Aquatic nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • October 2002
    • 214

    Aquatic nature

    Många säger idag att Aquatic nature ciklid excell är ett av dom bästa ciklidfoder som finns på marknaden.
    Är det någon som har erfarenhet av detta foder?
    Kan man ge det till Mbunas ciklider?
    /Roger
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Detta foder är ett riktigt bra foder som jag använt en stund nu. Fodret är ett av de bästa på marknaden just nu tycker jag.

    Du kan med fördel även ge detta foder till Mbunas, jag har inte upplevt att de skulle må dåligt av detta. Att komplettera med räkmix är nog en bra kombination som jag råder dig till.

    Jag har använt storleken "Small" pga att alla storlekar av mina Malawi kan äta dom...jaja...näst intill alla...

    Kommentar

    • E13020

      #3
      Växla gärna mellan Excel och Basic t.ex. varannan dag, enbart Excel kan ge svarta pigmentprickar p.g.a sitt stora innehåll av färgförstärkning. Jag har använt enbart Excel i ett år nu och har nyss börjat växla just p.g.a detta. Annars är det ett jättebra (men svindyrt) foder. Fiskarna mår toppen, inklusive fyra praktbotior!

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • October 2002
        • 214

        #4
        Meningen är att jag ska använda det som ett komplement till räkmixen.
        Med tanke på vad ni skriver så stämmer det säkert att det är ett bra foder så det blir väl till att köpa en dyr burk.Small tror jag.
        /Roger

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          Jag tycker A.N cichlid excel är ett uselt foder. Efter c.a ett halvår med fodret fick mina tidigare moliro fullt med svarta pigmentförändringar.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Stelin:

            Matade du enbart med detta foder eller hade du annat som komplement?

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

              #7
              Jag matade inte enbart med excel fodret. Dom fick dock av fodret varje dag. Ofta var det excel fodret på morgonen och räkmix till kvällen.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Tascha
                Användare
                • October 2002
                • 214

                #8
                Jag tänker inte använda mig av det varje dag.
                Idag använder jag Hikari Spirulina som ett komplement.
                Normalt så matar jag mina fiskar en gång om dagen och då med Räkmix eller med gröna ärtor.
                Ca två gånger i veckan ger jag dom Hikari Spirulina istället och så är tanken med Aquatic Nature också.
                Det där med svarta pigment förändringar tror jag beror på att dom får i sig för mycket spirulina och man bör använda sig av foder med spirulina i som huvudfoder.
                /Roger

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #9
                  JAg tycker egentligen inte att ANCE är speciellt dyrt, inte med tanke på hur drygt det är.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Allt är relativt...men i huvudsak så är de flesta foderprodukter dyra. Det svåra är just att finna den bästa produkten för just de fiskar man själv har.

                    Jag har ännu inte hittat ett foder som jag känt varit det ultimata för mina fiskar (förutom den hemmagjorda räkmixen som den ofelbare jag gjort).

                    Jag har provat en hel del olika sorter för att få fram en produkt som fiskarna verkligen gillar och som jag ser att de mår bra av (pigga och att de växer ganska fort).

                    AN Cichlid Excel har hittills bara gett mig positiva reaktioner från fiskarna.

                    Simontorps Koifoder likaså...(ej för Mbunas men bra till icke Mbunas, det äts dock av båda grupper i mitt akvarium så jag matar sparsamt med denna).

                    I dagarna kommer jag även att starta ett prov med Hai Feng, som är ett "snackfoder"...dvs har ett högt ansett rykte...och jag skall se om ryktet har någon sanning. Jag vet att en erfaren Tropheus uppfödare använt sig av detta foder som komplement eller som ingrediens i räkmixen med gott resultat.

                    Kommentar

                    • Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

                      #11
                      Jag kör mycket med A.N discus excel, och jag har inte märkt någon skillnad på fiskarna. Dom mår hur bra som helst. Inga svarta pigment fläckar eller så. Jag kör även andra foder sorter ibland. Dyrt?? det finns andra fodersorter som är dyrare.
                      www.discusklubben.se

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jag måste väcka liv i tråden igen här tror jag. Jag gillar Aquatic nature eftersom att det verkar förorena vattnet väldigt lite. Det är mycket praktiskt att använda det allra finaste granulatet som första foder till yngel efter artemia, eftersom det går att mata flera gånger om dagen utan att det resterna löser sig i vattnet som vanligt krossat flingfoder gör.

                        Nu är det bara några saker som jag inte får klarhet i. Jag var just nu i eftermiddags på Zoo Giganten och fann där en STOR sektion med Aquatic Nature foder. Trots att de svarta burkarna ser läckra ut så lämnar de mycket övrigt att önska. Vissa burkar är märkta med S vilket man tror betyder "small" andra är märkta med M vilket borde vara "medium". I en burk som jag och den så småningom förvirrade expediten fann var granulatet märkt M finare än det märkt S vilket får en att tro att M kan betyda "mini". Sen hittar man andra burkar där det är tvärt om och S är mindre än M. Det finns även flera burkar som inte har denna beteckning alls. Då måste man gissa storleken eftersom alla inte heller har det lilla runda fotografi som visar granulatet i naturlig storlek.

                        Det som är allra märkligast är dock att det verkar vara samma innehåll i alla burkar (frånsett kornstolek då). Skillnaden på tex. Tropical Fish Badic Food och Tropical Fish Excel food är att den senare innehåller 32% "crude fat proteine" och den förstnämnda 35%. Alla övriga värden är samma. Det tycker jag är väldigt liten skillnad. Det ser mer ut som att man har gjort så många etiketter som möjligt med så många olika fiskar som man kunnat hitta för att alla ska finna sin favorit bild på etiketten. Jag såg burkar med Geophagus, Synspila, Discus, Scalare, Gurami, Guppi men inga större skillnader i innehåll.

                        Det där med färgörstärkning. Var ser ni att den innhåller det? Jag kan inte läsa mig till det? Det är för övrigt mycket svårt att läsa det finstilta på burkarna. 90% av burkarna på Zoo Giganten hade något som jag skulle vilja kalla ett tryckfel. Någon sorts "skakningsoskärpa" som gör innehållsförteckningen så gott som oläslig.

                        När jag nu inte får den information som jag söker varken från själva förpackningen eller ifrån återförsäljaren så vänder jag mig givetvis till Aquatic Natures hemsida:http://www.aquatic-nature.be/ Men den engelska versionen fungerar ju så klart inte och det enda jag kan utläsa från den tyska är att man har någon sorts färgförstärkning i varianten som kallas Excel?

                        Är jag ensam om att tycka att detta fabrikat är aningen snurrigt i sin information?

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

                          #13
                          Jag kan instämma med dina påståenden angående informationen, kanske är vi svenskar lite extra "petiga" med vad vi ger våra ciklider. Personligen har jag ännu inte köpt någon burk själv, utan burken som jag vann på ciklidstämman räcker fortfarande. Till yngel tar jag av fodret och krossar det i en mortel till ett fint pulver, detta äts med glädje av både mutisyngel och "Kadango"-yngel, dessutom är tillväxttakten mycket snabbare än när jag använde finfördelat flingfoder (OSI). En stor fördel är, som tidigare nämnt, att fodret inte löses upp i vattnet, utan eventuellt överblivet foder kan sugas upp från botten vid vattenbyten.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Torsten
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 647

                            #14
                            Jag matar mina fiskar med AN Cichlid Excel storlek M(edel), fast nästa gång blir det S(mall), tror jag.

                            Matar även med AN Tropical Fish Excel, granulat, och alla gillar även detta.

                            Nu är det som någon sa i en annan tråd, att man kanske inte enbart ska mata med ett foder. Jag mår ju bättre med lite variation, så det är nog troligt att det är så för fiskarna oxå.

                            Prisvärdhetsfaktorn är, tycker jag, däremot hög på AN:s båda Excel food.

                            Kommentar

                            • Mrsonk
                              Användare
                              • December 2002
                              • 233

                              #15
                              Jag matar också mina Discusar dagligen med A.N Discus Exel och har inga dåliga erfarenheter av det. Tycker det är bra då inte pelletsen löses upp så snabbt, då kan de ganska lätt ta de som lägger sig på botten också.
                              Oscar Cederqvist
                              -----------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...