Black Pemba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelson
    Användare
    • November 2002
    • 70

Black Pemba

Hejsan

Jag hade tänkt att köpa ca 20st troffar. Problemet är att jag har hört att man ska sätta i hela gruppen på en gång men då kan man rubba hela det biologiska systemet har jag hört. Finns det någon genväg för att ro iland ett sådant projekt, har hört att en buffert kanske skulle hjälpa? Är det någon som vet så skriv gärna och hjälp mig.

Hls Nelson
    Jag kan motstå allt utom frestelser
    "Oscar Wilde"
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Om du har tänkt ha några malar så kan du lägga i dem först och mata dem i några veckor så sätter det hela nog igång. Du kan också låna någons smutsiga filtersvamp och krama ur skiten i ditt vatten, det brukar göra susen.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

jag tror att du missuppfattat meningen med att skaffa hela gruppen på en gång, det beror inte på det biologiska utan på att Tropheusar lever i mer eller mindre etablerade grupper med rangordning av hela gruppen och om du tillsätter nya individer så rubbas hela systemet och dom nya kan bli i värsta fall dödade eftersom dom ses som inkräktare.

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Det där skulle jag verkligen vilja höra mer om. Det låter helt galet i mina öron.

Såvitt jag vet har aggressiviteten mellan Tropheus inte något alls med "lukt" att göra. Det låter även som om du har uppfattningen att det är något "utanpå" fiskarna som skapar någon sorts bakterieexplosion. Detta måste du nog förklara närmare.

mvh,
        Fredrik H.
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

det tror jag inte alls på, dom reagerar ju direkt på om en individ tillkommer i gruppen utan att ha hunnit lukta på den.
          jag har sett hanar gå på fisk som jag haft i påse nersänkt i akvariet och det kommer ju ingen lukt genom påsen.

Kommentar

• nelson
            Användare
            • November 2002
            • 70

Hejsan igen!

Det har blivit många missförstånd på detta inlägg. Ang bakterieexplosionen, så var det inte så jag menade. Jag fick den informationen om det medlet efter att jag la in första inlägget så därför det ett missförstånd. Visste att det kunde problem om man satt i 10st och en vecka senare tillsätta 10st till, därför undrade om det skulle skapa några problem om man satt i alla 20 på en gång. Nu har jag tillsatt en sorts buffert som förbereder karet på nitriten som man får på köpet när man tillsätter fiskar i ett nytt kar. Ang medlet så är det en person som sagt detta til mig själv har jag inga som helst vetenskapliga bevis för att det funkar utom att jag litar på denna person som vid tillfället nog vill vara anonym. Jag ska undersöka lite nogrannt sen kanske det kommer ett nytt inlägg om detta nästa vecka.

En ny fråga och den lyder, är det uteslutet att ha endast ett par BLACK PEMBA tillsammans med ett femtontal andra ciklider ex Aluconara.

Hls Nelson
            "Oscar Wilde"

Kommentar

• Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

Aulonocara skulle jag defenitivt avråda från att blanda med Tropheus. Jag tror att Auloncarorna skulle stressas till döds av Tropheusbeteendet även om de inte skulle bli direkt agripna. Det är defenitivt fiskar med helt olika karaktär.

Det finns annars många sorters som går fint att ha med Tropheus men det beror en hel del på akvariets storlek.

mvh,
              Fredrik H.
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

Kommentar

• nelson
                Användare
                • November 2002
                • 70

Hejsan Fr4edrik!

Karet är på 540 liter och måtten är 150*60*60cm

Hls Ola
                "Oscar Wilde"

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Det får plats en hel del tillsammans med 20 Tropheus i ett 540. Du ska nog hålla dig borta från stora lugna Malawi haplisar och utpräglade rovfiskar. Dels så blir de stressade av Tropheus och sedan så behöver de "köttigt" foder för att hålla sig i form och det kan betyda döden för Tropheus.

Jag avråder också från att skaffa en fisk som ska dela plats med Tropheusen även om det skulle kunna gå eftersom 20 Tropheus i 540 inte är så överdrivet mycket. Jag tycker dock att den gruppen bör härska i hela "mellanregistert" så därför fallar mbunas också bort. Därmed är tyvärr hela Malawisjön borta.

Jag tycker att du ska befolka botten och lite grottor. Chalinocromis brichardi skulle fungera, Julidochromis, daffodil eller princessor och givetvis snäckskalslekare. Sen finns det massaor av fanstastiska sandciklider från Tanganyikasjön och varför inte Hästnosar?

mvh,
                  Fredrik H.
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Bra förslag där Fredrik.

Sandlekare är totalt kingliga, så även hästnosar. Vi så några grymt fina idag
                    Lycka till med ditt kar Nelson.

MVH
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• nelson
                      Användare
                      • November 2002
                      • 70

Hej igen debatörer!

Jag undrade om man kunde ha ett eller två par Black Pemba och resten andra ciklider. Helst ett par! Tack på förhand. Skulle Demasoni funka ( jag vet att det är inte tanganika men än då, de är ju tuffa)

Hls Ola
                      "Oscar Wilde"

Kommentar

• nelson
                        Användare
                        • November 2002
                        • 70

Hejan igen!

Jag undrade om det gick bra med ett par Black Pemba och resten andra ciklider( jag har ändrat mig lite 10 till ett par mest för att kolla). Tack på förhand.

Hls Nelson
                        "Oscar Wilde"

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Om du vill ändra tidigare inlägg så kan du göra det via en ikon ovanför ditt inlägg. Onödigt att skriva två nästan identiska inlägg.

Jag skulle tro att det är högst tveksamt att ha endast ett par av Tropheus då hanen är ganska ivrig och hårdför i sin uppvaktning av honan. Detta är min åsikt, men det finns kanske någon som provat?

Jag vet att handlare ibland säljer par, men det säger inte att man kan ha endast ett par tillsammans med andra ciklider.

Mitt råd är att du kollar igenom tropheus-sajter medan du väntar på svar här för att du ska kunna göra en bra bedömning.
                          Det handlar ju inte bara om ifall du gör ett misstag eller inte...det handlar om fiskarnas liv också.

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Jag har provat att hålla Tropheus Moliro i par. Det funkade hur bra som helst.
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

problemet är vad jag har erfarenheter att man skall helst ha ganska många andra firrar i akvariet, jag har mittt moliro-par tillsammans med en massa malawi för att det inte skall ske några olyckor.

jag skulle ändå råda dig att köpa minst 20 Black bemba och ha dem tillsammans med hästnosar och kanske någon Julidochromis. Jag vet ännu inte hur det kommer att gå när min hanne blir riktigt oparningssugen, just nu så domineras dom av större malawisar och har inte en chans att ta kontrollen i akvariet.

/Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...