Mat till icke-ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlin
    Användare
    • May 2002
    • 139

    Mat till icke-ciklider

    Hej

    Jag har ett icke-ciklid akvarium (dvs ett allmänt sällskapsakvarium) med kardinaltetror och malar. Jag ska stoppa i lite Gurami (mina favoriter) när det har stabiliserat sig, nu har jag mega algproblem.
    Men när jag läser om era ciklider och allt besvär ni gör er med maten, räkmixen osv, så undrar jag om det egentligen är ok att bara mata med flingor även om det gäller andra fiskar? Ni som även har andra sorter, vad ger ni dem? Kan det rent av vara skadligt att bara köra flingfoder (och lite mygglarver när man råkar springa på dem i affären).

    Mvh Eva
  • VäxaLätt
    Användare
    • August 2003
    • 75

    #2
    Tjena Eva

    Jag tror inte att det är någon fara att bara utfodra med flingor, men fiskarna mår nog bättre av en varierad kost. Som du skriver "lite mygglarver när man råkar springa på dem i affären" är ju aldrig fel, du kan ju prova med lite olika foder som ex artemia eller dylikt, men ändå behålla flingor som huvudfoder. Ett tips är att köpa flingor på ex akvarielagret i 1kg(300:-/kg)påsar för att spara pengar mot för på ICA där flingorna kostar upp emot 10 ggr så mycket.
    Varför ciklidägare utfodrar med räkmix istället för med köpt foder är dels pga kostnaderna. När jag odlade fisk gick det motsvarande ca 1-2 kg flingor i månaden därför är räkmixen nödvändig.
    Mvh Erik
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    Arbetssätt...