Black Pemba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #16
    Jag hade moliro paret ensamt. Någon aggressivitet mellan de bägge märkte jag nästan inte alls av.
    Men kanske jag bara hade tur. Karet var dessutom ett 720 liters och honan var den hona som i min tidigare grupp på c:a 30 fiskar som stod högst i rangordning, detta spelar kanske också in.
    Jonas råd om att istället köpa 20 är ett i mina öron betydligt säkrare och bättre sätt att hålla tropheus.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Nyanzalac
      Användare
      • August 2002
      • 46

      #17
      Har hørt av flere akvarister at de av erfaring har holdt Tropheus parvis og det har gått helt fint. De har til og med lekt.

      Men er man en "troffefantast" som jeg selv, vil man hele tiden strebe etter å tilnærme seg slik Tropheus oppfører seg i naturen eller vill tilstand. Synes selv det er meget fasinerende å bivåne hiearkisystemet, to hanner som kjemper om hevd om gruppen og ikke minst det enorme fargespillet når en hanne oppvakter en hunn.
      Har man Tropheus må man helt enkelt akseptere at de har en atferd som er litt røff.
      M.a.o. synes jeg selv at en gruppe med Tropheus ikke kommer til sin rett hvis gruppen er for liten.
      Har selv liten sans for blanding av Malawi og Tanganyika eller annen ciklide. Velger å kjøre mest mulig biotopisk riktig - et artakvarium.

      Mitt råd er derfor å ikke kjøpe for få Tropheus. Problemet mange ganger er at de fleste ønsker voksen og kjønnsmoden fisk med en gang, og da koster det en del mer. Men er man en tålmodig og anskaffer seg ungfisk kan man få seg en billig gruppe.

      Lykke til!

      ----------------------------------------------------------------------
      Norbaggen

      Kommentar

      Arbetssätt...