Lek med kurv ciklid...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Lek med kurv ciklid...

    Mitt Kurv ciklid par har precis lagt ägg.

    Det är deras första lek, har de några utsikter att klara sina barn?
    De huserar tillsammans med 4 nycklelhåls ciklider i ett 80liters.

    De har varit ett par i över ett år men aldrig förr haft chansen till revir. Gick med palett och röd (Hemichromis bimaculatus) ciklider i ett 150 förut och hade där ingen som helst möjlighet att ta ett revir.

    Efter bara en vecka i 80liters burken har nu lyckan kommit till kurv cikliderna.

    Vattnet är neutralt vilket kanke inte är optimalt (7-7,2) ?!?

    Skulle vara mycket kul om de kunde få sin första kull yngel.

    Tackar för eventuella tips nån kan ha att dela med sig av!
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Oftast misslyckas den här gruppen av ciklider första och även andra gången men det verkar vara sällan som de inte fixar det tredje gången. Om du bara har nyckelhålsciklid så bör kurvcikliderna klara ynglen någon vecka åtminstone. I ett så pass litet akvarium och tillsammans med andra fiskar så får de nog problem att föda upp yngel till oberoende. Vattenvärdena kommer nog inte orsaka problem men släktet är känsligt för dålig vattenkvalitet så se till att du byter vatten ofta (men gör det inte just nu (eller byt inte så mycket) eftersom det stör föräldrarna väldigt mycket).

    Antar att du sett följande:
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tackar för svaret Ola!

      Misstänkte att det kan bli problem pga att de är 'förstagångsföräldrar'.

      Finns tyvär ingen chans att jag kan ta upp 'nycklarna' då de är de mest vett skrämda fiskar jag nånsin sett. Vet inte om mina är extrema, men de kan inte hanteras alls med håv och Ibland kan de tom bli gråbruna och lägga sig som döda på botten i 10min bara av att jag tittar på dem. En skum fisk tycker jag.

      Det är inte förrän man sett en nyckelhålsciklid försöka fly man kan säga att man förstått ordet panik helt och hållet

      Kommentar

      Arbetssätt...