Jordätare och tetror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

Jordätare och tetror

Hej!

Någon som kan tipsa om en LITEN jordätare som inte kommer att käka upp mina glödbands- och kardinaltetror? Övrigt sällskap i karet är 25 cm stora Uaru (som inte rör tetrorna). Hade tidigare "surinamensis" som gjorde rent hus när de blev c:a 10 cm långa.

• Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Kanske någon ur Biotodoma eller Guianacara-släktena? Ganska små och snälla jordätare.

Det förvånar mig att dina surinamensis tog tetrorna. Jag har själv en grupp Geophagus sp. "Orange-Head" tillsammans med bl.a. kardinaltetror och koppartetror. De största i gruppen är över 10 cm. Har aldrig märkt att de överhuvudtaget visar intresse för tetrorna.

/Hasse

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Tja, Apistos och Mikrogeophagus är ju nästan jordätare. Mikrogeophagus altispinosa skulle jag rekomendera.

Mina vildfångde Geophagusar av surinamensistyp hade garanterat tagit kardinaler om jag varit dum nog att testa. De försökte äta upp tiocentimeterskillies som snabbt togs ur akvariet.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

Då har vi samma erfarenheter av surinamensis, Ola. Apistos har jag redan ett gäng och dottern har Fjärilsciklider i sitt akvarium så det är inte ett förstahandsalternativ, även om det säkert skulle fungera.
        Och Hasse - tror du verkligen att dina förslag slulle funka? De blir ju 15 och 20 cm stora... med surinamensisarna i fräscht minne tvekar jag lite...

Kommentar

• Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

Tror inte det finns några snällare jordätare än Biotodoma ... B. wavrini blir väl inte större än 10-11 cm om jag inte minns helt fel. De har så små munnar att jag har svårt att tro att det går in den minsta av tetror där.

Ska hålla ögonen på mina Orange-Head, de kanske bara inte fattat ännu att det simmar mat över deras huvuden... :-)

/Hasse

Kommentar

• pleco
            Användare
            • April 2002
            • 516

Mina orangehead(några är över 10cm) går med 10st kardinaltetra och det har fungerat, men kanske inte i längden när orangehead blir större,
            har G altifrons i annat akvarium med ca 30st columbiatetra och 20st svart neontetra,idag finns det bara 6st columbiatetror och ingen svart neontetra.
            Jag (och Hasse) får snart veta om orangehead är lika hungriga som altifrons/surinamensis .
            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Lyfter upp denna tråd igen:
              - tror ni att bilbuksfiskar funkar med "orange head"? Efter som de är ytfiskar och har ganska hög kroppsform så borde det väl gå? Åvråder någon?
              Anders L

Kommentar

• pleco
                Användare
                • April 2002
                • 516

Visst funkar det speciellt de större sorterna ,eller kan nån Triportheus tetra (ser ut som lång bilbuk)passa även med större jordätare,jag har Triportheus guentheri med G.altifrons.
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• Danny_C
                  Användare
                  • April 2003
                  • 334

B. Wavrini har jag, Extremt trevliga! Skulle inte få tanken att jaga en tetra ens, väldigt söta är dem kolla Zoonen sen Dan så kan du se bilder!

S. Leucosticta är väldigt skygga men tror jag inte helle skulle röra dem... Har dessa 2 arter tillsammans nämligen!

Happy Eartheating!!

Edit: Hasse_H skrev att de blev typ 10-11 men mina är 13-14 och gammla så det tar nog tid om du köper små att få dem stora...
                  Väldigt dyra var dem också... 250 kr/st...
                  Men värda det enligt mig...
                  /danne

Kommentar

Arbetssätt...