Hjälp mig att välja... :-)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

Hjälp mig att välja... :-)

Jag har ett 220 liters kar som jag har tömt och vill starta om...[8D]

Har du förslag? Har sett en art som verkar kanonläcker som heter Geophagus altifons - kommentarer? Har du ngn kontakt med ngn som har yngel?

Behöver hjälp!

Kan också tänka mig ett annat alternativ till jordfräsarkaret som jag funderade på precis... Ett dvärgkar med räkor, dvärgrasbora, B. sidmunki, Dvärgpansarmalar mm mm...
    Kom gärna med input för jag är lite ny på det här... Har varit insnurrad på killis ett tag...

Mvh
    Ricard Hulteke
    Jönköping (JAF)
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

altifronsen blir rätt stor asså, 220L är för litet. annars finns det ett gäng gymnogeophagus som håller sig mindre. tillsammans med tetror ... trevligt.

men ett kar med chokladguramis,pygme-guramis, dvärg/moskito-rasbora och sidimunki (hoppas du hittar några som inte är speedade 24/7) är mysigt! nu passar dock inte detta förslag att ge på ciklid.se hehe.

fresten snart kommer nån sektmedlem in å säger att du ska stoppa ner 43 mbunas däri och bygga två högar med sten, lyssna inte då
    fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

G. sp. "pindare" är mycket lik altifrons men blir mindre. I dvärgfiskakvariet skulle annars små apistos funka eller kanske en av mina favoriter, Nanochromis transvestitus.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Det där med dvärgkar låter lite likt mitt kar.
        Jag har 2 dvärggurami, 5 pygmégurami, 10 drottningrasboror, 4 st Badis Badis, 7 Amanoräkor, 1 överbliven Ap. agazissi hanne, samt 1 Ancistrus och några Otocinclus. Mycket trevligt 222-kar med mycket växter och Fluval 4+
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Orm: Du har väl inga förutfattade meningar om oss i NCS Annars kan du ju ta en jaguarciklid och ett par citrinellum och pressa ner med en kofot
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

hehehe nä men de e så kul, oberoende av storlek på kar så ska alltid nån förslå 43 mbunas i det

220L kan på sin höjd husera ett par sajica eller sebra-ciklider, kanske ett par nicaragua-ciklider om ja skulle föreslå nån av mina älskade centralare
            fish r friend

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Faktum är att jag håller med dig i detta fall, det är en av anledningarna till att jag bestämt mig för att aldrig ha Mbunas. Synd att det inte går att föreslå Haplisar. Möjligtvis skulle det gå att ha Otopharynx lithobates.
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Är man bara införstådd med att man måste uppgradera karet i framtiden så kan man i princip välja vilka fiskar som helst, tänker man däremot ha fiskarna i samma kar i all framtid så blir urvalet VÄLDIGT mycket mindre... Det beror helt enkelt på vilka framtidsplaner man har.

Tänker man för all framtid så hade jag själv valt Multispinosaciklider, de är både vackra och intressanta beteendemässigt.
                Sedan så hade jag valt Eldbuk, en lite bortglömd men mycket intressant art.
                Jag hade dessutom utökat fiskbeståndet på bottendelen av karet med några lämpliga mindre och fina L-malar och eventuellt några corydoras.

Tänker man däremot för ett eller två år framåt så hade jag valt...
                Nicaraguaciklider, Texasciklider och någon Vieja-art. Sedan så hade bottendelen varit befolkad av diverse fengäddor och L-malar. Sedan så hade jag uppgraderat karet efter 1 eller 2 år och kört vidare med fiskarna i all framtid.

Tänker man ännu kortare framåt i tiden, typ 6-12 månader eller nåt sånt så hade jag tveklöst valt jaguarciklider, fengäddor och eventuellt några robusta malar. Sedan hade jag uppgraderat karet i steg för att slutligen stanna på t.ex ett 1200-liters där ett ensammet jaguarpar kunde leva för all framtid tillsammans med en hel drös av tuffa fengäddor. =)

Jepp, det var mina tips.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

I en perfekt värld
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

I en perfekt värld?
                    Nej nej, i en perfekt värld så har jag ett 5000-liters kar med måtten 500*150*70cm.
                    Karet är sedan befolkat med ett lekpar av jaguarciklid, ett lekpar av Vieja bifasciatus, ett lekpar av citrinellumciklid. Inget bråk förekommer.
                    Sedan så lurar det några toksnygga fengäddor på botten, ett lekpar av Polypterus endlicheri endlicheri, ett lekpar av Polypterus ornatipinnis, 1st Polypterus lapradei + några fler arter av fengäddor.
                    Sedan så finns det givetvis ett enormt stort stim av jättedanior uppe vid ytan, ett stim som ständigt fylls ut allt eftersom jaggorna och fengäddorna äter sig mätta.
                    Det finns givetvis även några tuffa malar i karet, t.ex ett par Platydoras costatus, minst 2st enormt stora och granna gibbicepsar och ett helt gäng av vackra L-malar.

Då kan vi börja snacka om en perfekt värld, det som sade i inlägget ovan är ju praktiskt genomförbart.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Ricard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 476

HEJ PÅ ER!

Vad är en jaguarciklid? (länkar tack, om skötsel och allm beskr)
                      Vad är en fengädda? (länkar tack, om skötsel och allm beskr)

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Här är den populäre "mode"-firren...Jaguar.

FI här på forumet har några snygga foton på denna intressanta firre (och även fengädda såg jag).

(Hoppas att FI inte har något emot att jag tipsar/länkar till hans sida )

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Jaguarciklid
                          Det här är en storvuxen rovciklid, en av de allra största och rovgirigaste ciklidarterna, inget för sällskapsakvariet med andra ord. Gillar man rovfiskar som jagar, smyger och använder sin list och kamouflageteknik för att ta sina byten så kan man inte hitta något bättre enligt mig, gillar man rovfiskar som äter foderfiskar som om de var pellets så är det bättre att välja t.ex påfågelciklider. Jaguarcikliden är definitivt ingen fisk som passar för alla men för mig så har den betytt mer för mitt akvarieintresse än någon annan fisk jag har provat på. Min absoluta favorit, utan minsta tvekan.

Läs min kommentar nedanför den vanligare informationen, den ger en bättre bild av hur fisken är att äga än själva artbeskrivningen...
                          Jag slänger in ett par bilder också...

Fengädda
                          Det här är ett riktigt riktigt underligt fisksläkte som mer liknar ormar och ödlor än fiskar... Men deras ovanliga utseende och beteende gör ju inte att de blir mindre intressanta och bortser jag från jaguarcikliderna så är det här de fiskar jag intresserar mig mest för just nu, om jag bortser från jaguarcikliden alltså.
                          Det finns hur som helst många olika arter, själva släktnamnet för hela högen är Polypterus, sedan finns det undernamn i stil med ornatipinnis, lapradei, endlicheri osv...
                          Precis som jaguarcikliden så är det här rovfiskar, de jag har har däremot inte visat deras rovgiriga sida än så länge men det kommer säkert så småningom. Det är i alla fall en bottenlevande fisk som mest ligger still någonstans och vilar under dagen men som glatt kommer fram och äter så fort något "köttigt" släpps ner i karet, jag matar mina med torsk-bitar och hela skalade räkor, de är handtama och tar maten ur händerna. Väldigt speciella fiskar om man har smak för det lite udda...

Här är några sidor med lite allmän info...

Och några bilder...
                          Webshots, the best in Desktop Wallpaper, Desktop Backgrounds, and Screen Savers since 1995.

(Troligtvis de bästa polypterus-bilderna på hela internet)

Några bilder på mina egna fengäddor...

Fler bilder på både fengäddorna och jaguarcikliderna finns i mitt bildarkiv, klicka på länken i min signatur.

citatHoppas att FI inte har något emot att jag tipsar/länkar till hans sida )
                          Nejdå, det tar jag som en komplimang.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Ricard
                            Användare
                            • August 2003
                            • 476

HEJ FREDRIK!

Vad roligt att få svar från ngn som verkligen är intresserad... Men ngr frågor om denna intressanta art.

Hur planerar du att göra när dina växer?
                            Jag vet inte vad du har för storlek men i en av länkarna så stod det en akvarielängd på 3! meter...
                            Har du sådanna burkar stående bakom ngn dörr hemma? :-)

Hur stort är ditt lekpar?
                            Hur gamla är de?
                            Hur snabbt växer de?
                            Ett 720liters kar - skulle det räcka? (60x60x200)

Vad tror du? Du känner förmodligen folk som har hållt på med detta i åratal och du kanske själv har gjort det, så vad säger du om akvariestorlek...

Finns det NGN art över huvud taget som man kan kombinera? Du hade ngn mal med långa skäggtömmar, är det ett alternativ?

VERKLIGEN hjälpsam info du gav Fredrik, till hjälp... Och vilken seriös film-bank du har på din sida.. Laddar ner ett gäng för att bilda mig en uppfattning om hur de är...

En annan fråga: finns det 102 färgvarianter beroende på vilken vik de är uppväxta i eller har du en färg/teckning som är vanlig?

Har du fött upp yngel till vettig storlek eller börjar de äta upp varandra, ynglen och de vuxna..?

Vad kostar denna art?

Mvh. och hopp om fortsatt "cochning" :-)

Ricard

Kommentar

• Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

ps. glömde en fråga...

Är det bra med kraftig genomströmmning..?

ds.

Kommentar

Arbetssätt...