Inbyggnad av akvarium.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Inbyggnad av akvarium.

Börjat fundera på att bygga in ett akvarium i väggen letar med ljus och lykta efter information om vad man bör tänka på, smarta lösningar. Vet med mig att någon som postade i det gamla forumet iaf. hade en sida med lite bilder och beskrivning på hur han hade gjort.

Om detta blir av så vill jag även göra mig av med mitt nuvarande akvarium pga av repigt glas och allmänt tråkigt skick. Enda problemet då är att jag har BTN moduler i detta som jag skulle vilja återanvända, någon som har erfarenhet av detta?
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Har du flyttat från lägenheten eller har du tänkt dig ett svartbygge?

Det som kan vara av intresse är att kolla upp om väggen är bärande eller inte samt vilket material väggen är byggd av.

Tony Englund

Kommentar

• Gäst

Jovisst har jag flyttat och är påväg att flytta igen....
      Den lägenhet jag hoppas skall hålla sig på en rimlig pris nivå har en perfekt klädkammare mellan sovrummet och vardagsrummet, hade varit enormt snyggt och mycket effektivt utnyttjande av ytan för inget av rummen är direkt jätte stora.

Kommentar

• Christer T

Du gör väl burken lika bred som klädkammaren så du kan njuta på båda sidorna? Då slipper du ju dessutom BTN problemet.

Kommentar

• Gäst

Njaa gillar inte riktigt när man kan se igenom akvariet, blir lätt färglöst och platt när solen lysar. Fast iofs så hade det varit snyggt om man fick till en bra "klippa" mitt i akvariet som då får hålla sig runt om.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:Enda problemet då är att jag har BTN moduler i detta som jag skulle vilja återanvända, någon som har erfarenhet av detta?
            Det är bara att skära loss dom och återanvända dom i det nya akvariet. BTN-modulerena har betydligt längre "livslängd" än själva akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

Kommentar

• Marcus
              Användare
              • April 2002
              • 78

Jag har byggt in ett 1200 L kar i väggen mellan just vardagsrum och klädkammare. Om du som jag har ett kar med fiskar som kräver hög värme skall du tänka på att bygga bort fuktrisken i klädkammaren.

Då jag hade lyxen att först ställa akvariet på plats för att sedan bygga väggen kan jag tyvärr inte ge råd ang håltagning i vägg. Men om det inte är bärande vägg skulle det inte alls vara några problem.

När du nu bygger på detta sätt har du en stor fördel framför andra kar, du behöver nämligen inte bry dig om hur det ser ut runt karet. I och med detta kan du bygga stora ytterfilter, kanske tom en sump och rampen till karet kan du hänga i taket med en hissanordning. Om du planerar väl kommer det bli en jättesmidig anläggning.

Jag har byggt in mitt kar ganska högt, ställningen är 1,3 m hög, och man får då lite lugnare fiskar samt att det ger mer intryck av tavla än om man måste stå på alla fyra för att se det.

"Övning ger träning"

Kommentar

• Gäst

Du nämner fuktrisken och jag måste nog erkänna att det har jag inte ägnat en tanke. Hur allvarligt bör man ta detta problem? Räcker det med bra ventilation eller skall man börja närma sig "toalett miljö" för att få det säkert?

Tackar för alla svar och tips.

Kommentar

• Marcus
                  Användare
                  • April 2002
                  • 78

I mitt fall har jag gått hela vägen med fuktspärr och allt, men om du har täckglas så bör det inte var något problem.
                  Dessutom ser jag att du har Tanganika så du behöver du inte ha 30 grader varmt som jag.
                  Jag har haft ett 350 inbyggt i en loftsäng utan täck glas utan att det blev alltför fuktigt, dock var det Malawi i då med en temperatur på 30 grader hade det inte funkat.

Det enda som jag tror kommer hända är att du får lite varmare i klädkammaren samt ev något fuktigare, men med vanlig ventilation är det inga som helst problem.

I mitt fall, 30 gradigt vatten, 700 watt metallhalogen har jag varit tvungen att tänka efter före. Jag har en frånluftsventil direkt över akvariet som leder till en värmepump så att värmen kommer huset till godo. Dessutom har jag ett draperi av vaxduk som håller ute den värsta fukten från kläderna.
                  "Övning ger träning"

Kommentar

• Gäst

Mmm tycker ventilation av utrymmet borde räcka, man gör ju inte några anpassningar i vardagsrummet för att man har akvarium.
                    Har du lagt frontrutan lika långt ut som väggen med en list runt eller ligger den en bit innanför? Hoppas du förstår vad jag menar

Förövrigt så blir detta projekt av nu då lägenheten är min numera.

Kommentar

Arbetssätt...