Placering av snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    Användare
    • June 2003
    • 54

    Placering av snäckor

    Jag håller som bäst på att inreda mitt 100-liters gamla "molly/guppysoppeakvarium" till ett prima snäcklekarakvarium. Ska bli väldigt spännande. Väntar på en grupp Multifasciatus.

    Men hur sjutton gubbar ska snäckorna läggas? I högar? En och en lite här o där? Och alla med hålet uppåt?

    Som det ser ut nu har jag lagt snäckorna i små högar med 3-4 snäckor i varje hög och 5 högar. Och alla med hålen någorlunda uppåt (tänkte att det borde vara så eftersom fisken ju gärna ska kunna simma in i snäckan) =)

    Problemet är att jag, förutom att det ska vara funktionellt för fiskarna, vill att det ska se snyggt och någorlunda "naturligt" ut. Det gör det INTE nu. Snäckorna ser högt onaturligt "uppradade" ut i sina högar. Finns några knep för att få ett schysst stuk på detta? Och viktigast av allt - har jag tänkt rätt?
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Placeringen av snäckskalen behöver du inte bekymra dig om, det fixar multisarna själv som dom vill ha det.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

      #3
      Det är sant som M.Persson säger, men ett tips,
      lägg skalen i framkanten på karet, annars har du en skidbacke mot framrutan.
      (om du har fin sand förstås)
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • alie
        Användare
        • June 2003
        • 54

        #4
        Aha, menar du att de flyttar snäckskalen? Vad skoj. Hoppas bara att de KAN flytta de snäckor som jag har köpt. De är lite tyngre än de klassiska vinbergssnäckorna, lite tjockare och robustare skal med "piggar" på. Men med samma form och storlek. Kan dessa snäckor vara ett misstag?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Nejdå de snäckorna passar dem säkert, låter som sådana jag har.
          Nog inte så troligt att de kommer simma iväg med dina snäckor men de kommer gräva runt och under dem för att få det som de vill.
          Viktigt är som Hank säger att försöka placera dem långt fram i akvariet annars kommer de flytta sanden fram mot rutan och du får en vall framför allt det roliga.

          //NJ

          Kommentar

          • alie
            Användare
            • June 2003
            • 54

            #6
            Tack för tipsen! =)

            Kommentar

            • klassisk ära
              Användare
              • July 2003
              • 139

              #7
              "det fixar multisarna själv som dom vill ha det."

              Nej, det gör de inte, inte hos mig i alla fall, och inte med Neothauma(VbS är ju generellt lättare). I hundra liter behövs det snäckor över hela botten. Allie, sprid ut de snäckskal du har så mycket du kan, så blir det bäst.

              Schup och schvälj trevlig helg
              Mikael

              Kommentar

              • alie
                Användare
                • June 2003
                • 54

                #8
                någon som vet vad de har för snäckor i det fria??

                jag är osäker på vad det är för snäckor jag har. jag tror inte att det är vare sig neothauma eller vinberg... ska ta reda på vad de heter.

                krk: vet du vad det är för snäckor du har?

                Kommentar

                • robber
                  Användare
                  • September 2002
                  • 87

                  #9
                  I filmen "Liten fisk på dybt vann" som gick på dansk tv för länge sedan, beskrivs i noggrannhet hur snäcklekare flyttar skalen mellan sina revir.

                  Om detta gäller alla snäcklekare eller inte har jag ingen aning om

                  Och hurvida snäckorna här har en annan vikt eller är för otympliga för fisken att flytta vet jag inte heller.

                  Mvh Simon
                  http://simon.holmbring.se

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Det är neutahuma skal som de använder i sjön. Om snäckorna är för tunga för att bäras så brukar de flytta på dem genom att göra små utgrävningar i sanden så att de vänder sig på ett sätt som de gillar.

                    Vissa snäckskalslekare är väldigt nogranna och kan envisas med att ett skal ska ligga i precis andra ändan av akvariet (multisar). Andra arter nöjer sig med att vrida öppningen åt ett lämpligt håll (similis) eller begrava snäckan så att bara öppningen syns (stappersi).

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • alie
                      Användare
                      • June 2003
                      • 54

                      #11
                      det är ju hur häftigt som helt. jag väntar på att få se mina in action!

                      Kommentar

                      • klassisk ära
                        Användare
                        • July 2003
                        • 139

                        #12
                        "Vissa snäckskalslekare är väldigt nogranna och kan envisas med att ett skal ska ligga i precis andra ändan av akvariet (multisar). Andra arter nöjer sig med att vrida öppningen åt ett lämpligt håll (similis) "

                        "I filmen "Liten fisk på dybt vann" som gick på dansk tv för länge sedan, beskrivs i noggrannhet hur snäcklekare flyttar skalen mellan sina revir."

                        Jo, det är ju skillnad på snäckskalslekare och snäckskalslekare, till att börja med: N. simlis och N. Multifasciatus flyttar i sjön inte sina snäckor i alls lika hög utsträckning som andra snäckskalslekare, till exempel L. Occelatus och L. Calipterus. Vid "snäckskalskyrkogårdarna", finner N. simlis och N. Multifasciatus sitter snäckorna många gånger helt och hållet fast på grund av kalkavlagringar. Och sanden, om det finns någon alls, kan vara hård som skalet på en sockerkaka(öh?!?), och kanske inte alls lika sandlådevänlig som i ett akvarium.

                        * Till L. Occelatus i hundra liter skulle jag nog kunna tänka mig att slänga ner ett par tre snäckskal utan närmare eftertanke.

                        * Till N. simlis och N. Multifasciatus i hundra liter skulle jag helt klart sprida snäckorna så jämnt fördelat som möjligt över botten. Man brukar ju trots allt ha ett i sammanhanget litet antal att snäckskal att röra sig med. Hur många skulle det behövas för att täcka botten med ett lager, 200 stycken? (= typ 2000 kronor)

                        Mikael

                        Kommentar

                        • alie
                          Användare
                          • June 2003
                          • 54

                          #13
                          Täcka botten? Menar du att det egentligen är ultimat, fast man oftast inte har råd? Jag köpte ca 40-50 snäckor för 45 kr. Nu vet jag inte hur bra de här snäckorna är för snäcklekare, men de ser ut som vinbergssnäckor i formen, så jag antar att de ska gå rätt bra. Att täcka botten skulle ju kunna kunna gå om jag bara köper ett par-tre påsar till, men jag skulle ju inte tycka att det såg så snyggt ut.

                          Kommentar

                          • klassisk ära
                            Användare
                            • July 2003
                            • 139

                            #14
                            "Täcka botten? Menar du att det egentligen är ultimat, fast man oftast inte har råd? "

                            Nej, det är väl egentligen inte ultimat på något sätt, men det är säkert snyggt. 20 utspridda snäckskal funkar antagligen minst lika bra som ett bottenlager på 200.

                            Ta en titt på den här bilden:http://tanganyika.netliberte.org/Divers/650.jpg
                            Visst, det är hur mycket snäckor som helst. Men många av dem är antingen sönder, igenkalkade eller ligger helt upp och ner. Långt ifrån alla är användbara för ciklider.

                            Mikael

                            Kommentar

                            Arbetssätt...