Hjälp mig att välja... :-)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

ojoj inte kunde jag tro att du skulle fastna för jaguarer när du först postade om småfiskar! Fredrik kommer nog svara han med snart, men jag passar på att ge mina egna svar, jaguar-ägare som jag är.

citat:
    Hur planerar du att göra när dina växer?
    ge dom ett större kar jag för min del planerar villa-inköp med källare inom ett par, tre år....
    citat:
    Hur snabbt växer de?
    Ett 720liters kar - skulle det räcka? (60x60x200)
    snabbt om man ger dem utrymme, bra vatten och mycket och bra mat. 1-2cm i månaden tills de når 15-16cm sen stannar det av. Storlek på kar är lite olika. Amerikanerna tycker att 75g (337l) är tillräckligt för ett par i hela livet. Ett 720 som är 2 meter räcker hela livet enligt mig, då jaguarer över 40cm är ytterst sällsynt.
    citat:
    Finns det NGN art över huvud taget som man kan kombinera? Du hade ngn mal med långa skäggtömmar, är det ett alternativ?
    absolut! tills de leker ..... då är det bara att hoppas att karet är stort nog. Tänkbara polare är olika bottenlevande fiskar av tuffare kaliber tex chokladmal, plecos av olika slag, fengäddor, större andra catfishes. Sen finns det mängder av stora aggressiva central-amerikaner de kan gå tillsammans med i ett stort nog akvarium tex midas, texas och massa vieja-arter för att nämna några. Mina går med påfåglar i ett 160x60x60. De har även gått med gäddciklider men gäddorna var för aggressiva.
    citat:
    En annan fråga: finns det 102 färgvarianter beroende på vilken vik de är uppväxta i eller har du en färg/teckning som är vanlig?
    Det finns ett par olika varianter. En variant har jag sett som är nästan blå. Sen finns det guldmorph. Sen finns det den varianten som verkar vara den enda i sverige nu, den som jag/walle_1/FI har. Det finns en även en mer svart/vit variant som är snyggast i min mening med vit grundfärg. Jag är i full färd att plocka hem ett 10-tal sånna från USA.
    citat:
    Vad kostar denna art?
    Har sett dem mellan 50-100:- st
    citat:
    Är det bra med kraftig genomströmmning..?
    mjä, inte malawi-blås direkt. men kraftig filtrering!
    fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Fengäddor är inget släkte det är en ordning (Polypteriformes). I den finns det en nu levande familj (Polypteridae). Ofta förs fengäddor till en egen underklass (Brachiopterygii). Det är alltså extremt speciella fiskar som är skiljda från teleosterna och till och med hela Acinopteri dit grupper som ciklider, tetror, sillar, bågfenor och störar hör. Ska man ha något ännu mer udda så får man välja en broskfisk (rocka) eller en lungfisk. Det finns två släkten i ordningen (och i den enda familjen).

Den som har mest Besservisserpoäng när han dör vinner!
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ricard:
        Orm har redan gett bra svar på de flesta frågorna men jag svarar på de han hoppade över och de där jag tycker att jag har något att tilägga.

citat:Ursprungligen skickat av Ricard

Hur planerar du att göra när dina växer?
        Jag vet inte vad du har för storlek men i en av länkarna så stod det en akvarielängd på 3! meter...
        Har du sådanna burkar stående bakom ngn dörr hemma? :-)
        Precis som orm sa, större kar, det är nog något man alltid måste ha med i beräkningen då det gäller jaguarer eftersom det är ganska sällsynt att man stoppar ner en handfull 5-centimeters fiskar i ett enormt kar... Det mest logiska är nog att uppgradera karet i steg precis som jag skrev tidigare.
        Min uppfattning är hur som helst att fiskarna klarar sig ganska länge i ett kar i den storleken jag har(375liter, 150*50*50cm), som jag har förståt så är 3-meters karet en rekommendation för om man ska hålla ett fullvuxet par tillsammans med någon annan ciklidart, har man bara ett lekpar, alltså två fiskar så behöver inte karet vara fullt så stort. Men precis som orm skrev så är nog ett 720-liters att föredra om man ska ha fiskarna i all framtid, speciellt om man vill ha någon annan fisk i karet också.

Hur stort är ditt lekpar?
        Hur gamla är de?
        Hur snabbt växer de?
        Hanen är idag 26cm, honan är 22cm. Jag köpte dem för drygt ett år sedan, då var de 5cm, så uppskattningsvis så borde de vara ca 1,5år gamla nu. I början så växte de otroligt snabbt, drygt 2cm per månad under vissa perioder, men då de närmade sig 20cm så saktade de ner ordentligt och nu växer de nästan ingenting alls, de kanske har vuxit 1 cm de senaste 4 månaderna.

Har du fött upp yngel till vettig storlek eller börjar de äta upp varandra, ynglen och de vuxna..?
        Jag är väl inte direkt någon mästare på odling och de få försök jag har gjort har väl slutat sisådär... De största ynglena har alltid börjat äta upp eller döda sina mindre syskon så även om jag ofta har börjat med ett lite större antal så har det alltid slutat med väldigt få yngel i slutändan.
        Jag har en ca 6cm stor jagga i ett 222-liters kar som är ett yngel från lekparets första lyckade lek, jag hade fler tidigare men många dog pga slagsmål mellan syskonen och en av dem tog 3st Jack Dempseys hand om... Två mindre yngel går på uppväxt i ett 60-liters yngelkar just nu, de växer sakta men är ca 1,5cm nu och det ser ut som att den mest kritiska perioden är över och jag har stora förhoppningar på att båda två ska klara sig till normal försäljningsstorlek(5cm).

Föräldrarna tar hand om ynglena ända tills äggen från nästa kull börjar kläckas, efter detta så börjar de systematiskt ta död på de äldre ynglena eftersom de hellre försvarar den nya kullen. Jag brukar låta föräldrarna ta hand om ynglena tills några dagar innan nästa lek eftersom jag inte vill störa dem då de är mitt inne i själva leken, det är inte heller rekommenderat att fingra mer än nödvändigt i karet under deras lek av hänsyn till sin egen hälsa... De leker hur som helst extremt regelbundet, en gång i månaden plus/minus någon dag, ynglena jag plockar upp brukar alltså vara ca 3 veckor gamla då jag flyttar dem till yngelkaret.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Den som har mest Besservisserpoäng när han dör vinner!
          Klockrent! Haha! ;D

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Ricard
            Användare
            • August 2003
            • 476

Två frågor:

1. med all respekt men är det inte bättre att plocka ut exv. de 20 gladaste och köra dem i burkar/petboxar 1 och en..? Bara tänker att om man har ett yngel på 6cm efter 1000 yngel (förresten - grymt fina och INSPIRERANDE filmer - JÄTTETACK!!!) så är det ju en klar utmaning... (Jag har hållt på en del med killis så jag har 15 kar i storlek 18-45 liter och är van vid småpill så jag kanske är fel ute men... ja.. från 1'000 till ETT... :'( )

2. Du har en film där du leker "katt&råtta" med din citrinella eller vad den nu heter... Är jaguarerna lika dana? Alltså, om du skall byta innerfilter, suga upp skit på botten eller göra annat underhåll, får du håva in dem först då?

Mvh.

Ricard

ps. ta inte fråga ett som kritik! Jag har aldrig haft med dessa problem att göra förrut så det är bara en direkt reaktion på det ennorma svinn som sker. Det innebär 12 yngel/år om och då har 11'988 yngel blivit mat.... ds.
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

Hehehe Ricard... du har du väckt den (de) björn (ar) som inte ens hunnit somna... Snart handlar varenda tråd på forumet om dessa f-benade jaguarciklider

Kommentar

• Ricard
                Användare
                • August 2003
                • 476

Sorry... F'låt, visste inte att jag hade trmpat i "galen tunna"!
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

"mode-fiskar" som Tricella sa om det ändå vore så väl att centralare skulle bli på modet igen!

ricard: grejjen är att det finns ingen marknad för ynglena ändå, så va ska man göra?

Du ska få lite bilder på jaguarer här:
                  Min finaste unga hona:

Mojos "jumbo" AAA+ grade

Mojos "guld morph"

smltwnzer0's trevliga silver morph/svartvita.

fish r friend

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Två frågor:

1. med all respekt men är det inte bättre att plocka ut exv. de 20 gladaste och köra dem i burkar/petboxar 1 och en..? Bara tänker att om man har ett yngel på 6cm efter 1000 yngel (förresten - grymt fina och INSPIRERANDE filmer - JÄTTETACK!!!) så är det ju en klar utmaning...
                    Nja jag kanske var lite oklar där... Majoriteten av ynglena går en naturlig död till mötes i huvudkaret eftersom jag har så många malar som gärna sätter i sig ett par hundra yngel vid varje lek, jag brukar även använda yngel som mat åt fiskarna i övriga kar, bland annat ynglena i yngelkaret. Efter 3 veckor då det är dags att plocka upp ynglena så brukar det i genomsnitt vara kvar mellan 10 och 50st yngel här hos mig. Jag brukar aldrig plocka upp fler än 40-50st yngel och köra i yngelkaret, vid senaste försöket så plockade jag bara upp 9st.
                    Men visst, har man bara plats och tillräckligt mycket intresse så går det givetvis att få betydligt större procent av ynglena att klara sig, i mitt fall gör jag det bara på skoj, jag har inte några direkta planer på att sälja ynglena utan jag drar bara upp dem i en större storlek för att få lära mig lite mer om hur deras beteende är då de är riktigt små.

2. Du har en film där du leker "katt&råtta" med din citrinella eller vad den nu heter... Är jaguarerna lika dana? Alltså, om du skall byta innerfilter, suga upp skit på botten eller göra annat underhåll, får du håva in dem först då?
                    Hehe, nej den där citrinellumcikliden är nog bland det värsta jag har träffat på då det gäller aggression då man fingrar i karet, jaguarerna är betydligt mer självsäkra och det krävs ganska ordentliga hot för att de ska känna sig hotade på samma sätt som citrinellumen, de går inte till attack annat än om det är absolut nödvändigt...

De gör precis som då fiskar överträder deras revir, de börjar med att hota en(spänna ut gälarna) och är man kvar för länge i deras revir så ser man att de börjar göra sig redo för attack och då är det dags att dra upp händerna eller flytta dem en bit och vänta ett tag...
                    De attackerar aldrig instinktivt direkt vid överträdelsen utan mäter först faran och studerar inkräktarens beteende innan de beslutar sig för att antingen lämna inkräktaren i fred(eftersom den inte utgör något hot för dem) eller också attackerar(eftersom de anser att det är för hotfullt att ha inkräktaren kvar i deras revir).

Men det är ingen fara, jag har blivit biten en enda gång och då i handleden, det blev bara lite rött och ömt men det började inte blöda, chocken vid attacken var värre än själva attacken.
                    Får de tag i ett finger så kan du säkert få en stukning och kanske något mindre sår men du kommer inte att mista något finger...

När man slamsugen eller skrapar alger så attackerar de däremot eftersom man bara plöjer rakt in i deras revir och "förstör" för dem... men då har man ju inte händerna i karet så då är det ju inga problem, det gör bara rengöringen av karet lite roligare som jag ser det.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

citat:"mode-fiskar" som Tricella sa om det ändå vore så väl att centralare skulle bli på modet igen!
                      What goes around, comes around...

Visst är rovfiskar lite på ropet här på forumet för stunden...men jag har inget emot det då jag är intresserad av alla fiskarter mer eller mindre. Det är intressant att läsa om er "kärlek" till t ex Jaguarcikliden...

Så...skriv mer...så kan jag lära mig mer om de underbara djuren under ytan!

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Kör man dem en och en i petboxar så finns nog risken att man bara får hanar. Det gäller åtminstone citrinellum. Hursomhelst. Nu har diskussionen faktiskt övergått till fiskar som, bortsett från kortvarig förvaring, inte har att göra i ett 220-litersakvarium. Undantaget skulle väl vara någon fengädda typ öronål. Försök få tag på Geophagus sp. pindare eller skaffa en tuppkamshane + tre honor. Alt. 3 (om du vill ha Geophaginer el likn) är att skaffa något mycket närstående som Apistogramma eller Mikrogeophagus. Mikrogeophagus altispinosa är ju rejält lik släktet Geophagus i utseende.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

mja men ricard själv har ju börjat prata om större kar å större fiskar :-P

nu postwhorar du bara
                          fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

citat:mja men ricard själv har ju börjat prata om större kar å större fiskar :-P
                            och då bör Rickard starta en ny tråd []. Vi vill att forumet ska vara något sånar sökbart för ciklidister som letar info. Jag tycker också att det är kul att flumma ut ibland men det som diskutteras nu HAR inte i ett 220-litersakvarium att göra (bortsett från bla bla bla).
                            citat:nu postwhorar du bara
                            Det där begrep jag inte.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

ursäkta, ja svänger mig som vanligt med geek-lingo.

post whore; någon som postar bara för att få upp antalet inlägg. utan att ha något särskilt relevant att tillägga.

Det var inte menat seriöst och med en annan målgrupp på forumet hadde det _kanske_ vart lite smålustigt.
                              fish r friend

Kommentar

• Tommy K
                                Användare
                                • May 2002
                                • 309

Orm!
                                Att kalla Ola för "post whore" var kanske inte så genomtänkt. Epitetet passar inte in på den kanske mest kunnige och hjälpsamme killen på NCS forum. Gå i korgen och skäms en stund

Kommentar

Arbetssätt...