Blå delfin..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kakapo
    Användare
    • August 2003
    • 60

    Blå delfin..

    Hejsan

    Mitt första inlägg förövrigt, kanske det dyker upp ett medlemskort också snart..

    I mitt 375 kar går 1+2 moorii tillsammans med 1+2johanni och 6 ungdjur golden.
    Jag har bara haft delfinerna ett par dar, och allt har gått jättebra tills idag. Hannen har fått klart tydliga svarta lodrätta ränder, vet inte om det har med saken att göra men ialf..Hur som helst så terroriserar han en av honorna ganska rejält, hon har fått nåpgra små skador på fjällen, den andra honan får vara helt ifred. Dom är inte speciellt stora, 9-10cm ca. Den utsatta honan är väl något större 12-13cm.
    Trodde väl att delfinerna i denhär storleken inte var speciellt aggressiva. Gör kanske inte saken bättre att johannin leker, nu är det lite krig, alla jagar alla...

    Hur som helst, vad gör delfin hannen, och varför envisas han med att jaga denna honan?

    // André
    / André
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag skulle vilja påstå att det är just i den storleken som det hela brakar loss med C. moori. Det kan vara att hanen tycker att just den honan är att satsa på men det skulle också kunna vara att det är en hane som ska slås ut. Är du säker på könen? Det är väldigt svårt att avgöra på denna art om man inte undersöker könsöppningarna. Jag hade en med väldigt korta och runda fenor som visade sig vara hane.

    I övrigt så ska man vara glad när fiskarna jagar varandra, det betyder att leken är förestående och detta i sin tur betyder att du sköter ditt akvarie på rätt sätt. Några fjäll här och där flyger alltid omkring när ciklider blir könsmogna. Om någon blir stående i ett hörn under ett antal dagar så är det något som är riktigt fel.

    Man bör kanske tillägga at just C. moori är en fisk som har en extremt lång upptakt till leken. Det är inte ovanligt att man tror att man ska få yngel i upp till ett helt år innan det verkligen händer något. När det sedan väl satt igång så blir det riktigt ordentligt.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • kakapo
      Användare
      • August 2003
      • 60

      #3
      Tack för svaret.

      Är väl ganska säker på könen, honan har väldigt runda fenor, ingen tendens till att dom skulle gå förbi stjärtfenans bas. jag har också märkt att hannen spänner gälarna mm när han kommer nära honan och hon står stilla, vet inte om detta är en del av leken eller han ska vis sin styrka, för en eventuell hanne.
      / André

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        jag har 3 stora hanar med 5 mindre honor. i fy f'n va det var bråk idag. det slog som f'n i täckglaset jag for in i rummet o undrade vad som var ¨påg o då var de 2 storta hanarna som gick som tuppar o spännde upp sig de var mer svarta än mörkblå aldrig har jag sett dem så. men de leker med sina honor konstant. det är kul. jag har haft mina nu i snart ett o halvt år o nu leker de hela tiden o är mellan 8-20 som jag tror att den största hanen är nu men de blir nog större o grövre

        Kommentar

        Arbetssätt...