Akvariebyggare i Göteborg + närområde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan

    #16
    Tackar för all hjälp - verkligen uppskattat.
    Begagnat är ju EN idé - och kanske det jag tänkte mig från början. Kär sammanboende har emellertid VISSA krav på utformning,placering och estetik. Hmm, därför är nog specialbyggt enda chansen är jag rädd (med de kostnader detta medför). Även möbeln skall alltså harmoniera med övriga rummet. (Jag ser just nu tusenlapparna få stora feta måsvingar och fladdra iväg i fjärran).

    Min sambo är också en händig rackare (rackarinna) och vill nu bygga både akvarie och möbler själv. Gissa vad jag måste skaffa henne då? Arbetsmaskiner för kanske 30-40.000.- så att även HON kan få utlopp för SIN hobby. (Snacka om torsk).

    Jag ser alltså min dröm om ett 1000-liters akvarium för 10.000.- plötsligt kosta över 50.000.- när det är klart. Sedan ser jag hur enbart guppy simmar omkring i tanken och ser mäkta förvånade ut över det stora utrymme de plötsligt fått efter att ha flyttats från tant Gretas 34-liters. Guppy blir nämligen det enda jag får råd med - om jag får dom gratis.

    "Men tänk så stor nytta vi har av arbetsmaskinerna i framtiden" - Helst av allt skulle jag vilja bygga köket till det nya huset också!" - säger hon.

    Ok, även du skall ha en hobby, hjärtat. Så nu går jakten på lämpliga maskiner.

    Hursomhelst - tack för tipset om Marinakvariet i Mölndal - om JAG får bestämma så blir det dom som bygger tanken och möbeln - om nu inte Åleds kan komma upp med något.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #17
      Jösses, och du gnäller? Hade min sambo fått för sig att köpa överhandsfräs, planhyvel, bandsåg, limknektar etc hade jag jublat =)

      Tony Englund

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #18
        Du kanske skulle kolla efter beg. snickerimaskiner

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • May 2002
          • 180

          #19
          Du tycks ha en trevlig bo kamrat.

          Men jag skulle ändå föreslå att svetsa till det i syrafast plåt. Du behöver inte vara rädd för små ojämnheter i bänk eller att en tyngre sten skall krossa botten rutan eller nåt. Går att bocka till den också finns firmor som bygger tankar som säkert kan fixa till en tank för nån summa.

          Det enda är att man skall se till att silikonet får torka tillräkligt länge så att det fäster på stålet.
          juanito

          Kommentar

          • Hogan

            #20
            Tony,
            Vem sjutton gnäller...? :-) Det var emellertid inte ursprungstanken med akvarium att man skulle köpa en massa träbearbetningsmaskiner också....
            Jag är tacksam att min sambo gillar att lägga golv - själv finner jag inget större nöje i detta.
            Emellertid är jag lite misstänksam mot tidsramen för projektet. Minns en födelsedag för sisådär 7 år sedan när jag fick en kasse blått garn och några stickor (jag hade önskat mig en tröja). Det skulle bli en tröja senast till sommaren. Kan meddela att bakstycket snart är klart och sista maskan lades för 6.5 år sedan ungefär.

            Hursomhelst - akvarium vill/skall jag ha - om det är snyggt inramat i vackert trä - desto bättre. Senaste skissen sambon gjorde igår visar ett akvarium med följande ungefärliga mått:
            Bakruta: 2400 mm, framruta 1600 mm. Från bakrutan i 90 graders vinkel går en ruta ut 300 mm och därifrån i vinkel ca. 45 grader mot framrutan. Höjden skall bli ca. 800 och djupet mellan 700-800 mm. Någon som förstår?

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • April 2002
              • 727

              #21
              Jag förstår att din sambo inte förstår hur mycket vatten som kan hamna på golvet om man inte får det 100% hållfast. Det är "några" bar,s tryck på de skarvarna så jag hade nog föredragit ett rektangulärt kar i första hand.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

                #22
                Kolla upp lite hållfasthet först. Om ni väljer ett tjockare glas blir det mer yta för silikonet att fästa på, men det blir förstås tyngre. I och med att skarvarna sker i icke rät vinkel blir det också bredare fogyta. Det blir inte mer kraft på varje fog för att det är fler skarvar eller för att de är i skumma vinklar, men kraften får en annan riktning. Jag skulle nog rådslå med en professionell akvariebyggare först. Hur som helst måste ni ha hjälp med att skära till glaset exakt - tror inte man kan få till de vinklarna själv.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #23
                  Det verkar bli ett riktigt snyggt kar. Tänk bara på att en del försäkringsbolag kräver att akvariet skall vara "fackmannamässigt" byggt, för att ersätta en vattenskada. Låt frugan bygga möbeln, men låt någon proffessionell bygga karet. Det är mitt tips.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • August 2003
                    • 476

                    #24
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • christer antonsson
                      Användare
                      • September 2002
                      • 183

                      #25
                      Glasmagasinet ute vid Älvsborgsbron e proffs på området dom har byggt en hel del för bl a sjöfartsmuséet -inte direkt billiga men varan är förstklassig.. skulle rekommendera ett hörnakvarium i form av diamant ... få ett uppslag genom att besöka Tommy på Kaggeled (Trop Akvarie import)
                      Christer Antonsson

                      1800 liter Troffar:
                      Ikola
                      Pemba
                      Duboisi- Mazwa
                      Red Rainbow- Kapere

                      Kommentar

                      • Adde
                        Användare
                        • September 2004
                        • 28

                        #26
                        Här kommer lite tankar/funderingar/värderingar.....om hemmabygge o riskabla lösningar

                        Hejsan, läste i tråden att det rekomenderades att bygga akvarium i syrafast plåt. Har haft turen att hitta ett begagnat byggt av en yrkes-plåtslagaree/svetsare. Mått (bxdxh)=(190x80x60). Kan bara säga att jag älskar det....12mm glas 3mm plåt, endast 8 korta osynliga svetsar. Botten +underram i en del (bockat) Lackerat av lackerare (vitt), benställning av fyrkantsprofiler (svetsad) täckt med målad plywood, skåpsluckor, botten av ställningen täckt av tunn plåt som en liten balja för att spara parketten vid eventuellt spill vid vattenbyte/pumprengöring. Två genomgående fastsvetsade rör/anslutningar i botten som är kopplade till syrafasta industriventiler 3-delade(OVERKILL tål enorma tryck, DYRA) En med T-anslutning för vattenbyte, övriga anslutningar till 2 FETA ytterfilter. Kostnaden för karet är inte precis gratis..men känner man någon svetsare/plåtslagare behöver det ju inte bli sådär våldsamt dyrt. Plåten kostar ca 50:-/kg behöhövs ca 65kg om man vill ha 3mm 2mm e nog också OK, glaspriser vet ni kanske? Ventilerna är dyra, men är inte direkt nödvändiga, man kan ju ha fula slangar upp genom täckglaset eller använda slangklämmor (farligt) läste om någon som hade haft klämmor...o badat i vatten. Fördelen med ventilerna vi vatten byte är ju att man sätter på en slang på T-kopplineg, öppnar ventilen....tömmer....sätter på slangen på kranen o fyller på...stänger av ventilen tar bort slanen KLART, liknande procedur vid rengöring av pumparna

                        AMAZONAS BTN till detta ~ kanonfint med ett 80cm djupt kar

                        Denna konstruktion rekomenderar jag varmt till dem som vill minimera riskerna för akvarie/krash/läckage ~ finns det säkrare?

                        Personligen hade jag aldrig vågat ha ett helglas med denna volym stående min lägenhet.
                        Kanske ramakvarie med originalställning om jag garanterat vet att golvet är stabilt under, alltså parketten ligger kloss an betongen?. Vi antar att vi har sex ben som skall bära upp akvariet (varje ben med area som en enkrona medför högt tryck/ punkbelastning) Normalt skall varje ben uppta 1/6 av tyngden. Vid instabilitet i golvet skulle det vara möjligt att ett ben bara upptog 1/50 del tyngden --> snedbelastning = FARLIGT

                        Ramakvarium på vägd massiv ställning OK ....tror jag

                        Man skall passa sig för att köpa beg kar (gamla) med gammal cilikon. Karen kan vara väldigt gamla....o med dålig hållfasthet pga av åldring i cilikonfogarna. Omlimning löser detta.


                        KOmmer snart att lägga ut lite bilder för beskådning

                        Anders

                        Kommentar

                        Arbetssätt...