Villken art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

    Villken art?

    Hej

    Jag undrar om det är någon här som kan hjälpa till med att identifiera denna art? Fisken på bilden är en hona och är ca. 4 cm. Hanarna är mycket mindre, bara omkring 2 cm och har inte lika tydligt nätmönster på kroppen samt är ljusbeiga på buken där honan är gulglänsande. Fisken finns (bl.a.?) i en liten bäck ett par mil söder om São Paulo i Brasilien där vattnet höll en temperatur på omkring 20 grader och där dom gick i grupper om ca 10-15 st, varav bara 2-3 var hanar.



  • Jolo
    Användare
    • September 2003
    • 35

    #2
    Ja en levandefödare är det ju, men vilken? Det blir att söka på "livebearer" om ingen här har ramlat på den....

    Kommentar

    • So
      NCS Medlem
      • August 2003
      • 177

      #3
      Tackar för tipset. Tyvärr hittar jag inget som verkar stämma...
      Men som dom säger: seek and you will find!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        En idé är att det skulle kunna vara en "Metalltandkarp" (Girardinus Metallicus), men det är inte en stark känsla utan mer en chansning.

        Kommentar

        • So
          NCS Medlem
          • August 2003
          • 177

          #5
          Tackar för förslaget. Tyvärr kommer ju Girardinus metallicus från Cuba. Men hanen på bilden här är mycket lik hanen till "min" fisk.

          Kommentar

          • Pär J.
            Användare
            • April 2002
            • 219

            #6
            Metalltandkarp tror jag inte det är då honan saknar fläck i ryggfenen (vad jag kan se). Dock finns det andra Girardinus-arter tex falcatus


            Ett annat alternativ är Fläckig kaudi, Phalloceros caudimaculatus i dess natur form men då ska hanarna ha någon flävk på sidan.


            Sedan finns det ju flertalet olik arter av Gambusia som är väl spridda.

            Det enklaste hade nog varit att se ett foto på hanen då det oftast är dessa som skiljer arterna mer åt än honorna iaf på bild.

            Hoppas att detta har hjälpt dig lite att leta vidare.

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • August 2003
              • 177

              #7
              På bilderna i länken till Girardinus falcatus påminner speciellt hanen väldigt mycket om hanarna till "min" fisk tycker jag. Problemet är ju bara att även denna listas som endemisk på Cuba. Tyvärr har jag ingen bild på någon hane, men dom har alltså inga fläckar på sidan eller i fenorna. Jag funderar lite på Phalloptychus januarius, den stämmer ju iaf utbredningsmässigt, men där har ju honorna antydan till vertiakal ränder på kroppen. Kanske syns bara dessa linjer i bland.

              Tackar för idéerna! Letandet fortsätter.

              Kommentar

              Arbetssätt...