Era åsikter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • raddaviktorisjon.nu

Era åsikter

Hej
    Efter att ha varit akvarist i hela mitt liv tyckte jag det var dags att försöka ge något tillbaka.

Av denna anledning startade jag www.raddaviktoriasjon.nu och skulle nu vilja ha era åsikter, förslag till förbättringar etc. Och om det finns någon som vill hjälpa till i fortsättningen är detta hjärtligt välkommet.

Tack för era åsikter, Robert
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Bra initiativ, men du får ursäkta mig men jag är skeptisk till många insamlingar eftersom pengarna alldeles för ofta hamnar på andra ställen än där de skall hamna.
    Jag undrar därför vem står som ansvarar för detta projekt, vilken juridisk person står bakom, övervakas insamlingen av auktoriserad revisor (i så fall vilken).
    Ciklidhälsningar
    Kjell

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Det känns rätt att man är kritisk över insamlingar, dock utan att ta död på dom...

Intressant projekt och jag önskar lycka till...

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citatet känns rätt att man är kritisk över insamlingar, dock utan att ta död på dom...
        Det är absolut inte heller avsikten utan tycker det verkar mycket intressant, men avvaktar svar på mina frågor.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

citatet är absolut inte heller avsikten utan tycker det verkar mycket intressant
          Som jag skrev ungefär, men i en annan formulering...
          Jag vet att ditt inlägg var menat med intresse och inget annat. (Kanske aningen svårt för dig att se att någon håller med dig i dina inlägg...)

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Bra initiativ, men du får ursäkta mig men jag är skeptisk till många insamlingar eftersom pengarna alldeles för ofta hamnar på andra ställen än där de skall hamna.
            Jag undrar därför vem står som ansvarar för detta projekt, vilken juridisk person står bakom, övervakas insamlingen av auktoriserad revisor (i så fall vilken).
            Ciklidhälsningar
            Kjell
            Helt rätt Kjell
            Kräv att få föreningingsID. organisationsnummer. Personlig mailadress
            till ansvariga om syfte och legimilitet. Tror dock det bästa är att radera denna tråden. Här luktar bluffaktura.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• raddaviktorisjon.nu

Hej

Jag har full förståelse för era frågor?

Som du säger kjell så finns det många bluffar inom detta område. kan dock garantera att detta inte är en av dem. jag skulle inte ha bett om era åsikter i så fall

Hur jag skall kunna påvisa att detta är seriöst har varit en fråga jag brottats med, dock utan att komma fram till någon bra lösning.

Nu för att försöka besvara det frågor som du ställer kjell.

Som jag skriver är detta ett privat initiativ och någon förening finns inte registrerad bakom än. ( detta eftersom jag var och startade ett liknande projekt vid ett tidigare tillfälle som utvecklades till att bli något helt annat än vad som var menningen. närmast vad ni fruktar att detta kan vara. därför vill jag denna gång åtminstone initiallt ha kontroll över allt själv)

Jag söker dock en förening eller liknande som är villiga att ta på sig en övervakande roll och som då får fullmakt att kontroller konton mm för att försäkra sig om att medlen används på avsett rätt, samt tillgång till websidans administrativa delar etc. något du är intresserad av kjell?

Någon revisor finns inte. Tack för förslaget. jag skall nu se om jag kan få tag i någon som är villig att ta på sig det bro-bono eftersom jag inte vill att medel skall ätas upp av sådant.

Jag skall vidare snarast uppdatera sidan och inkludera fullständiga peronuppgifter på "lilla mig" som startat insamlingen. De finns där under morgondagen. Skulle kanske tänkt på det på en gång

Om det är något mer du undrar över eller vill veta mer om detta projekt får du gärna kontakta mig direkt på min personliga e-mail adress berg.robert@telia.com och tills du anser dig betryggad att detta är ett seriöst projekt och inte någon "bluff faktura" som någon sa får du gärna radera inlägget och föra denna diskussion via mail.

Jag kommer i annat fall givetviss fortsätta att svara på inlägg här med.

min avsikt var att finna dessa svagheter och rätta till dem så snart som möjligt. Så jag kan bara tacka för den kritik ni givit mig.

MvH Robert

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Hej du
                Det var jag som sa "bluffaktura" Och två inlägg med en blank profil inger inte precis något förtroende.
                Men so what Jag offrar en hundring Och frågar var tar mina 100 kronor vägen. Växelkurs, Administration hemma, utomlands, Vem står bakom, vad kostar det etc. etc etc Hur mycket av min hundring blir kvar för det verkliga syftet????
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• raddaviktorisjon.nu

Hej Kaj

Okey, en blank profil kanske inte är det mest förtroende ingivande. men om du läste mitt förra inlägg så såg du att jag där också gav min personliga email adress.

Vidare kan du gå in på sidan där jag nu efter era åsikter lagt till "insamlings ansvarig" där du kan läsa mitt namn, adress och telefonnummer. Du är välkommen att prova det

Jag skall efter besvaradet av detta ditt inlägg, lägga in samma information på profilen. Att den blev blank var mest för att jag var lat!

För att besvara din fråga kring hur mycket av din hundralapp som blir kvar så är min förhoppning allt. jag skulle personligen aldrig ta ut någon administrativ utgift för egen del. Men, okey, jag är inte naiv, vissa omkostnader kommer att vara omöjliga att undvika, såsom tex växelkurs. jag skulle dock bli mycket besviken om dessa skulle överstiga 10% och min förhoppning är att de kan hållas mycket lägre än så.

Och om du nu "offrar" en hundring och inte bara ville göra en poäng, så tackar jag dig innerligt för det.

MvH Robert
                  Ps. tack för kritiken, det är den jag behöver för att kunna vissa att jag faktiskt är seriös. ds

Kommentar

• raddaviktorisjon.nu

Kan förövrigt lika gärna lägga in den information jag lagt till sidan i detta forum. Vill försöka avfärda er mycket rättfärdiga misstänksamhet!

Robert Berg
                    Adress: Siriusgatan 84, 415 22 GBG
                    E-mail: robert.berg@raddaviktoriasjon.nu
                    Tfn: 0701-721824

och som jag sa tidigare är min "personliga" e-mail. berg.robert@telia.com eller berg.m.robert@comhem.se

/Robert

Kommentar

• Mrsonk
                      Användare
                      • December 2002
                      • 233

Jag skulle vilja veta till vem "på plats" du ger de insamlade pengarna till? Bra initativ annars men håller med om att mer nfo kravs.
                      Oscar Cederqvist
                      -----------------

Kommentar

• raddaviktorisjon.nu

Detta inlägg var menat som en pre-launch utredning för att se vilka svagheter som fanns. Så jag tackar er för era synpunkter. jag skulle dock uppskatta speficering av vliken övrig data ni ill lägga till, i de fall jag ine fått det.

Nu till aktuell fråga.

Jag sammarbetar inte med någon på plats. detta eftersom jag i likhet med er har en "medfödd" misstro till denna typ av företeelser och det aktuella området är ju inte direkt känt för bristen på korruption. Upplägget är istället tänkt att vara följande. En större summa samlas in (70 -100´ närmare det övre) varpå jag kontaktar Lvemp och OSIENALA och försöker med deras hjälp hitta ett lämpligt skogsområde, varpå jag personligen reser till området och slutför ett köp. Om detta sker relativt sällan, när högre belopp tjänats in, kan de kostnader dessa medför hållas relativt låga och de medel som förbrukas på vägen hållas minst lika låga om inte lägre än vad som vore fallet om man arbetade med en aktör på plats. Jag är övertygad om att man på detta sätt kan få till stånd lägre sk. "administrativa kostnader" än vad annars skulle vara fallet.

mitt mål är att bygga något nytt från grunden. Något som aldrig är lätt att göra. och min förhoppning är här att genom att bygga något nytt som agerar i alla led kunna nå fram med minst 90% av medlen, så att dessa använda effektivt. Något som jag är övertygad kan genomföras.

Och om du tycker att det är ett bra initiativ men osäker på dess seriösa menning är du välkommen att engagera dig i insamlingen i den mån du själv känner för och därigenom få insyn och kunna se till det är seriöst menat. Om än kanske inte tvivellöst genomtänkt och realiserat Än! men med er hjälp kanske jag kommer ditt.

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

I och med att du gick ut med detta, även om det var en "pre launch", utan att ens ha lagt in ditt eget namn från början eller en klar plan om hur det ska gå till, så måste du ju förstå att många tycker att det låter väldigt oigenomtänkt. Man får genast kännslan att du liksom testar dig fram och man drar lätt slutsatsen att du kommer att vara lika slarvig rakt igenom projektet. Ursäkta kritiken, jag tror säkert att du vill väl men det hela känns för oproffsigt.

mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• Mrsonk
                            Användare
                            • December 2002
                            • 233

citat:Och om du tycker att det är ett bra initiativ men osäker på dess seriösa menning är du välkommen att engagera dig i insamlingen i den mån du själv känner för och därigenom få insyn och kunna se till det är seriöst menat. Om än kanske inte tvivellöst genomtänkt och realiserat
                            Som sagt, bra tänkt. Men jag skulle aldrig gå in i ett så här osäkert projekt som jag tvivlar på om det ens är lagligt så här långt. Fyll alla kriterier som gäller för en insammling innan du går ut med den, annars kan du hamna i trubbel hos alla möjliga ststliga instannser. Men om sagt, låt dig inte nedsläs av våra komentarer. Jag tycker det är bra gjort och en god sak.
                            Oscar Cederqvist
                            -----------------

Kommentar

• raddaviktorisjon.nu

well, som sagt. menningen var aldrig att försöka nå ut till mer folk utan endast att få era åsikter. Därav den neutrala rubriken och att jag endast la in den på ert forum och ingen annan stans.

Och sedan vissade det sig mer ogenomtänkt än jag trott. dvs det var fler aspekter jag inte tänkt fast jag försökt täcka alla baser.

Viktigast är väl att jag får ta och ställa en förening bakom, trots min tidigare dåliga erfarenheter av detta.

Men jag har nu fått en lång rad aspekter att jobba med och jag rekommenderar att kjell raderar denna tråd så länge tills jag kan åtgärda åtminstone en del av dem.

Och, oroa er inte, jag låter mig inte nedslås, men det kanske dröjer ett tag innan ni hör om detta igen, då jag har en del att göra:-)

Jag plockar förövrigt ner sidan ett tag under tiden.

Kommentar

Arbetssätt...