Jag har ett helt nyinköpt akvarie med nytt filter, grus osv där två stora fiskar huserar ensamma. Akvariet har varit igång två veckor där fiskarna varit i cirka en vecka. Nitritvärdena var helt ok o början, men nu får jag illrött hela tiden på testet trots att jag byter ca 20% morgon och kväll. Det har jag gjort i två dagar och nitriten är fortfarande väldigt hög. Jag börjar bli orolig. Bör inte nitriten gå ner snabbare? Hur länge måste man vänta. Fiskarna verkar ok dock, men aningens slöa, inte så pigga som i början, gömmer sig, kliar sig. Att byta vatten hela tiden kan ju inte heller vara bra? Har också slutat mata firrarna.
Nitritproblem-behöver råd!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det första du ska göra är att byta iallafall 50% av vattnet. Sedan kan du låna nån kompis filtervadd och krama ur i ditt vatten eller knalla till affären och köpa en aktiv bakteriekultur.
Nitrit fick du av att karet var nystartat utan nån aktiv bakteriekultur och när sedan fiskarna kom så fanns där inga bakterier som kunde bryta ner nitriten.
Men med stort vatten byte och tillskaffning av bakteriekultur borde det fixa sig.
Lycka till720liter Malawi
Mvh /Christian
http://www.akvaristforeningnord.org -
Tack för tipset. Jag bytte 50% på söndag kväll och ska kolla nitriten igen måndag kväll. Hoppas att den har gått ned annars får jag väl byta 50% igen några dar framöver. Hoppas fiskarna överlever...
nvh
StaffanKommentar
Kommentar