If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag undrar lite om hur det går med dina yngel av Orange Head? Det vore kul att höra. både utifrån att jag är intresserad av ngr för egen del, men också utifrån att jag vill lära mig mer och då gärna vill följa upp hur det gick... :-)
Så, hur har det gått?
Jodå det går väldigt bra. Av de 5o-talet yngel som hanen gav ifrån sig när jag tog upp honom, verkar samtliga ha överlevt. De är nu så stora att man ser att det är små "Geophagusar" De som fick vara kvar med paret i det stora karet levde en vecka till sedan var det dags för ny lek och plötsligt var alla yngel borta.
På andra leken var romkakan betydligt mindre. Den började också mögla strax efter att de börjat plocka upp larver i munnen. När hanen hade munnen full så blev han bortkörd av honan som sedan vaktade en alldeles mögelbevuxen romkaka i tre dygn. Hon rörde inte den och försökte varken ta upp några ägg i munnen eller rensa bort några mögliga. Hanen fick inte komma fram till kakan och hjälpa till heller. Plötsligt var hela kakan borta och honan hade inget i munnen. Hanen däremot, har fortfarande kvar det han plockade upp innan det började mögla så en mindre kull ska det nog bli av det hoppas jag.
Kul Fredrik, hoppas själv att mina "orange-head" också får till det så att säga, när de får sin egen 300 liters burk.
Ciklid forum är underbart, att kunna läsa om andras erfarenheter är kanon!
Har just nu bara ett par, men har beställt ett par VF till.
Den tråd kommer jag att lusläsa igen när det blir dags....
Fredrik! Hur uppträdde din "orange head" innan de la äggen.
Jag har precis gett mina ett eget 300 L kar, och direkt grävde de båda en jättegrop under en rot. Först bara den ena, sen fick den större också vara med. Fast de munhuggs och har sig samtidigt. I det större sällskapskaret fladdrade de mest runt vi framrutan,och hade inte det här beteendet.
Det låter mycket lovande och likt beteendet hos mina. Det var ett egendomligt småbråkande mellan dem i vilket hanen försökte få honan till att var i närheten av gropen. Då hon väl vistades där dominerade hon helt och hanen fick tålmodigt ta emot en hel del stryk. När de sedan väl kommer till skott och äggen är lagda så är de helt på samma sida mot övriga invånare i karet.
Oj vad spännade, skall låta bli att trassla för mycket med karet ett tag så de får vara i fred. Har ingen fungerande värmare i pro-filtret just nu men karet håller 24-25 grader. Kanske skall stoppa in min lilla 75 watts jäeger ändå.
Hur är läget med dina yngel nu då, Fredrik?
Jag tror inte att du behöver sätta i någon värmare faktiskt. 24-25 borde vara fullt tillräckligt.
Min yngel är nu ca 1,5-2 cm och man ser tydliga vertikala band längs sidorna. Det sluttande huvudet och lågt sittande munnen är nu också helt uppenbar. De äter precis hur mycket som helst. Om man matar tre gånger om dagen så blir de runda som små klot och kan knappast simma men vill ändå ha mer. Om en vecka tänkte jag låta dem få ett 250 liters för sig själva. Jag ska försöka dra upp dem till ordentlig storlek innan jag gör mig av med dem.
Hoppas det går bra för dig Anders. Jag vet inte om de måste träna länge innan det fungerar. Mina hade med all säkerhet redan lekt tidigare så jag fick det ganska serverat.
Ser fint ut. Du har ganska mycket sand. Jag tror att de letar efter något fast där nere att lägga äggen på. Mina var mycket noggranna med att lägga dem på den helt renputsade glasytan i botten.
Har faktiskt funderat på det.. har lekt med tanken att placera en tunn flat sten ovan på frigoliten. En i deras ögon trevlig fast yta att gräva fram liksom. Eller duger frigoliten som "fast" yta?
Jag tänkte sticka emellan med en fråga som tidigare ställdes men som väl inte blev besvarad...
Orange Head & Red cheak - är det samma? När man tittar på dina FANTASTISKA BILDER!!! Fredrik på din sida ( http://www.thecichlidgallery.com/g.tapajo.htm ) är det samma som red cheak? De verkar inte vara av samma sort som de du har Anders eller..? Hjälp mig :-)
Ännu en fråga Fredrik, eller andra som har "orange head"!
Mitt par har lite färgskillnad´, den större är har mer blått och grönt i teckning på kroppen. Den mindre är gulare på kroppen.
Ser ni nåra sådana skillnader? Om det då skulle var kopplat till kön, eller bara individvarìationer?
Kommentar