckelhål och Sajica.

    Hade 3st Nyckelhål som var ganska stora, 10cm+. Troligen 2 hannar och 1 hona.

    Sajica fanns massor i olika storlekar.

    Hade tänkt ha en art Apistogamma...Cacaduides eller Agazizzii...men vet inte med 100% säkerhet längre...

    I övrigt 1 art till...ev 2. Har haft funderingar på Cacaduides, Nyckelhål å ev Fjärilar, men det kanske blir för mycket.

    Karet är på 375liter, är ganska tätplanterat och har 4 små lavastensgrottor. pH ca 6.5-6.9 (håller på å sänka med torv så jag vet inte exakt i dagsläget). kH ca 3, temp ca 25C.

    I karet går idag följande:
    20st Citrontetror
    6st SMÅ Scalare
    5st Siameser

    Vad jag skulle vilja ha är följande.

    Info/erfarenheter av Sajica
    Info/erfarenheter av Nyckelhål
    Info/erfarenheter av Cacaduides och Agazizzii

    Sen skulle jag vilja ha åsikter om ovan nämnda val, om dom skulle gå ihop, och passa mitt kar. Om det finns andra mer lämpade arter.

    "Kraven" är följande:¨
    "Snäll" även om de flästa ciklider blir stökiga under leken..men i normala fall snäll...
    Inte gräva elleräta växter, då jag har en hel del växter i...
    Inte bli´FÖR stora då jag som sagt har tetror...men gärna ha lite storlek (i dagsläget är nästan alla fiskar lika stora...ger ett litet grötingt utseende).
    Helst inte grottgillande, så jag bara har 4st och jag tänkte ha Apisto´s som troligen kommer lägga beslag på dom.

    Skulle vara trevligt med lite svar då jag tänkt köpa/beställa nu på fredag.
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    kan ju bara brätta att idag när ja kom hem hadde mina lekande Sajicor brutalmördat min gröna bågciklidhane :~(

    han som var så fin å snäll.

    så hoppa sajicorna i det karet, pga PH och aggresivitet.

    Nycklar är lugna fina snälla perfekta med tetror och apistogrammas.
    fish r friend

    Kommentar

    • Datate
      Användare
      • July 2003
      • 77

      #3
      Aj då! =( Inte kul när sånt händer...

      De Nyckelhål han hade inne var som sagt ganska stora 10cm+ troligen 2 hanar å 1 hona. Är det då lämpligt att köpa alla eller ska man köpa honan och en av hanarna, tänkte om det kunde vara lite bättre iallafall om honan hade något att välja på..så att säga.

      Hur gammal kan ett Nyckelhål bli...dom var ju redan vuxna och han trodde dom var ca 2 år, jag har ingen aning, men kan det kanske t.om vara en fördel å köpa fullvuxna djur?
      MVH /Erik

      Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Nej, jag håller med Orm om att det nog inte är så klokt att ha sajica med Apisto. Sajican är väldigt bitsk vid lek men verkligen en fantastisk ciklid. Jag måste säga att yngelvården slår de flesta. Mina så vackert yngelvårdande Geophagus bara vänder en dag och slukar allt som lever för att de vill leka på nytt osv. Sajica däremot låter kull efter kull växa upp med föräldrarna utan att ett enda yngel försvinner. Man kan dra upp hur mycket som helst i huvudkaret verkar det som.

        Jag har inte sysslat med Apistos så länge men jag har fyra sorter på gång sedan ett halvår tillbaka och agassizii är tveklöst min favorit. Jag har aldrig fått någon Apistogramma till att leka så jag tröttnade lite på projektet. I mitt fall betyder inte det att de "åker ut" utan att jag slutar "trigga" lek och bara låter dem simma runt i ett kar utan att jag kollar värden eller temp eller aplicerar någon sorts utfodrings strategi. Idag upptäcker jag, till min stora förvåning, att agassiziin har lekt i 23 gradigt vatten(eftersom att jag tyckte värmaren gjorde bättre nytta någon annan stans) och helt utan någon PH sänkning av det normalt "hådra" skånska vattnet. Detta, plus att jag kanske har hittat en exeptionellt vacker agassizii-hane gör att jag gillar denna dvärgen lite extra just nu.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Datate
          Användare
          • July 2003
          • 77

          #5
          Aha...trevligt! =)

          agazizzii har jag som sagt kollat på en del. Har även från början utformat karet lite för just en liten grupp apisto´s. 4st grottor och en del bottentäckande växter. Försöker även sänka pH lite för att passa just dessa.

          Om jag nu skulle satsa på agazizzii, vad skulle jag då kunna ha tillsammans med dom, förutom det jag redan har. Skulle som sagt vilja ha en något större ciklid, som dock uppfyller ovanstoende nämnda krav.
          Skulle som sagt vilja ha både lite färg och lite storlek i karet, utan att förstöra den relativt lugna å fredliga stämmning som råder idag.
          MVH /Erik

          Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Jag tycker nog att det borde gå bäst med Diskus, så får du både färg och storlek utan större risk för bråk. Jag skulle inte tveka för att släppa ihop mina Geophagus "Orange head" med Apistos heller men det kan tänkas att det enbart gäller mina individer. Jag känner dem ganska bra och vet att det skulle kunna funka.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

              #7
              om vi ska prata om agazizzii så må dom vara små men ack så hårda. Min hane sätter upp sig både mot mina choklader och en stor scalare hanne. Honorna är bra mycket mindre och håller sig gärna i bakgrunden men hanen hävdar sig lätt mot större fiskar (ja om vi inte snackar om fiskar som ser honom som mat) men det verkar stämma överens med dom flesta apistogramma hanarna att dom tror att dom är större en vad dom är.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

                #8
                Fredrik H skrev: "Sajica däremot låter kull efter kull växa upp med föräldrarna utan att ett enda yngel försvinner. Man kan dra upp hur mycket som helst i huvudkaret verkar det som."

                Har en annan erfarenhet av Saijcor som leker igen.
                Se tråden på zoopet.com


                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • September 2003
                  • 386

                  #9
                  Kan väl kommentera apistogramma också: med torvfiltrering (torvgranulat i nätstrumpa)och utfodring av svarta mygglarver, är i varje fall inte Kakaduacikliden
                  så svår att få att leka. Däremot kan honorna vara svåra på att äta sina egna ägg, innan de lärt sig. Den hona jag har, har dock lyckats få fram yngel båda gångerna de lekt. Att ha en massa eklöv på botten av akvariet tror jag medförde att ynglerna klarade sig rätt längre, ca tre veckor.
                  Nu visar honan på nytt lektendenser, men de har inte lekt ännu.
                  För tillfället huseras de i mitt 150 liters akvarium, i väntan på ett nytt 375 liters kar, eftersom mitt 260 liter började läcka.

                  Kakaduacikliden skall vara den mest lättsköta av apistogrammor.
                  Däremot tycker jag att Nijssenini är grymt snygg, och de blir också lite större..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...