Ciklidbladet 3/2003

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ciklidbladet 3/2003

Tack för ännu ett kanonfint nummer av Ciklidbladet! =)
    Jag har inte hunnit läsa igenom alla artiklar så grundligt ännu men de jag har läst har varit jätteintressanta och jag vill särskilt tacka Ola Svensson för den intressanta artikeln om Aequidens patricki som är en helt ny bekantskap för mig. Kjell Nilssons artikeln om Hemichromis-arterna är en annan artikel som jag verkligen fastnade för.
    Men nu ska jag läsa vidare så nu bollar jag vidare till andra som vi ge sina synpunkter på det nya CB-numret.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Återigen så vill jag tala om att jag blev väldigt nöjd med den läsning som denna CB gav mig vid första anblick. Snygga foton, med ett mittuppslag som ger rättvisa åt en något underskattade art inom Tanganyika. Jag lusläser verkligen CB och jag har en del timmar framför mig med denna underbara tidskrift! Väldigt intressanta artiklar. Ja...hela CB är kanon för en hobby akvarist!

Förträffligt jobb av alla artikelskrivare och de som jobbat med Ciklidbladet! Ett stort tack...

Även roligt att se några nya "reklam-annonsörer"...

P.s. Med tanke på CB´s kvalitet så känns 250kr för 4 nummer (inkl all annan service och förmåner man har som medlem) superbilligt.

Kommentar

• kakapo
      Användare
      • August 2003
      • 60

Fick årets alla 3 CB så jag har lite att läsa men det ser väldigt intressant ut. Inte utan att man blir sugen på jaguaren efter att ha läst Fredriks artikel i nr2.

Ett förslag(som kanske redan tagits upp i äldre CB) skulle kanske kunna vara en artikel om Malar i ciklid kar, innebär ju lite nya utmaningar vad gäller matning, lämpliga arter, erfarenheter mm.

// André
      / André

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

hmmmm är det bara jag som fick nummer ett 2003 och inget mer?? trodde också jag skulle få tre nummer?

PS.

tyvärr verkar min mail va trasig så kunde inte maila någon annan om detta så det fick bli här.

DS.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

citat:Ursprungligen skickat av kakapo

Ett förslag(som kanske redan tagits upp i äldre CB) skulle kanske kunna vara en artikel om Malar i ciklid kar, innebär ju lite nya utmaningar vad gäller matning, lämpliga arter, erfarenheter mm.

// André
          Det är antecknat i önskelistan. Här är en artikel om malar som fanns i Ciklidbladet för några år sedan;
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

gosatta: jag fick alla 3.

3 nummer, 3 förstasidor med afrikaner, 3 baksidor med afrikaner. jag tror inte NCS vill ha oss neo tropical fantaster med i föreningen :-P

skämt åsido, det var min första bekantskap med Ciklidbladet och det var en trevlig sådan. Härlig kvalite på materialet tidningen är tryckt på. Lite irriterande att många bilder va så små så man knappt såg vad som portätterades. Artiklarna var allt från super-bra till super-amatör, men det är väll halva meningen till tidningen.

ser fram emot nummer 4.
            fish r friend

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

citat:hmmmm är det bara jag som fick nummer ett 2003 och inget mer?? trodde också jag skulle få tre nummer?
              Du skulle ha fått alla tre, dock skickas de olika tidningarna ut separat så de kan alltså komma vid olika tidpunkter. Hör av dig om inte de andra två dyker upp.

citat:3 nummer, 3 förstasidor med afrikaner, 3 baksidor med afrikaner
              Vad gäller förstasidor så handlar det mest om att vi måste få in foton där motivet är på "högkant" (90% av alla foton ligger ner eftersom fiskar och akvarier ofta är längre än de är höga) samt håller så hög teknisk och innehållsmässig kvalité att de håller för att dra upp i så stort format. Tyvärr blir då urvalet oerhört begränsat - till nästa nummer blir det dock till att leta med ljus och lykta efter ett "Amerika-foto" som passar.
              Du nämner dock inte det foto som är störst i Ciklidbladet - mittuppslaget - där 2 av tre foton visar "Amerika-fisk". Du kan inte få allt.
              Vad gäller sista sidan så försöker vi där faktiskt välja en art från en fiskgrupp som förekommer sparsamt i resp. nummer. I detta nummer valde vi t.ex. en tanganyika för att vi inte hade en enda tanganyika-artikel (bortsett från en recension av en bok). Så om det bara är afrika på sista sidan så är det ett "bevis" på att det finns mycket "amerika" inne i tidningen.

citat:Lite irriterande att många bilder va så små så man knappt såg vad som portätterades.
              En av orsakerna till detta är att många foton tyvärr inte håller måttet för att dras upp mer - men vi tycker ändå det är viktigt att ha med dem eftersom de passar ihop med innehållet. Men visst en del kan säkert skyllas på att vi som gör tidningen inte är proffs på layout och att därför gör en del missar.

citat:Artiklarna var allt från super-bra till super-amatör, men det är väll halva meningen till tidningen.
              Halvt fel, det är inte halva utan hela meningen.

citat:Ett förslag skulle kanske kunna vara en artikel om Malar i ciklid kar
              Får vi in sådana artiklar så kommer de in - det är bara att fota och skriva och skicka till oss. Just foton är här oerhört viktigt - vi har relativt gott om ciklidfoton i vårt kartotek som vi kan komplettera inskickade artiklar med, men väldigt få foton på malar och en artikel helt utan foto är inte så kul.

Fler synpunkter efterlyses.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

kakapo: apropå malar och ciklider så sprang jag precis på följande artikel från ciklidbladet. (inte läst den men den hade samma rubrik)

/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Värt att nämna är också de också de "tävlingar" som presenteras i senaste numret av CIklidbladet.
                  Dels en FOTOTÄVLING med fina priser i samarbete med zoopet
                  och dels kommer NCS framöver att kunna dela ut stipendier enligt denna målsättning - "Målsättningen med Nordiska Ciklidsällskapets stipendier är att de skall främja ciklidhobbyn, kunskapen om ciklider och deras beteende och/eller bevarandet av ciklider i deras naturliga miljö."
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Mats Bruér
                    Användare
                    • May 2003
                    • 47

Jag har inte fått någon tidning alls , trots att jag betalade in medlemsavgiften för ett par dagar sen... :-)

Mats Bruér
                    www.discusklubben.dk
                    720 l diskus
                    540 l diskus

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citat:trots att jag betalade in medlemsavgiften för ett par dagar sen... :-)
                      Vad innebär ett par dagar sedan?
                      Så här står det i föreningsinfon - "För att man skall vara säker på att inbetalningen skall hinna registreras så skall inbetalningen ha skett MINST 15 dagar före det att Ciklidbladet kommer ut (ytterligare 5 dagar tidigare vid betalning utanför Sverige)."
                      För detta nummer gick deadline den 12/9 därefter skickades alla adressuppgifter iväg till tryckeriet.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Mats Bruér
                        Användare
                        • May 2003
                        • 47

Ja ja då får man nog vänta ett tag för det var väl typ förra veckan någon gång.....! Jag har ingen brådska, "den som väntar på något gott osv...." ha en bra dag.

OBS vore trevligt med medlemsnr. 1500, inte för att jag vet var nummerserien är idag men....

Mats Bruér
                        www.discusklubben.dk
                        720 l diskus
                        540 l diskus

Kommentar

• Gäst

Tackar för numret och håller med om att det fanns mycket intresant läsning! (tom min nästan helt akvarieointreserade sambo har läst alla årets 3 )

Fann Kjell Nilssons långa Hemichromis artikel extra intresant. Man blev genast sugen på att skaffa hemichromis cristatus.
                          Mycket läckrare än den 'vanliga röd cikliden' som jag själv har.

Kommentar

• Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

Har inte hunnit läsa numret förrän idag. Återigen ett fullmatat nummer med massor av intressanta artiklar! Personlig favorit denna gång, Ola Svenssons artikel om Aequidens patricki. Den hamnade nu på vill-ha-listan... :-). Också Hemichromis-artikeln var inspirerande med många vackra foton och bra beskrivningar.

Ni gör ett kanonjobb, allihopa! Tack!

mvh
                            /Hasse

Kommentar

• ErikP
                              Användare
                              • April 2002
                              • 61

Kanske det börjar låta tjatigt, men jag kan ändå bara än en gång sälla mig till skaran av lovordande ciklidister. Med tanke på att Ciklidbladet är ett resultat av frivilligt arbete av föreningens medlemmar håller tidningen en mycket hög kvalitet, såväl med avseende på artiklarnas sammansättning och innehåll som tidningens layout.

Efter en arbetsvecka som förlängdes med några timmars arbete hemma med pågående husrenovering var det en njutning att ta del av innehållet i nummer tre. Tack till alla som bidragit.

Erik P
                              Kuopio, Finland

Kommentar

Arbetssätt...