Uaru och andra ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirita

    Uaru och andra ciklider

    Uaruna är antagligen stimfiskar i naturen, men fungerar det i akvarieförhållanden med ett par eller en hane och två honor? Mitt akvarium är endast 500 liter så alltför stort Uaru stim får inte plats där? Finns det erfarenheter om hur t.ex. A. metae, Herotilapia multispinosa eller Arcocentrus sajica fungerar med Uaru? Eller finns det andra ciklider, som ni rekommenderar tillsammans med Uarun i ett 500 liters kar?
    Tack!
    Mvh Pirita
    PS: Kan någon rekommendera en bra ciklidaffär nära Stockholm? Akvarie-leasing har betjänat mig utmärkt när jag har köpt Malawi-fiskar och alla har klarat transporten tack vare friska fiskar och bra packande. Men Akvarie-leasing har väl inte mycket av de här Syd-Amerikanska arterna
  • pirita

    #2
    Hopsan...Mitt akvarium är 575 liter, inte 500 liter! Sorry

    Pirita

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • May 2002
      • 309

      #3
      Problemet du får är att finna ett par, det är mycket svårt att se skillnad på könen. Visssa påstår att ögonfärgen skiljer sig åt, men det kan jag inte skriva under på. Skaffa ett litet gäng småttingar så får du ett par så småningom. Uaru är lugna fiskar som inte kräver så jättemycket plats, jag har 8 i ett 720, det känns som det är precis lagom. Uarun har inga sociala problem, den enda ciklid som de är för tuffa för är diskus. Inte så att de försöker mörda diskusen, men de jagar bort dem vid utfodringen. Givetvis kan du inte ha Uaru med för tuffa ciklider, men de är heller inga mesar om de blir attackerade. Förutsatt att de känner sig hemmastadda i karet. Vill du ha växter så är det enbart Anubias som får vara ifred - enl mina erfarenheter.
      Och - glömde nästan - det rekommenderas att man efter parbildning och lek låter fiskarna gå i stim igen.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        akvarielagret har en del sydamerika, dom fick in en stor sändning igår (har jag för mig att de stog på lappar där) men även leasing brukar ha en hel del sydamerika!
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • pirita

          #5
          Kanske det då är bättre att jag tar t.ex. 5 st Uarun och ett mindre,
          lugnare lekpar t.ex. arcocentrus sajica. 575 liter räcker säkert?
          Växter vill jag inte ha - jag har aldrig lyckats med att få växterna
          att trivas i mina akvarium trots att jag har försökt med allt
          möjligt. Jag har också ett Malawi-kar så jag har blivit van med
          växtlösa akvarium.

          Jag måste då fråga efter Uarun från Akvarieleasing och Akvarielagret,
          när jag nästa gång kommer till Stockholm. Ni har där i Sverige mycket
          bättre urval av ciclider än vad vi har här hemma i Finland...

          Mvh
          Pirita

          Kommentar

          • Gimpan
            Användare
            • August 2003
            • 183

            #6
            Metaen fungerar utmärkt med uaru, även pulcher och eldbuk går bra. Metaen skulle jag säga har det temprament som uarun har =)
            JimmY CasH

            En "Viktoria" tack!

            Kommentar

            • Martin Pe
              Användare
              • June 2002
              • 15

              #7
              Jag vet att Akvarieleasing har haft Uaru inne när jag var där senast (ungefär en månad sen). Om du verkligen vill ha tag i dem så kan du ju ringa och fråga dem innan du åker över till Stockholm.

              Martin Pe
              Mvh
              Martin Persson

              Kommentar

              • Gimpan
                Användare
                • August 2003
                • 183

                #8
                Tänk på att Uarun är känslig mot sitt eget hudsekret och kan vid för liten mängd vatten vid transporten bli sjuk av utsöndring av detta. Utsöndringen sker genom stressen den utsätts för så försök göra så "hemtrevligt" det går för den. Lycka till!!
                JimmY CasH

                En "Viktoria" tack!

                Kommentar

                Arbetssätt...