Jaguarciklid i 220-literburk - GLÖM det ! ! !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

...tryckte på fel knapp när jag skulle förhandsgranska, så här fortsätter inlägget.
    Vad det gäller växter så är det bra om det går att ha lite växter i karet. Men det är nog bara vi människor som bryr oss. Fiskarna bryr sig säkert inte om det ett dugg. Inte de fiskar som vi pratar om här i varje fall. Oftast har jag själv inte växter i karet, fiskarna brukar antingen dra upp dem eller slita i sönder dem.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ricard
      Användare
      • August 2003
      • 476

HEJ PÅ ER!

Var iväg en sväng i helgen och har därför inte kunnat följa forumet...
      Fredrik, tack för att du fortsätter dela med dig och Jinnarparen, det samma till dig! :-)

Här kommer nästa fråga...

Det skall tydligen finnas 2 arter av Jaguar... En lite snällare (och mindre?) art, samt den store, fule, stygge...

Vad heter de och vad skiljer dem åt?
      FREDRIK: den variant du har tycker jag personligen är snyggar än gold eller vad de nu heter... Vad är det för sort..?

Mvh.
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

2 arter av jaguar, nej det stämmer inte. Däremot så finns det ett antal färgvarianter (bland annat en svartvit variant som verkar vara eftertraktad här på forumet, eller vad säger du FI ).
        Däremot så finns det ett flertal arter i Parachromis släktet som jaguaren tillhör. De flesta av dem är rätt så lika jaguaren.
        Det är bara P Dovii som blir större (upp till 70 cm för hanen). De andra blir mellan 25 och 35 cm. En stor jaguarhane kan bli +50 cm.
        Både P Friedrichstahli och framför allt P Loisselei har sålts som P Managuense, som är jaguarens latinska namn.
        Det finns ytterligare en art, P Motaguense, i släktet men om den har sålts som P Manaugense låter jag vara osagt (jag har i varje fall inte sett den som en sådan).
        Vad det gäller humöret så kan man nog säga att ju större arten blir desto aggressivare. Fast en sak man kan tänka på också är att för alla arterna blir de faktiskt lugnare när de blir riktigt stora.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

2 arter av jaguar, nej det stämmer inte. Däremot så finns det ett antal färgvarianter (bland annat en svartvit variant som verkar vara eftertraktad här på forumet, eller vad säger du FI ).
          Hehe, jo den svartvita varianten är definitivt eftertraktad, men det är nog tyvärr import från USA som gäller för att få tag på sådana exemplar.
          Hur som helst, enligt Aqualoggen jag har så finns det ett par olika geografiska varianter av jaguarciklid, de skiljer sig både i storlek och utseende och lever i olika delar av Centralamerika. Aggressionen är iofs svårt att mäta men så vitt jag har förståt så är den likvärdig på samtliga geografiska varianter.

Enligt Aqualog så är det "COSTA-RICA"-varianten man ska jaga efter för att få den svartvita jaggan, detta om man går efter bilderna i boken. Den jag har ser ut att kallas "EL-SALVADOR" och blir mörkare och mer lila än vit då den blir äldre.

Boken heter för övrigt "Aqualog - Southamerican Cichlids III" och innehåller fler centralamerikanska ciklidarter än jag trodde fanns med mängder av geografiska varianter på samtliga arter, det är verkligen en MYCKET trevlig bok att bläddra i. Rekommenderas varmt.

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Fast en sak man kan tänka på också är att för alla arterna blir de faktiskt lugnare när de blir riktigt stora.
          Jag håller med, mina har definitivt lugnat ner sig, tidigare så trodde man helt seriöst att honan skulle dödas vid leken. nu ser man knappt röken av dessa aggressioner. De blir dock lika aggressiva vid leken som tidigare men så är det ju hos andra ciklidarter också.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...