matar ni med räkor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

matar ni med räkor?

jag har matat nu med tinade räkor i ett tag. tycker se mig en snabbare tillväxt samt att de har färgat ut ytterliggare. jag har tidigare bara gett dem aquatic nature samt artemia o räkmix. men det verkar som de verkligen gillar räkorna för de är framme med en gång o glupsk slukar allt som finns.

har ni någon erfarenhet att mata med räkor?
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

jag brukar mata med räker, mest bara för att ge lite variation. har hört att all näring försvinner när de kokas å alla frysta/färska räkor är kokta?
    fish r friend

Kommentar

• rytter
      Användare
      • July 2003
      • 51

citat:Ursprungligen skickat av orm

jag brukar mata med räker, mest bara för att ge lite variation. har hört att all näring försvinner när de kokas å alla frysta/färska räkor är kokta?
      Skulle detta vara sant så skulle ju räkor vara den perfekta bantningsmetoden. Det är det också i och för sig eftersom räkor innehåller lite fett och har högkvalitativt proteininnehåll. Om du menar näring med vitaminer och mineraler så minskar vissa av dessa genom kokning men å andra sidan så gör kokningen att visa vitaminer och mineraler blir mer lätt tillgängligare och får på detta sätt ett högre eller likvärdigt upptag iallafall.

Vad gällande johans iaktagelse att fiskarna växer snabbare beror just på det höga proteininehållet. Färgen beror på att räkorna innehåller just färgförstärkande vitaminer, antioxidanter mm.
      Fisk bygger muskler !

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

jo det är kanske så att de försvinner lite näringsvärde när de är frysta men det är ju det enda man kan ge. blir lite bökigt med färska.

Kommentar

• GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

räkmix kontra räkor bör väl dock inte vara någon skilnad efter som räkmix inehåller hela räkor fast i lite anorlunda form? =) ..

Sedan så är det nog inga problem att få tag på okokade räkor i dom flesta större städerna som har en välsorterad fiskbutik / saluhall?
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Säger inte lagen något om att okokta räkor inte får lossas? De enda råa räkor jag sett till är tigerräkorna som kinesbutikerna säljer.

Tony Englund

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Rena räkor har säkert mycket högre proteininnehåll än räkmix - hela poängen med räkmix är ju att man drar ned på fett och protein och upp på fibrerna, för att växtätande fiskar inte skall få problem med magen.

När jag hade sydamerikaner använde jag däremot nordhavsräkor som basmat.

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

då jag har mest alunocora compressiceps, moori o livingstonii så klarar jag mig bra utan räkmixen. kör hellre med bara räkor för det verkar gå minst lika bra om bra mycket billigare. kan ju alltid varva med lite spirulina pellets.

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Sist jag kollade var räkor bra mycket dyrare än ärtor, så hur kan det bli billigare?

Tony Englund

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

enkelt man är lat. en påse färdig mix i butik kostar mellan 30-40kr . det får jag nästan minst 1kg räkor som räcker bra mycket längre en påse räkmix i från butik.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

Aha du orkar inte göra räkmixen själv som tar 30min

Kommentar

• GoSatta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1686

men vad kostar mixern?? =)
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

Aaa det kanske är ett problem men en sånn brukar men väll alltid ha hemma...Och om inte så tror jag att det lönar sig ganska snabbt att köpa en mix istället för att köpa räkmixen i akvarieaffärn ?

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

har mixer .testade en gång. o det luktade för jävligt när man gjorde den. sen så slipper jag gärna ärtorna med då jag har rovfiskar så gynnas dem bara av det höga proteinhalten.

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

Huu, jag är precis färdig med 4,5kg räkmix. Det tar väl runt 1 timma inkl packning i påsar. Klart värt besväret och inte alls lika osportsligt som att köpa färdig mix

Jag kör 1:0,3:1 räkor, alaska pollock och ärtor. Detta fungerar finfint till både mina kraftiga rovmalawi och mbunas.

Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...