FOTOTÄVLING OCH STIPENDIER

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

FOTOTÄVLING OCH STIPENDIER

Som ni kunnat läsa i det senaste numret av Ciklidbladet så har NCS ihop med zoopet kört igång en fototävling med fina priser.
    Mer info finns här http://www.ciklid.se/fototavling.pdf

NCS har också startat en stipendiefond till stöd för ciklidhobbyn-
    Mer info finns här http://www.ciklid.se/stipendier.pdf
    Ciklidhälsningar
    Kjell
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Synd att man inte har en bra kamera...(men man är nog underlägsen rent fototekniskt ändå).

Jag tycker att det är ett riktigt bra initiativ av NCS och Zoopet!

Lycka till med tävlingen och jag hoppas att de foton som används kommer Ciklidbladet tillgodo.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Rolig tävling! =)
      Men jag hade gärna sett en lägre minimumstorlek på bilderna, 1000 pixlar på bredden gör att jag och alla andra som sitter med budgetkameror bara tvingas tävla med olika versioner av myrornas krig...
      Blir man diskvalificerad om man skickar in en bild i upplösningen 800*600? Även om den är BRUTALT bra?

Men jag håller med Tricella, detta är ett kanonbra initiativ av NCS, med lite tur så får vi inte bara se massor av nya fina ciklidbilder, det kan även trigga igång ett intresse hos personer som inte har intresserat sig för fotografering tidigare.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:jag hoppas att de foton som används kommer Ciklidbladet tillgodo.
        Detta är en av huvudanledningarna till att vi drog igång tävlingen - vi behöver få in fler bra foton.

citat:Blir man diskvalificerad om man skickar in en bild i upplösningen 800*600?
        Definitivt inte, ett litet handikapp blir det, men det kan man ju kompensera på annat vis som du skriver - så skicka in bara.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

citat:Blir man diskvalificerad om man skickar in en bild i upplösningen 800*600?
          Definitivt inte, ett litet handikapp blir det, men det kan man ju kompensera på annat vis som du skriver - så skicka in bara.
          Kanon, tackar så mycket för klartecknet! =)

En liten fråga bara, är det originalitet ni är ute efter eller bara vackra bilder? Alltså, ligger en standardbild på t.ex en hyffsad jaguarciklid sämre till än t.ex en extrem närbild på ett yngel som precis kravlar ur ett ägg? (hypotetisk fråga, bilden med ynglet är bara påhittat)

Och en till fråga, hur många bilder får man skicka in? Jag antar att ni inte vill bli mailbombade med bilder på jaguarciklider som nästan ser identiska ut... ;D
          Var ungefär ligger gränsen? 3? 5? 10? 1 per kategori?

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:är det originalitet ni är ute efter eller bara vackra bilder?
            Finns inget svar, vi efterlyser alla sorters bilder. Det enda är väl att de inte får hålla för tekniskt dålig kvalité, men i övrigt så....

citat:hur många bilder får man skicka in? Jag antar att ni inte vill bli mailbombade med bilder på jaguarciklider som nästan ser identiska ut...
            Vi har ingen övre gräns vad gäller antal foton - men det klart att skicka in en massa foton på samma fisk blir nog lite poänglöst. Välj ut de bästa och skicka in dem.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• Gimpan
              Användare
              • August 2003
              • 183

Ett kanonintiativ! Med min kamera kommer man inte långt men jag hoppas få se massa tuffa och framförallt förbättrade bilder på arter där nuvarande foton inte visar det bästa. Vad är det för typ av inskick ni vill ha till ciklidbladet?
              JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citat:Vad är det för typ av inskick ni vill ha till ciklidbladet?
                Det mesta - dvs både artiklar och foton.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• Kjell Nilsson
                  Användare
                  • January 2003
                  • 50

En fototävling är alltid trevligt men jag skulle föredra att den sista skrivningen i reglerna för deltagande ändrades. Att alla insända bilder får fritt disponeras av ciklid.se, ciklidbladet och zoopet är helt åt pipan enligt min uppfattning! Alla prisbelönade bilder vore det korrekta.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

citat:Att alla insända bilder får fritt disponeras av ciklid.se, ciklidbladet och zoopet är helt åt pipan enligt min uppfattning! Alla prisbelönade bilder vore det korrekta.
                    Syftet med tävlingen är att få in foton och vi har tidigare inte betalt för de foton som vi fått in, nu finns i alla fall möjligheten att vinna något på sina foton. Om vi nu skulle börja "betala" för alla foton så kan vi lika gärna lägga ner Ciklidbladet direkt.
                    Det står inte heller att de "fritt får disponeras AV ciklid...." som du skriver utan "PÅ" vilket betyder något helt annat. Vi kan t.ex. inte förmedla (gratis eller mot betalning) fotona till någon annan tidning, bok eller hemsida.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

Kommentar

• Kjell Nilsson
                      Användare
                      • January 2003
                      • 50

Ok Kjell, det är skillnad på av och på... men jag tror i alla fall att de finns de som tvekar att ställa upp med bra bilder när de fritt kan användas på nämnda ställen. Och då kanske man inte in får in de bästa bilderna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

citat:men jag tror i alla fall att de finns de som tvekar att ställa upp med bra bilder när de fritt kan användas på nämnda ställen. Och då kanske man inte in får in de bästa bilderna.
                        Så blir det kanske men det blir i alla fall fler än om vi inte har någon tävling alls, eller hur!!!
                        De som t.ex. vill att deras foton enbart skall förekomma i Ciklidbladet och inte på webben (vi får idag in en del foton med dessa villkor) kan som tidigare skicka in dem till CB - för dem förändras inget.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Som ni kunnat läsa i det senaste numret av Ciklidbladet så har NCS ihop med zoopet kört igång en fototävling med fina priser.
                          Mer info finns här http://www.ciklid.se/fototavling.pdf
                          Ett par frågor:

Gäller tävlingen all fisk, eller endast ciklider?

Behåller fotografen (c) och alla rättigheter, förutom då att zoopet och ciklid.se/ciklidbladet har rätt att använda bilden?

Kan bilderna komma att ingå i framtida produkter från zoopet/ciklid.se som t.ex. böcker, eller komma att säljas vidare?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

citat:Gäller tävlingen all fisk, eller endast ciklider?
                            Svar: Gäller all fisk.

citat:Behåller fotografen (c) och alla rättigheter, förutom då att zoopet och ciklid.se/ciklidbladet har rätt att använda bilden?
                            Svar: Ja

citat:Kan bilderna komma att ingå i framtida produkter från zoopet/ciklid.se som t.ex. böcker, eller komma att säljas vidare?
                            Svar: Nej som jag skrev ovan.
                            Syftet med tävlingen är helt enkelt att få in foton och uppmuntra folk att fota mer, varken mer eller mindre.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Kommer bidragen att läggas upp på någon sida på nätet eller är det bara de som går vidare till webbomröstningen som vi utanför styrelsen får möjlighet att titta på?

Då man som amatör över 18år förväntas tävla mot Fredrik Hagblom och Kjell Nilsson och andra proffs så vore det kul om ens bidrag åtminstone visades upp på någon officiell tävlingssida innan de gallras bort...
                              Man kanske skulle kunna använda "Medlemmarnas bilder" till detta på något sätt, om man t.ex gör en kategori som kallas "Tävlingsbidrag - Fototävling 2003" eller något liknande. Jag tror att en sån sak skulle få fler att lämna in bidrag då det känns som en liten vinst bara att få upp bilderna på nätet där andra kan se dem.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...