Aquatic nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • October 2002
    • 214

    #16
    Nu har jag använt mig av AN ett par dagar i veckan i ett par veckors tid och fiskarna verkar gilla det skarpt. När jag matat färdigt så sticker alla fiskar ner på botten och letar efter det som dom missat.
    Jag köpte storlek S men tror att jag nästa gång ska köpa M.
    Någon som vet hur stor skillnaden är på S och M?
    /Roger

    Kommentar

    • pega
      Användare
      • October 2002
      • 55

      #17
      Hittade en länk till Aquatic Nature som är på engelska.
      Där står att läsa följande om skillnaden på Basic och Excel:

      "EXCEL IS DIFFERENT FROM BASIC in that it contains a HIGHER CONCENTRATION of ASTAXANTHINE, and SPIRULINA"

      Länken till den engelska delen av siten är:


      Peter Garrido
      pega@porsgata.net

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #18
        Då har man alltså tänkt att "Vi gör en sorts granulat för de som vill att fiskarna ska se trista ut och en för dem som vill ha lite färger"??? Eller så har man tänkt att "Vi gör en för dem som verkligen vill ha mer färger på sina fiskar och sedan en som de kan byta till då fiskarna fått pigmentförändringar"? Eller så har man tänkt "Vi gör en för dem som är snåla och en för dem som vill spendera", Det är ju allmänt känt att man vill sina djur väl och gärna lägger ut lite mer pengar vid de tillfällen som det är möjligt.

        Det är även konstiga vikter som blir förvillande. 60g, 80g, 90g. Man tror lätt att det är för att komplicera möjligheten att räkna.

        Ska vi gå ännu ett steg och in på riktiga petitesser så kan man notera att man som språkindikerande bokstav i deklarationen för engelska använder sig av ett E, vilket normalt betyder "Spanska", istället för GB. He he, jo, jag vet den var lite väl löjlig från min sida men det verkar som att de behöver någon som hjälper dem lite med burkarna tycker jag. Jag är nämligen trots alla klagomål, fortfarande så nöjd med produkten att jag använder den dagligen.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Danny_C
          Användare
          • April 2003
          • 334

          #19
          Jag kör med Discus Granulat Basic till mina jordätare, Bästa fodret... Självklart den minsta också, de stora geophagusarna kan ju äta det med...
          /danne

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            #20
            Tar upp en gammal tråd då jag fick en "testapåpåse" Aguatic nature Diskus Basic food. När jag öppnade påsen såg jag att det stod att den innehåller 16 vitamines. Vilka dessa var stod inte.
            Var dock inne på livsmedelssveriges hemsida innan idag och där står att det bara finns 13 kända essentiella (livsnödvändiga) vitaminer???http://www.livsmedelssverige.org/halsa/narvit.htm
            Man blir lite fundersam. Frågan är, finns det någon som vet vad KöpePellets igentligen innehåller. Jag menar vilka är råvarorna?

            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              13 livsnödvändiga vitaminer för människan...

              16 livsnödvändiga vitaminer för...fisk...

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                13 livsnödvändiga vitaminer för människan...

                16 livsnödvändiga vitaminer för...fisk...
                Gissade nästan att du skulle svara Stefan. Ständigt online eller???

                Frågan är ju varför det finns 16 vitaminer i fiskfoder medan det enbart finns 13 kända i vår diet. Vad är det i så fall fisken behöver mer än vi o vilka är dessa vitaminer, och framförallt vilken funktion har dom???
                Till råga på allt har ju de flesta arter för utom oss förmågan att skapa sitt eget C vitamin vilket gör det onödigt att tillföra detta i fodret.

                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  citat:Gissade nästan att du skulle svara Stefan. Ständigt online eller???
                  Njae...men ofta. Ursäkta om jag blir tjatig på forumet...

                  Jag vet inte vad det är för vitaminer som är extra viktiga för fiskar...tyvärr. Så just nu kan jag inte ge dig det svaret (men det kommer).

                  Ooops! Här hittade jag lite...

                  citat:Vitamin B5 (vitamin PP) spelar en viktig roll vid uppbyggnaden av olika enzymer. Typiska bristsymptom är gälskador.
                  citat:Kolin behövs för att smälta fett. Brist på kolin leder bl a till leversfetma.
                  Här står det också en del intressant läsning:



                  Tyvärr har jag inte hittat alla (om någon) av de vitaminer som är essentiella för fiskar men inte för människan.

                  Kommentar

                  • Fiskar.nu
                    Användare
                    • September 2003
                    • 442

                    #24
                    Vad innehåller den, räxmix eller coctail är ju också bra det lär inte vara så stor skillnad
                    375 liter till L-malar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...