Jordätare sjuk, men bara ibland!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

    Jordätare sjuk, men bara ibland!

    Hej!

    Jag har 4 VF Geophagus Orange Heads och en av dem är det lite synd om...

    Han (alla mina firrar är hanar för mig - jag ser ingen skillnad på dem) har en liten vit prick nära huvudet, precis där ryggfenan går längs med ryggen. Ibland är den bara som en liten prick, ibland är den 2mm stor. Ibland är det bara en yttepyyyytte liten svart prick som knappt syns.

    Han är mindre än de andra jordätarna och han äter inte lika bra som dem... han är också aningen blekare än de andra. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att han ska må bättre? Jag gissar på att det är något "internt" problem och inte nån utvändig svamp eller likn?

    Ingen av de andra fiskarna har problem, de växer så att det knakar....

    /Karin
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Läs http://www.zoopet.com/akvarium/forum...ms=lymfocystis och http://och.nu/ciklid/sjukdom/
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Hej!

      Tyvärr har jag inte slutfört beskrivningen av den eller de sjukdomar två av mina Orange-Head råkade ut för. Men sidan beskriver iaf inledningen på sjukdomsperioden.

      Vad som hände sedan var att utslagen på de drabbade fiskarna blev kvar efter Baktopur-behandlingen. Ett par veckor (tror jag det var) efter avslutad behandling började utslagen växa till sig igen och då satte jag in en behandling med Flagyl. Den ena fisken verkade bli bättre av detta, men den andra fann jag det för gott att avliva då den inte såg alltför vacker ut.

      Därefter var det några nervösa veckor då jag nästan såg nya utslag på alla fiskar i akvariet. Men inte då, det är 9 månader sedan och inte någon mer fisk har varit sjuk sedan dess. T.o.m. min Clown Pleco som jag i samma veva misstänkte hade fått bukvattensot, tillfrisknade och lever gott idag.

      Summa summarum: en avlivad Orange-Head, en avlivad Dorsiger
      och flera veckors nervösa observationer av fiskarna.

      Hoppas detta kunde vara till nån hjälp även om det kanske inte var rakt igenom positivt.

      mvh
      /Hasse

      Kommentar

      • snysop
        Användare
        • October 2002
        • 98

        #4
        Hej!

        Men, de symptom som ni beskrivit tycker jag inte passar in på min jordätare... Det är en väldigt liten "grej" - ser inte ut som en utstickande vårta - det ser ut som att "grejen" är I ryggfenan.

        Sen så har den inga utåtstickande ögon eller nått, utan den ser helt normal ut, förutom att den är liiite blekare och inte lika stor som de andra. Han är förövrigt pigg och äter, men äter inte glupskt/mycket som de andra.

        /Karin - som hoppas att hon slipper avliva honom...

        Kommentar

        • snysop
          Användare
          • October 2002
          • 98

          #5
          Hmmm... SVAMP! Det kan det vara... pricken är lite vit och liite svart....... Hm, får åka till Kungsmässan och be om hjälp. Håll tummarna!

          /Karin

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Byt vatten två gånger i veckan och avvakta. Det är mitt råd.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...