Yngel akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repaterion

    Yngel akvarie?

    Funderar på hur stort akvarie det behövs till yngel för Johanni & Rubin red, det är väl inga problem att blanda dom hoppas jag.
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Det allra bästa är att börja med ett 40 liters när de är små och gå upp till ett 150 liters i takt med att de växer. Om du ska driva upp dem i ett enda kar så föreslår jag 80 liter.

    Jag tror inte att du får problem med att hysa dessa två sorters yngel ihop förutsatt att de är av samma storlek. Det är nämligen ganska lätt att se skillnad på dem.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      aulonocara-yngel e extremt små, jag skulle vara försiktig med att blanda dom, har du möjlighet så dela gärna av akvariet ill dem. Mina Aulonocara-yngel var verkligen så små att jag inte ens visste att honan hade spottat. Jag var tvungen att flytta henne för att isolera en troffe med bakteriell bukvattensot. När jag senare på kvällen kollade i akvariet såg jag flera små yngel som gömde sig, ett hade troffen fått tag på och ett halvt aulonocara-yngel flöt rundor i 40litersakvariet. Om du inte har mnöjlighet att dela av så lägg dem i en plast-yngelkasse (sån man brukar ha till levandefödare). där kan de få lite bättre storlek tills man kan släppa ner dem till johannisarna.

      Lycka till, mina aulonocara röd rubin-yngel har växt ganska bra sen de "föddes" för ca 2,5 vecka sedan och är väl uppe i ca 1,5 till 2cm

      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Men Jonas, sådär små är ju johanni ynglen också?

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          har inte haft johanni, däremot trewavasae, golden och s.ahlii. de var mindre är ahliisen, vilka var väldigt små jämfört med mina trewavasae. uppskattade förresten fel, aulonocara-ynglen är ca 1-1,5cm just nu, men de har växt betydligt sen de spottades, de va säkert bara 0,8cm när de spottades om inte mindre. Finfördela maten ordentligt om du matar med flingor.


          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          Arbetssätt...