Nytt malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jf

    Nytt malawikar

    Hej!

    Jag har nu ett nytt 400 l kar på plats. Det ser grymt snyggt ut med back to nature bakgrund mm. Nu är det bara fiskarna som saknas.

    Jag har planer på att köpa:

    3+12 "golden"
    2+4 "delfiner"
    2+6 "Bright blue"

    Vad tycker panelen om blandningen och antal?

    Jag funderar också på om jag måste köpa till en kraftigare pump. Just nu har jag 1000/l i timmen. Räcker pupen, köpa en helt ny eller köpa en extra?
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    #2
    Hej!
    Jag tycker du ska satsa på en till pump, gärna lika kraftig som den du redan har, eller ännu kraftigare.

    När det gäller fiskvalet är det ju självklart upp till dej, men jag hade nog satsat på någon annan fisk än Bright Blue, då det kommer att bli mycket blått i karet. Rödzebran har ju samma kroppsform, men är mer avvikande färgmässigt.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Om jag kan få ge råd så:

      * Det skulle inte skada med en extra pump som cirkulation. Jag har t ex en Eheim 2217 classic plus en Eheim 2213 classic till min 375:a.
      Jag ville ha det så då jag inte gillar utseende på de pumphuvud eller cirkulationspumpar som sätts in i akvariet. Om du har en BTN bakgrund så kanske du har utrymme för att sätta en sådan pump bakom.
      Jag ville även ha en extra filtrering och då föll den "lilla" 2213 i smaken både kapacitetsmässigt och ekonomiskt.

      * Fiskarna du valt tycker jag ser helt ok ut, även om jag själv inte skulle valt så många "Golden". Jag hade nog hellre valt 2+8...men det är en smaksak...återväxt lär du ju få så då kanske du kan bygga ut gruppen. Delfinerna skulle jag nog hellre hålla 1+3. Bright blue ser blandningen bra ut på tycker jag. Som nämnts i tidigare inlägg så kan denna blandning bli lite mycket "blå" så någon röd art ( typ Aulonocara Red Rubin ) kanske kan bytas mot Bright blue...men det väljer du som sagt själv. Detta är min personliga åsikt så du får ta den som du vill...


      (Skämt-tips nedan...bortse ifrån detta)
      Proppa in 43 mbunas i alla former och färger...(nååågon skrev att detta är ett vanligt tips här från sektmedlemmar?!?!?? på NCS, så då får man väl passa på att skriva det och hoppas att man inkluderas i denna sekt...om man inte redan fanns där...vill säga...[)])

      Kommentar

      • jf

        #4
        Ja, jag har funderat fram och tillbaka angående fiskval. Jag är nybörjare så det är bra om ni hjälper till. Dock har jag kommit fram till att jag vill ha det ganska "stil-rent" beträffande färger och inte blanda för mycket. Gult och blått inbillar jag mig blir snyggt ihop. Mögligt att det blir för mycket blått.

        "Goden" och "Delfiner" har jag läst är fredliga. Passar det med bright blue eller röd zebra till dessa två arter?
        Är bright blue och röd zebra "samma fisk" fast olika färg? Har de samma temperament osv.

        Någon som har andra förslag på fiskarter i lämplig kombination?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Golden och Delfin är riktigt goa Malawiciklider...jag har dom själv...och det fungerar utmärkt!

          Bright blue och Röd Zebra är likartade och t o m hanarna (blå) hos Röd Zebra liknar Bright blue i både färgton och form...

          Om du skall ha dessa får du nog välja en av dom...

          Vill du ha stilrent så tycker iallafall jag att du är på rätt spår med de lugna Malawicikliderna Golden och Delfin. Det gula och det blå är riktigt snyggt i akvariet!

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

            #6
            Hej!
            Några fiskar som jag tycker gör sig fint i ett malawikar med den typen av fiskar du tänkt dig som "grund" är: Någon typ av Copadichromis (borleyi eller azureus), Protomelas taeniolatus...
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              En art som jag själv funderat på är Rostcikliden.

              Iodotropheus sprengerae

              Något anonym och ovanlig (bortglömd), men riktigt fin.



              Kommentar

              • lotta
                Användare
                • February 2003
                • 80

                #8
                hej
                Jag skulle kanske byta ut delfinerna och bara köra med mbunas.
                typ:
                10 golden
                15-20 demasoni alt. ett gäng maingano
                5 rödzebror(1 blå hane)
                o ev. honghi(röd) för att få brett färgspektra.Men det var kanske inte det du var ute efter
                ps. flåt om man försöker stöka till det för dig
                När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                Kommentar

                • nelson
                  Användare
                  • November 2002
                  • 70

                  #9
                  Tjena

                  Vad jag har hört ska cirkulationen vara 3ggr karets storlek i ditt fall 1200l men det skadar väl inte att ta i lite extra. För mycket cirkulation kan innebära att fiskarna sliter ut sig och dör i förtid.

                  Hls Nelson
                  Jag kan motstå allt utom frestelser
                  "Oscar Wilde"

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #10
                    Kör på goldens, delfiner och kläm sedan ner någon vacker Aulonocara eller copadichromis.

                    Mbuna är lite för stökiga för delfiner enligt min åsikt.

                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

                      #11
                      Aulonocara är lite för timida för de flesta andra Malawisar. De har svårt att hålla sig framme tillräckligt bra vid matningsdags. Det lär skilja en del mellan olika Aulonocara-arter, men räkna med att de kan få långsam tillväxt eller att du måste övermata.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • lotta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 80

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av nelson



                        . För mycket cirkulation kan innebära att fiskarna sliter ut sig och dör i förtid.

                        Hls Nelson
                        Det hade jag aldrig hört talas om :0 . Är dt vetenskapligt bevisat?
                        ngn annan som vet ngt om detta,är mkt intresserad
                        När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #13
                          Mina Aul.röd rubin äger mitt akvarium. Där i går det goldens, lab.pearlmutt, Hongi och Protomelas taiwan red. Visserligen är de den största gruppen i akvarit, men hannen har inga som helst problem med att hävda sig. De enda han inte tjabbar med är när mina hongi leker. Då får han akta sig från grottan i mitten. annaes så e deb hans.

                          dert där med att dom sliter ut sig kan inte vara riktigt sant, mn skall ha minst 3ggr volymen, jag skulle ha kört på 5ggr/h.

                          lycka till/
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

                            #14
                            det kan säkert stämma att fiskarna kan slita ut sej om cirkulationen är för stark. Men vad det innebär med "för stark cirkulation" kan nog diskuteras både länge och väl. 10ggr vattenvolymen i ett 720liters kar verkar inte ha samma "effekt" som 10ggr vattenvolymen i ett 60liters kar. Finns säkert nån statistik-freak som sitter inne med ett diagram av någon typ =)

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • October 2002
                              • 985

                              #15
                              En CB-artikel om föda menade att anledningen till att ciklider lätt får en fet kroppsform i akvarium är att de får för lite motion, och att man därför ska öka på cirkulationen om man vill ha en mer naturlig kroppsform. Fiskar mår inte illa av att simma, men det ska väl finnas lugnare partier i akvariet också, där de kan softa om de behöver det.
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...