Fotografering med blixt. Funderingar + bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Fotografering med blixt. Funderingar + bilder

Ännu en fotograferingstråd.

Jag laborerade lite med kameran igårkväll och i morse och provade för en gång skull använda den inbyggda blixten, skärpan blev jättebra men färgerna blev lite blaskiga på något sätt. Vissa färger framhävs medan andra undertrycks och även om fiskarna glänser vackert så är det tråkigt att mycket av de färgvariationer man kan se på fiskarna under den vanliga akvariebelysningen försvinner.

Här är en hel drös av exempel. Fokuseringen och skärpan blev jättebra och man blir verkligen sugen på att följa upp det här med användandet av blixt, kruxet är som sagt bara att färgerna inte blir så naturliga vilket säkert de som känner igen arterna märker.

Jaguarciklid, yngel.

Nicaraguaciklid

Multispinosaciklid

Polypterus lapradei (fengädda)

Det jag kan se är att gul färg framhävs något enormt, detta syns både på multispinosan och nicaraguensen och jag har tidigare sett detta på mina större jaguarciklider. Blått, grönt och rött försvinner däremot nästan helt och hållet, vilket man både kan se på nicaraguensen och jaguarcikliden. Jaguarciklidens ögon är normalt helt knallröda, på dessa bilder så varierar de mellan gult och orange. Huvudet på nicaraguensen är väldigt grönblått till färgen men på dessa bilder kan man bara ana detta...
    Jag tycker även att detaljerna vill på att försvinna speciellt på jaguarcikliden genom att det vita framhävs så mycket och liksom slukar upp de svarta markeringarna.

Ser man samma oönskade effekter även om man använder slavblixt/externblixt och om man placerar den ovanför akvariet?
    ...eller är det bara då blixtljuset kommer rakt från sidan som dessa förändringar i färg och detaljrikedom inträffar?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

har du redigerat bilderna? ser ut som du använt "sharpen" för mycket. men det kanske blir så med blixten.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Jo jag måste alltid redigera bilderna, originalbilderna skulle jag aldrig våga visa. Man måste ju klippa bort blixtreflexen.
      Men det är alltså främst nerklippning av bilden och korrigering av färgerna, kontrasten och ljuset som jag brukar ändra, sedan förminskar jag upplösningen för att få bort lite gryn osv.
      Men just "sharpen" vet jag inte vad det är, menar du att bliderna ser för vassa ut? Eller är det "skimmret" på fiskarna du tänker på?
      Skimmret man ser på fiskarna är en effekt från blixten och det är lite störande. Vet du om sånt försvinner då blixten kommer ovanifrån om man kör med slavblixt/externblixt?

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• towel

Tja FI
        Blev lite nyfiken, vilket program använder du till att klippa bort blixten med. Är det photoshop?
        Har precis börjat fotografera digitlat, men inte redigerat bilderna än

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

mm det är som du säger de ser lite vassa ut i kanterna. de gånger jag varit med o tagit foton med slavblixt så har det inte "bränt" ut färgerna som det gärna gör med inbyggd blixt.jag hade likadan kamera som du. men med min nya kamera sä ändrar jag iso talet sam ändrar manuellt bländaren och vitbalansen och krämar på med bra med ljus i karet o då brukar det bli ok bilder. vore ännu bättre om man hade slav blixt. i photo shop så brukar jag inte behöva ändra så mycket . mest är det bild-justeringar o nivåer tror jag den heter.

håller precis på med vatten byte ska se sen om jag kan ta några hyfsade bilder. se om man lyckas få med några bra till tävligen.[:p]

Kommentar

• Kjell Nilsson
            Användare
            • January 2003
            • 50

De rätta färgerna, vad är det? Är det de färger man ser på fisken i simmande i akvariet som är belyst med ett par lysrör ovanifrån (kanske groluxrör)? Är de färgerna som framträder om solen skulle lysa in på akvariet och träffa fisken. Man får nog bestämma sig för en variant t. ex. den färg du som betraktare ser under normala akvarieförhållanden, dvs ditt akvarium belyst med den ljuskälla som normalt används. Blixtljus är det som kommer närmast dagsljuset i färgtemperatur och därför det naturligaste. Faller blixtljuset på motivet i den vinkel som som sker med en blixt, fast inbyggd i en kamera så blir resultatet beroende av hur reflekterande fiskens färger är. Kontrasten ökar så att starkt reflekterande färger blir "utfrätta" jämfört med mörka icke reflekterande färger. Det upplevs som onaturligt. Ljus uppifrån upplever vi som mer "naturliga", blixt uppifrån är alltså att föredra. Två blixtar, en uppifrån och en snett från sidan brukar bli bäst.
            Ni är välkomna att kolla in min site om akvariefotografering http://w1.315.telia.com/~u31510321/ strunta i att den handlar om analog fotografering, det som skiljer åt är kamerans registreringmaterial, film kontra ccd-celler. En sak till som skiljer åt är att jag på min site påstår att sk. kompaktkameror är olämpliga för fiskfotografering. Det gäller inte digitala kompaktkameror eftersom dessa har en bra närgräns och att motivet ses via en bildskärm på kameran. Vidare så har digitala kameror möjlighet att kompensera för olika ljuskällors färgtemperatur. Du kan alltså fotografera i blixtljus och glödlampsljus och ändå få rätt färger.
            Det ble ett långt inlägg dehär, hoppas ni orkade till slutet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Kjell Nilsson: Tack för svaret, det redde ut en hel del frågetecken.

Jag pratade precis med brorsan om att skaffa en slavblixt, vi kikade på blixtarna på denna sida...
              Störst i Skandinavien inom analogt! Stort sortiment inom studio och kameratillbehör. Aputure, Foma fotopapper, Fotobestway, JJC , Ilford. Kodak, Lee Filter, Godox blixtar, Kentmere, Tetenal, Viltrox, Visico

De frågetecken som dök upp var hur viktigt ledtalet egentligen är, det skiljer ju ganska kraftigt mellan de olika blixtarna. Från 6-36.
              Klarar man sig med en blixt med ledtal 6 för akvariefotografering?

En till fråga, om jag har en nästan helt automatisk kamera, kommer en blixt med "för högt" ledtal i så fall att göra att kameralinsens automatik missberäknar ljusstyrkan från slavblixten så att bilderna blir alldeles för ljusa?
              Måste jag alltså ha en slavblixt med ungefär samma ledtal som kamerablixten om jag inte kan ställa in slutartiden osv?

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

towel: Du kan i princip använda vilket rit- eller bildbehandlingsprogram som helst för att klippa till bilderna, du kan t.o.m använda MS Paint. Men MS Paint kan ju vara lite knöligt så då är det bättre att använda programmet som följde med kameran, jag tror att det alltid brukar följa med ett program med kameran som är speciellt anpassat och alldeles lagom lättanvänt för den typ av redigering vi pratar om här.
                Photoshop funkar givetvis också men det är onödigt avancerat enligt min mening, det funkar alldeles utmärkt med billigare alternativ också.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

En tanke angående vad som är "rätta färger".

Fiskarna har ju utveklat ett signalmönster som förmedlas via färgskiftningar i fjällen. Eftersom att ett fjäll i stort sätt byter färg beroende på från vilket håll det träffas av ljuset så har fiskarna troligen utveklat ett signalsystem som är beroende av att ljuset kommer från ovan.

Det är inte ovanligt att ciklider böjer och vänder sina kroppar för att förmedla olika signaler. Palettciklidernas honor och flera sydamerikanska dvärgciklider med, vänder och vrider på den rosa delen av buken som signalerar att de bär på ägg. Många ciklider fäller ut gällocken osv. Dessa beteenden är helt beroende av att ljuset kommer uppifrån. Kanske det kan vara en anledning att inte änvända ljus framifrån som enda ljuskälla?

mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• Kjell K
                    Användare
                    • April 2002
                    • 128

Jag tycker att det var bra bilder. Särskilt med tanke på att du slagit på blixt rakt framifrån. Det brukar vara trixigt att få till.

En svag slavblixt räcker för den typ av punktbelysning som du behöver för akvariefotografering. Om du ändå vill använda en starkare blixt så kan du reglera effekten på många olika sätt. Exempelvis kan du studsa blixten mot en vit yta, eller låta blixten blixtra genom ett vitt papper. De flesta mer kraftfulla blixtaggregat kan ställas in för reducerad effekt.

Vad gäller att få till rätt exponeringsberäkning när du använder slavblixt så är det bara att experimentera vilt. Förr eller senare brukar man få till det och sedan är det bara att fortsätta. Blixtstyrkan på den inbyggda blixten regleras enklast mha någon form av difusor. En bit mjölkvit plast eller en bit vitt papper framför blixten funkar bra. En difusor hjälper dessutom till att minska reflexerna i glaset.

Kommentar

• B-Lunn
                      Användare
                      • April 2003
                      • 47

Finns det inga slavblixtar till vanliga digitalkameror där man inte behöver ha den vanliga blixten igång??? Det minskar ju alternativen på hur man kan fota fiskarna om man hela tiden måste tänka på kamerans reflektioner. Man tycker ju att det borde gå att göra nån sorts anordning som man kunde koppla in på liknande sett som man kopplar in kameran till datorn och då endast behöva använda slavblixten som blixt.

Kommentar

• Kjell Nilsson
                        Användare
                        • January 2003
                        • 50

Slavblixt innebär att den är beroende av en annan blixt för att utlösas t. ex. den som sitter på kameran. Ett förslag till lösning är att skafa en lös slavutlösare dvs en liten grej som reagerar på ljus från kamerans blixt. Dessa finns i olika utförande och den som jag syftar på är en som förbinds med en extern blixt genom en blixtkabel. Denna slavutlösare placeras vid kamerans blixt och kamerans blixt och utlösaren täcks med t. ex. svart tejp. Från slavutlösaren går blixtkabeln som är ansluten till den externa blixten. Kabeln finns att få i olika längder upp till flera meter långa. Det finns även kopplingsdon så att man kan ansluta fler externa blixtar. Nu vill jag tillägga att detta har jag inte provat själv med digitalkamera men det finns inget som säger att det inte skulle funka. Nu finns det tyvärr kameror som alltid sänder ut sk. förblixtar som blixtrar innan bilden tas och då utlöser dessa förblixtar den externa blixten så när den egentliga bilden exponeras så har redan slavblixten utlösts och då är de kört. Det är viktigt att man kollar igenom kamerans bruksanvisning så man vet hur den funkar!

Kommentar

• Kjell Nilsson
                          Användare
                          • January 2003
                          • 50

Här kan ni kolla in lite grejer:
                          Smart-Home- und Audio-Lösungen sowie Zubehör für Smartphone, Tablet, TV, Laptop, PC - im Hama Onlineshop bestellen

Det finns naturligtvis andra märken, ta en tur till närmsta fotohandel eller varför inte www.cyberphoto.se

Kommentar

• muppins
                            Användare
                            • September 2002
                            • 96

Suck....efter att ha lusläst Kjell Nilssons sida om akvariefotografering kan jag nog konstatera att jag aldrig kommer att få ett någorlunda bra foto på mitt akvarium.
                            Och då är det inga närbilder på några fiskar jag är ute efter utan bara ett skapligt kort på akvariet...
                            Hur i hela världen ska man bära sig åt om man bara har en enkel, billig systemkamera utan några lösa blixtar, stativ eller några andra tillbehör som behövs för akvariefotografering??
                            Någon som har några bra tips?
                            /muppins

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Hur skonsamt är det egentligen för kameran då man sätter ett papper framför blixten?

När jag för någon vecka sedan drog upp den inbyggda blixten i min powershot A60 på full sprut och satte ett papper alldeles framför blixten så blev det nästan som en liten knall och det luktade lite småbränt av pappret. Ingenting jag tänker försöka mig på något mer iaf, man vill ju inte paja kameran för att få fram den perfekta bilden.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

Arbetssätt...