yngelproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarahkarlsson
    Användare
    • March 2003
    • 43

    yngelproblem

    Hej!
    Har väntat ett tag på att min fina demasonihona som befinner sig i yngelakvariet ska släppa sina yngel så att jag kan lägga tillbaka henne i det stora akvariet.
    I går såg jag en mycket gullig syn då hon äntligen släppt sina yngel.
    De simmar alldeles tätt intill henne.
    Så får hon syn på mig och hon samlar så vackert upp sina små, en efter en...
    Har aldrig sett någon av mina andra fiskar vart så goda mödrar, då de bara släppt ut ynglena hejs-svejs och ibland tom ätit dem.
    Som sagt så vill jag ju ha i henne i akvariet, men så fort jag närmar mig yngelakvariet så samlar hon ju upp sina små.
    Vad jag har hört så är det ju bra för ynglena att vara med sin mamma, men hur länge?
    Jag vill inte att hon ska äta upp några av de andra ynglena i yngelakvariet nämligen!
    Vad tycker någon erfaren att jag ska göra?
    (Jag är som sagt van vid att flytta på mamman fort,innan hon slukar dem...)
    sarah
  • klauzer
    Användare
    • September 2003
    • 25

    #2
    Ta fisken i handen, håll den uppochner när du försöker hålla honans mun öppen, och så doppar du henne i vatten och upp (liknande vakumsug), och så håller du på så tills alla yngel har lämnat munnen. Så gjorde jag med mina.
    375 liter

    1+1 Rödzebra
    2+1 Lombardoi
    3+1 Polit
    2 Edwardi
    5 Greberi

    60 liter

    4 Rödzebra (yngel)

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Om man inte vill utsätta fisken för den stressen så kan man väl sätta någonsorts av nät 10cm från botten som bara ynglena kan simma igenom. Ynglena på ena sidan nätet och honan på andra?
      Men jag hade nog först testat som Klauzer säger...
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        jag skulle ha låtit henne ta hand om sina yngel tills hon inte tar in dom i munnen igen, då kan man släppa tillbaka honoan. Annar så gör som ola sade om nätet eller liknande. Klauzers exempel kan göra så att ynglen blir dåliga föräldrar när de blir tömda på det sättet.

        lycka till med ynglen!
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • sarahkarlsson
          Användare
          • March 2003
          • 43

          #5
          Ja, jag gör nog så att jag väntar ett litet tag till.
          Annars så får jag väl ta till klauzers förslag.
          Tack för svaren!
          sarah

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • November 2002
            • 666

            #6
            mina fiskar brukar göra så och jag ser det bara som ett gott tecken på att de verkligen tar hand om sina yngel. Efter en vecka eller så så slutar honan normalt att beskydda yngelna utan låter dom göra vad dom vill : )

            Jag hade nog haft tålamod med henne ett tag till, även om man är nyfiken på småttingarna.

            lycka till!
            /Mikael

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Kan man låta en hona som munruvar gå tillsammans med andra yngel av storlek på ca 1-2cm utan att det stressar honan??

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Risken är att 1-2cm yngel gladeligen tar livet av de nyspottade ynglena. Det har hänt mig ett antal gånger oavsett vad det är för typ av malawi.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

                  #9
                  Samma här. Större yngel äter mindre yngel även om det är liten skillnad i storlek.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • sarahkarlsson
                    Användare
                    • March 2003
                    • 43

                    #10
                    Hej igen!
                    Jag skulle bara tala om att demasonihonan till sist spottade ut alla yngel och lät dem göra vad de ville.
                    Hon såg inte det minsta lockad ut av att äta de andra ynglena som visserligen var lika små som hennes egna, men gula.
                    Så jag kunde låta henne äta upp sig av den vanliga maten innan jag lade ner henne i det stora karet.
                    Tur att jag fick tipset att vänta! Tack!
                    sarah

                    Kommentar

                    Arbetssätt...