Oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

    Oscar?

    Har ett akvarie med måtten 160x55x55 och undrar om jag skulle kunna ha ett par oscar`s där i?
    Just nu går det 10 Scalarer och 6 Geophagus brasiliensis i men jag ska plocka bort scalarerna så det blir oscar`s och Geophagus brasiliensis kvar.
    Låter detta som en alternativ lösning?
    Hur bör man helst inreda ett sådant akvarie?
  • ossism
    Användare
    • August 2003
    • 108

    #2
    akvariet är för litet. det är lagom för 6 vuxna brasiliensis. redan här finns det risk för att fiskarna inte kan leka. sen finns det säkert någon som svarar att ett minimum för oscar är 190liter.
    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

      #3
      Oki, hur stort akvarie bör man ha om man ska ha denna kombination?
      Kan tänka mig o gå ner till 1 eller 2 par med G.brasiliensis.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        [redigerat inlägg, det första var för luddigt]

        Jag har iofs ingen erfarenhet av jordätarna så om de överhuvudtaget går att kombinera med påfåglarna eller ej överlåter jag till andra att svara på. Men karet är åtminstone tillräckligt stort för att husera ett par påfåglar, om jordätarna sedan blir lite mindre och är kompatibla med påfåglarna rent temperamentmässigt så borde det fungera alldeles utmärkt att även ha ett par av dessa i ditt kar. Förutsatt att du har bra filtrering förstås vilket är A och O för att hålla påfåglar...

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • September 2003
          • 788

          #5
          Jordätarna blir c.a 20 cm o e ganska lugna men revirhävande vid lek, men mina (paret jag tänkt behålla) verkar mest hålla till vid ena kortsidan.
          Med tanke på filtreringen borde de räcka med ett Fluval 404 och ett Eheim 2252, eller ska jag byta ut 2252 mot ytterligare ett 404??
          Byter 25% vatten 2-4 ggr i månaden, räcker detta o vad ska man helst mata påfåglar med??

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Svårt att säga. Jag kör med två ytterfilter på 600l/h och 1000l/h till mitt 375-liters och det är på håret att det räcker till för att hålla vattnet fräscht till 2st ca 25cm stora jaguarciklider.
            Påfåglar är ännu värre...
            Så rejäla filter med stor filteryta är min rekommendation.

            I övrigt så rekommenderar jag vattenbyte varje vecka av 30-40% av vattnet, håll även efter med slamsugen åtminstone någon gång per månad.

            När det gäller maten så är det bra att variera så mycket som möjligt, de fastnar lätt vid en viss fodersort om man inte varierar och det kan vara väldigt knepigt att vänja av dem. Mata med allt från Hikari pellets till räkor, torsk och vanliga frysfoder från akvariebutiken.

            Det kan för övrigt bli trångt i längden med fyra så pass stora ciklider i det där karet, jag trodde inte jordätaren blev så stor så jag får nog hålla med ossism om att karet är i minsta laget. Personligen så hade jag fokuserat på en av arterna istället, underskatta inte nöjet med att ha ett artakvarium, det är ofta i dessa miljöer som arterna verkligen visar sina naturliga beteenden då de inte tvingas tjafsa med arter de aldrig hade stött på ute i det fria.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • ossism
              Användare
              • August 2003
              • 108

              #7
              dom går att kombinera. 404an är ganska slö. den är egentligen till för akvarier upp till 380 liter. jag har haft påfåglar/404 och brasiliensis/404 kombinerat med en powerhead 802 med filter och det är i minsta laget i en 540. ska man kombinera fiskarna också så blir det ännu värre. jag skulle behålla jordätarna. har du klart vatten nu? med tanke på att att brasiliensisarna bökar friskt.. jag kan lägga upp bilder på ett akvarium med "din kombination" om du vill så får du se hur det ser ut med fiskarna.
              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

                #8
                Vattnet e ganska klart, de e klarare än min 275 med discus som har ett 2215 + 2213.
                Lägg gärna upp bilden...

                Kommentar

                Arbetssätt...