Tänkte införskaffa en art med ciklider på fredag.
Var idag å kollade hos en av mina lokala handlare och spanade in Nyckelhål och Sajica.
Hade 3st Nyckelhål som var ganska stora, 10cm+. Troligen 2 hannar och 1 hona.
Sajica fanns massor i olika storlekar.
Hade tänkt ha en art Apistogamma...Cacaduides eller Agazizzii...men vet inte med 100% säkerhet längre...
I övrigt 1 art till...ev 2. Har haft funderingar på Cacaduides, Nyckelhål å ev Fjärilar, men det kanske blir för mycket.
Karet är på 375liter, är ganska tätplanterat och har 4 små lavastensgrottor. pH ca 6.5-6.9 (håller på å sänka med torv så jag vet inte exakt i dagsläget). kH ca 3, temp ca 25C.
I karet går idag följande:
20st Citrontetror
6st SMÅ Scalare
5st Siameser
Vad jag skulle vilja ha är följande.
Info/erfarenheter av Sajica
Info/erfarenheter av Nyckelhål
Info/erfarenheter av Cacaduides och Agazizzii
Sen skulle jag vilja ha åsikter om ovan nämnda val, om dom skulle gå ihop, och passa mitt kar. Om det finns andra mer lämpade arter.
"Kraven" är följande:¨
"Snäll" även om de flästa ciklider blir stökiga under leken..men i normala fall snäll...
Inte gräva elleräta växter, då jag har en hel del växter i...
Inte bli´FÖR stora då jag som sagt har tetror...men gärna ha lite storlek (i dagsläget är nästan alla fiskar lika stora...ger ett litet grötingt utseende).
Helst inte grottgillande, så jag bara har 4st och jag tänkte ha Apisto´s som troligen kommer lägga beslag på dom.
Skulle vara trevligt med lite svar då jag tänkt köpa/beställa nu på fredag.
Var idag å kollade hos en av mina lokala handlare och spanade in Nyckelhål och Sajica.
Hade 3st Nyckelhål som var ganska stora, 10cm+. Troligen 2 hannar och 1 hona.
Sajica fanns massor i olika storlekar.
Hade tänkt ha en art Apistogamma...Cacaduides eller Agazizzii...men vet inte med 100% säkerhet längre...
I övrigt 1 art till...ev 2. Har haft funderingar på Cacaduides, Nyckelhål å ev Fjärilar, men det kanske blir för mycket.
Karet är på 375liter, är ganska tätplanterat och har 4 små lavastensgrottor. pH ca 6.5-6.9 (håller på å sänka med torv så jag vet inte exakt i dagsläget). kH ca 3, temp ca 25C.
I karet går idag följande:
20st Citrontetror
6st SMÅ Scalare
5st Siameser
Vad jag skulle vilja ha är följande.
Info/erfarenheter av Sajica
Info/erfarenheter av Nyckelhål
Info/erfarenheter av Cacaduides och Agazizzii
Sen skulle jag vilja ha åsikter om ovan nämnda val, om dom skulle gå ihop, och passa mitt kar. Om det finns andra mer lämpade arter.
"Kraven" är följande:¨
"Snäll" även om de flästa ciklider blir stökiga under leken..men i normala fall snäll...
Inte gräva elleräta växter, då jag har en hel del växter i...
Inte bli´FÖR stora då jag som sagt har tetror...men gärna ha lite storlek (i dagsläget är nästan alla fiskar lika stora...ger ett litet grötingt utseende).
Helst inte grottgillande, så jag bara har 4st och jag tänkte ha Apisto´s som troligen kommer lägga beslag på dom.
Skulle vara trevligt med lite svar då jag tänkt köpa/beställa nu på fredag.
Kommentar